از شاخص قند خون چه می دانید؟


در مورد شاخص قند خون (شاخص قند خون) چه می دانید؟

شاخص قند خون اصطلاحی است که در رابطه با غذاها استفاده می شود. این به این معنی است که مقدار مشخصی (100 گرم) از هر غذا (به عنوان مثال ، میوه ، آجیل ، نان و غیره) بخورید و سپس قند خون را اندازه گیری کرده و این عدد را مقایسه کنید. با افزایش قند خون پس از دریافت 100 گرم گلوکز یا نان سفید (غذای مرجع). این شاخص به صورت درصد بیان می شود. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند. دکتر.

انتخاب رژیم غذایی کم قند همیشه در اولویت افراد مبتلا به دیابت است. در حالی که افراد دیگر به میزان دلخواه غذاهای شیرین (مخفیانه یا آشکار) مصرف می کنند. مطالعات نشان داده است که خوردن بیش از حد شکر می تواند منجر به پرخوری شود. این نوعی استرس التهابی را برای بدن افزایش می دهد. و در دراز مدت می تواند در بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون و چاقی شکمی مثر باشد. شکر موجود در غذا به دو نوع اصلی تقسیم می شود که شامل انواع ساده و پیچیده است.


مطالب پیشنهادی:

با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید


غذاهای ساده شیرین می توانند عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و غیره) یا غذاهای تهیه شده از شکر (مانند نوشابه یا شیرینی و بیسکویت) و غذاهای پیچیده قندی می توانند میوه ، آجیل یا برخی غذاهای نشاسته ای (مانند سیب زمینی) باشند. . ، میوه ، ماکارونی ، رشته فرنگی ، نان و غیره). لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد نیاز به قندهای پیچیده می تواند میزان قند خون را افزایش دهد. ترکیبات حاوی قندها و نشاسته های پیچیده به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی در ارتقای سلامت مثر هستند. به همین دلیل ، آنها باید مقدار مناسب را برای هر فرد دریافت کنند. علاوه بر این ، باید در تهیه و مصرف این غذاها دقت شود تا باعث افزایش نامناسب قند خون شود.

عوامل م .ثر بر واکنش های قند خون غذا

عوامل زیادی بر واکنش های قند خون غذاها تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از “محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته مقاوم) ، نوع و مدت زمان پخت ، روند عملکرد در غذا ، اندازه ذرات” غذا شکل غذا و همچنین غلظت قند خون ناشتا و شدت عدم تحمل گلوکز است. “به عنوان یک قاعده کلی ، استفاده از قندها در زمان پخت ، خرد کردن ، کوبیدن ، جوشاندن و سپس پختن و کم کردن آب غذا افزایش می یابد.

به عنوان مثال ، سیب زمینی از جمله موادی است که بسیاری از مردم به طور روزانه از آن استفاده می کنند. بسیار بیشتر از سایر روشهای پخت و پز تهیه شده است. حاوی قند خواهد بود. روش معمول پخت ماکارونی در کشور ما این است که آن را بجوشانید و سپس روی حرارت قرار دهید تا بپزد ، به طوری که نشاسته موجود در آن فرصت بیشتری برای افزایش قندهای ساده خود داشته باشد. به دلیل از بین رفتن بافت سخت گیاهی (فیبر) در نوشیدنی ها ، شربت ها و به میزان کمتر آب میوه ها ، مایعات و آب میوه گیری ها ، قند بسیار بیشتری نسبت به میوه های تازه یا خشک شده وجود دارد که منجر به جذب سریعتر این قندها می شود. و قند خون را بالا می برد.

شاخص قند خون میوه

شاخص قند خون میوه نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، خربزه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین است. از غذای جویدنی زیاد استفاده کنید. (سیب های تازه را با پوست به اندازه رنده شده آنها مقایسه کنید.) همچنین لوبیا بخورید (به عنوان گروهی از غذاها با وجود وجود مقدار قابل توجهی نشاسته با فیبر.) قند زیادی تولید نمی کند. مصرف این نوع غذا در کنار غذاهای نشاسته ای می تواند راهی عالی برای کاهش وزن قند در بدن باشد.

بار قند خون

بار گلیسمی یک مفهوم جدیدتر از شاخص قند خون است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که میزان قند خون در کنترل قند خون بسیار مهمتر از شاخص قند خون است. با توجه به منبع دریافت کربوهیدرات و سپس دریافت کربوهیدرات در رژیم غذایی ، چیزی است که افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت ، به عنوان بخش اصلی رژیم غذایی و میان وعده های خود انتخاب می کنند. یک واحد رژیم کربوهیدرات اساس محاسبه کربوهیدرات ها است که بر اساس آن هر وعده غذای کربوهیدرات ، صرف نظر از منبع آن ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان و نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی به عنوان غذاهای کربوهیدرات دار شناخته می شوند ، اما گوشت و چربی ها از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به کمیت و کیفیت کربوهیدرات ها ، مشورت با متخصص تغذیه برای همه افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت و افراد در معرض دیابت ضروری است.


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و روش غذا می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


دکتر. راجا آتمینانی

متخصص تغذیه اصفهان


مطالب پیشنهادی:

لاغری نامناسب و پوکی استخوان

چربی شکم را با پنج ماده مغذی کاهش دهید

آرد ترش یا جوش شیرین

تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر