افزایش وزن برای زنان باردار


تغذیه مناسب یکی از ارکان یک زندگی سالم است و در برخی از مراحل زندگی از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی از مراحل حساس و مهم در زندگی یک زن بارداری است. زیرا غذای مصرفی باید به طور همزمان نیاز مادر و جنین را برآورده کند. دستیابی به وزن مناسب در دوران بارداری و حفظ آن در محدوده صحیح مسئله مهمی است که زنان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. کنترل و نظارت بر افزایش وزن در دوران بارداری و تلاش برای حفظ آن در وضعیت مناسب می تواند نقش مهمی در سلامت جنین داشته باشد. عوامل متعددی در سلامت مادر و جنین دخیل هستند که یکی از آنها تغذیه مناسب در این دوران است. اگر رژیم غذایی مادر باردار در دوران بارداری کافی باشد ، افزایش وزن روند مطلوبی خواهد داشت. افزایش وزن ناکافی با کاهش رشد جنین و زایمان زودرس ارتباط مستقیم دارد. نقایص لوله عصبی در نوزادان مادران چاق شایع تر است. مادران باردار باید با هر شرایط تغذیه ای (کم وزن ، طبیعی ، اضافه وزن یا چاق) وزن خود را افزایش دهند. در همین حال ، افزایش وزن مادر در دوران بارداری به یکی از شاخص های معتبر کنترل تغذیه تبدیل شده است. طبق مطالعات انجام شده ، میزان افزایش وزن توصیه شده در چند دهه گذشته به طور قابل توجهی تغییر کرده است. اما پس از مطالعات گسترده امروز ، مشخص است که افزایش وزن در دوران بارداری ممکن است برای همه گروه های زنان یکسان نباشد ، بنابراین موسسه پزشکی آمریکا (IOM یا موسسه پزشکی) افزایش وزن را برای زنان باردار بر اساس شاخص توده بدن توصیه می کند ( BMI) افزایش وزن بین 18-12.5 ، 11-16.5 ، 11.5-7 و کمتر از 7 کیلوگرم باید در زنان لاغر ، طبیعی ، دارای اضافه وزن یا چاق رخ دهد.

جدول افزایش وزن برای زنان باردار بالای 19 سال در حاملگی تک نفره بر اساس شاخص توده بدنی قبل از بارداری

BMI قبل از بارداری کیلوگرم / متر2 (وضعیت تغذیه)

محدوده افزایش وزن (کیلوگرم)

افزایش وزن در 13 بارداری (کیلوگرم در هفته)

<18.5 (وزن سبک) 12.5-18 0.5
18.5-24.9 (عادی) 11.5-16 0.4
25-29.9 (اضافه وزن) 7-11.5 0.3

30≤ (چاق)

7-9 0.2

الگوی وزنی مهم است. افزایش وزن باید تدریجی باشد. متوسط ​​افزایش وزن در سه ماهه دوم و سوم در مادران کم وزن 0.5 کیلوگرم ، در مادران با وزن طبیعی 0.4 کیلوگرم ، در مادران دارای اضافه وزن حدود 0.3 کیلوگرم و در مادران چاق 0.2 کیلوگرم در هفته است.