انواع رژیم های غذایی برای کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل رژیم غذایی ، تغییر فعالیت و درمان رفتاری به طور همزمان باشد. به طور کلی نکاتی در درمان تغذیه چاقی وجود دارد که باید برای کاهش موفقیت آمیز و سالم وزن و همچنین حفظ وزن کاهش یافته رعایت شود. هدف اول این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های تغذیه به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم های غذایی با جایگزین های غذایی
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم های کم مصرف: رایج ترین شکل رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55٪ کربوهیدرات ، 30٪ چربی و حدود 15٪ پروتئین) طراحی می شوند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از نظر تغذیه ای ، علاوه بر تأمین درشت مغذی هایی مانند پروتئین ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب ، یک رژیم غذایی سالم نیز باید بتواند نیاز بدن به ریزمغذی هایی مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برطرف کند.

رژیم های بسیار کم انرژی: این رژیم ها کمتر از 800 کیلوکالری در روز انرژی دارند. به طور معمول ، این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که این گروه رژیم غذایی باید زیر نظر دقیق متخصصان تغذیه انجام شود و حداکثر به مدت 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شود.

رژیم هایی که رژیم های بسیار کم انرژی و هم کالری را ترکیب می کنند: این یک رژیم غذایی ناشتا متناوب است[1] همچنین بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از نیازهای انرژی مورد نیاز فرد که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم ایزو کالری (که با انرژی مورد نیاز برآورد شده فرد مطابقت دارد) نامیده می شود. به این برنامه با تحمل بیشتر ، احتباس توده عضلانی و خطر کاهش وزن در برخی از بیماران در مقایسه با رژیم بسیار کم انرژی همراه است.

رژیم های غذایی با جایگزین های غذایی: یکی از راههای کنترل اندازه وعده غذایی استفاده از غذاهای آماده به جای وعده اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت وزن بسیار موثر باشد زیرا میزان کالری و ترکیبات مصرفی را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این نوع رژیم ها معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم پروتئین ، پروتئین بالا ، شاخص قند خون پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات ، کم قند خون و پروتئین بالا” بیشترین تأثیر را بر حفظ وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از عوامل شیوع روزافزون چاقی ، استفاده از رژیم های کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته به نوع کربوهیدرات های مصرفی نیز بستگی دارد.

قابل ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر دیگری برتری ندارد. هنگام طراحی رژیم غذایی ، نیازها و اولویت های افراد و حتی تیپ شخصیتی آنها باید در نظر گرفته شود. عوامل م inثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • شدت چاقی: هرچه شدت چاقی و عوارض ناشی از آن بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاشهای مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم غذایی متعادل تر و کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: احتمال اختلال خوردن روانی باید با فرد روشن شود.

[1]

روزه جایگزین روز