خواص گیلاس و راه های افزایش مصرف غذا


گیلاس حاوی مواد مغذی زیادی مانند ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گیلاس به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش التهاب ، محافظت از سلامت قلب و بهبود خواب کمک کند.

مزایای گیلاس برای سلامتی می تواند به عوامل مختلفی از جمله نوع گیلاس ، مقدار و دفعات مصرف بستگی داشته باشد. در این مقاله ، ما به شواهد علمی در مورد مزایای گیلاس برای سلامتی ، خواص تغذیه ای آن و گنجاندن بیشتر گیلاس در رژیم غذایی می پردازیم.

خواص اصلی گیلاس

1- برای التهاب مفید است

التهاب پاسخ طبیعی بدن به بیماری یا آسیب است و می تواند در کوتاه مدت مفید باشد ، اما التهاب طولانی مدت باعث بسیاری از بیماری های مزمن می شود. اگرچه رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و فیبر می تواند به کاهش التهاب کمک کند ، اما وجود گیلاس در رژیم غذایی به ویژه ضد التهاب است.

بر اساس مطالعه سال 2018 روی گیلاس و التهاب ، التهاب در 11 نفر از 16 نفری که گیلاس مصرف کردند کاهش یافت. این مطالعه بر روی انواع گیلاس و میوه های گیلاس ، آب گیلاس و عصاره آنها استفاده شد.

2- در نقرس مفید است

خواص ضد التهابی گیلاس می تواند برای نقرس نیز مفید باشد. نقرس باعث درد ناگهانی و شدید مفصل می شود. این وضعیت ناشی از سطوح بالای اسید اوریک در خون است. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که خوردن گیلاس می تواند به حفظ تعادل سطح اسید اوریک در بدن کمک کند.

این مطالعه نشان داد که مصرف عصاره گیلاس یا مصرف مستقیم گیلاس در مدت 2 روز منجر به کاهش 35 درصدی نقرس می شود. تأثیر گیلاس ، صرف نظر از جنسیت ، وزن بدن ، مصرف پورین و الکل و داروهای ضد نقرس ، همچنان مثبت است.

3- برای سلامت قلب مفید است

به طور کلی ، رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و چربی اشباع نشده برای سلامت قلب مفید است ، اما گیلاس می تواند به ویژه برای قلب سالم مفید باشد زیرا پتانسیل کاهش فشار خون را دارد.

چندین مطالعه محصولات گیلاس را به عنوان عامل کاهش فشار خون شناسایی کرده اند. یک مطالعه قدیمی بر روی زنان مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف 40 گرم عصاره گیلاس در روز به مدت 6 هفته فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به

فشار خون بالا یکی از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی است. به گفته سازمان بهداشت جهانی ، بیماریهای قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند. گیلاس حاوی مواد مغذی متعددی از جمله پلی فنول ها و پتاسیم است که می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند.

پلی فنول ها یک آنتی اکسیدان هستند که می توانند از آسیب اکسیداتیو جلوگیری کنند.  یک مطالعه گسترده از سال 2018 نشان داد که افزایش مصرف پلی فنول ها می تواند فشار خون را کاهش دهد.  صد گرم گیلاس خام حاوی حدود 5 درصد از نیاز روزانه پتاسیم فرد است.  مصرف مناسب پتاسیم برای فشار خون سالم مهم است.

گیلاس و سلامت قلب و عروق

4- برای خواب مفید است

طبق مطالعه ای در سال 2013 ، گیلاس منبع غنی و طبیعی ملاتونین است ، یک انتقال دهنده عصبی که بر خواب و خلق و خو تأثیر می گذارد. ملاتونین می تواند برای افراد مبتلا به بی خوابی مفید باشد زیرا باعث خواب آلودگی می شود.

در سال 2013 ، افراد بین 20 تا 85 سال در یک مطالعه شرکت کردند و محققان خواب افرادی که محصولات مرتبط با گیلاس مصرف می کردند را در مقایسه با افرادی که مواد مخدر مصرف می کردند بررسی کردند. در شرکت کنندگانی که محصولات مربوط به گیلاس مصرف می کردند ، خواب و استراحت شبانه به میزان قابل توجهی بهبود یافت. بهبود خواب در شرکت کنندگان مسن بسیار چشمگیرتر بود.

همچنین بخوانید: برای خواب راحت چه بخوریم؟

5- برای ریکاوری بعد از ورزش مفید است

ورزش منظم یک فعالیت مهم برای یک زندگی سالم است. با این حال ، ورزش می تواند باعث درد عضلات شود ، یا فرد می تواند به گونه ای ورزش کند که باعث کشیدگی و آسیب عضلات شود. در سال 2020 ، مطالعه ای انجام شد که در آن شرکت کنندگان عصاره گیلاس را به مدت 7 روز 1.5 ساعت قبل از تمرین در پودر یا آب مصرف کردند.

نتایج نشان داد که خوردن گیلاس استقامت را در حین ورزش افزایش می دهد. این احتمالاً به این دلیل است که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین و خواص ضد التهابی ، و همچنین آنتی اکسیدان ها و تقویت کننده گردش خون است. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا ببینند آیا گیلاس می تواند زمان بهبود و درد بعد از ورزش را کاهش دهد.

اطلاعات تغذیه ای در مورد گیلاس

  • طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ، یک فنجان گیلاس تازه حاوی:
  • کالری: 95
  • پروتئین: 1.6 گرم
  • چربی: 0.3 گرم
  • کربوهیدرات: 24 گرم
  • فیبر: 3.2 گرم (منبع خوبی از فیبر)
  • شکر: 19.2 گرم
  • کلسیم: 20 میلی گرم
  • آهن: 0.5 میلی گرم
  • منیزیم: 17 میلی گرم
  • پتاسیم: 333 میلی گرم

ویتامین C: 10.5 میلی گرم (منبع خوبی از ویتامین C)

چگونه یک گیلاس خوب را تشخیص دهید

طبق اعلام دانشگاه ایالت اوهایو ، اگر به دنبال خرید گیلاس تازه هستید ، گیلاس هایی را انتخاب کنید که از نظر ظاهری سفت ، چرب و براق هستند. از خرید گیلاس های نرم ، کرکی و کوچک خودداری کنید زیرا این امر نشان می دهد که احتمال دارد تمام شود.

گیلاس ها را در ظرفی کم عمق در یخچال نگهداری کنید تا تازه بمانند و فشار گیلاس های بالایی از خرد شدن گیلاس پایینی جلوگیری شود. گیلاس های خود را درست قبل از خوردن با آب سرد بشویید.

چگونه گیلاس بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید

  • راه های زیادی برای استفاده بیشتر از گیلاس در رژیم غذایی وجود دارد. آلبالو دارای اشکال مختلف است ، از جمله:
  • میوه خام
  • میوه خشک شده
  • کمپوت یا پوره میوه
  • آب میوه
  • عصاره ای که می توان با آب رقیق کرد

پودر

  • برای افزودن گیلاس به رژیم غذایی سالم ، می توانید:
  • گیلاس تازه را به سالاد میوه ، اسموتی ، بلغور جو دوسر و ماست اضافه کنید.
  • گیلاس های خشک را به مخلوط میوه ها و آجیل ها ، موسلی ، موزلی و موسلی اضافه کنید.

گیلاس را با غذاهای خوشمزه مانند سالاد ، پنیر ، غذاهای دریایی یا گوشت ترکیب کنید.

هنگام استفاده از گیلاس و محصولات حاوی گیلاس از افزودن شکر خودداری کنید. برخی از محصولات گیلاس حاوی مقدار زیادی شکر افزوده هستند.

آیا می توانیم به گیلاس حساسیت داشته باشیم؟

در حالی که حساسیت به گیلاس مانند سایر حساسیت های غذایی رایج نیست ، می تواند رایج باشد. حساسیت به گیلاس را می توان به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم کرد. حساسیت اولیه به گیلاس به این معنی است که شما به خود میوه حساسیت دارید. حساسیت اولیه کمتر از حساسیت ثانویه است. با حساسیت ثانویه ، شما همچنین به گرده یک خانواده خاص از میوه حساسیت دارید.