رژیم نوردیک و مزایای آن

متخصصان تغذیه در مورد رژیم نوردیک علاقه زیادی دارند. همانطور که از نامش پیداست ، رژیم نوردیک شامل غذاهایی است که منابع محلی دارند و به طور سنتی در دانمارک ، فنلاند ، ایسلند ، نروژ و سوئد مصرف می شوند.

به طور معمول ، رژیم نوردیک شامل غلات کامل مانند چاودار ، جو و جو است. انواع توت ها و سایر میوه ها ؛ سبزیجات ، به ویژه کلم و سبزیجات ریشه ای مانند سیب زمینی و هویج. ماهی های روغنی مانند ماهی قزل آلا ، ماهی خال مخالی و شاه ماهی ؛ و حبوبات (لوبیا و نخود فرنگی).

بسیاری آن را رژیم غذایی نوردیک جدید می نامند ، که به یک فرهنگ غذایی جدید تبدیل شده است که در سالهای 1390-2009 با تمرکز بر غذا ، سلامت و محیط زیست توسعه یافته است. رژیم غذایی نوردیک جدید بر اساس مواد اولیه نوردیک است ، اما در سراسر جهان سازگار است.

بر خلاف رژیم مدیترانه ای که حاوی روغن زیتون است ، ترجیح روغن کلزا (روغن کلزا) است که سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع سالم است. و همچنین حاوی مقداری اسید آلفا لینولنیک ، اسید چرب امگا 3 گیاهی است که مشابه اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی است.

روغن کانولا می تواند کلسترول بد LDL و خطر بیماری های قلبی و سکته را کاهش دهد. ممکن است روغن کانولا در کاهش کلسترول بد و بهبود سلامت قلب بهتر عمل کند. رژیم غذایی بر اجتناب از غذاهای فرآوری شده و بیشتر گوشت های پرچرب مانند سوسیس یا بیکن تأکید می کند.

مزایای رژیم نوردیک برای سلامتی –

مزایای سلامتی در زیر ذکر شده است:

• یک بررسی جامع توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان داد که هر دو رژیم غذایی مدیترانه ای و نوردیک خطر ابتلا به سرطان ، دیابت و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند.

• رژیم غذایی همچنین می تواند به کاهش وزن کمک کند. مطالعه ای در دانشگاه فنلاند شرقی نشان داد که رژیم غذایی بیان ژن های مرتبط با التهاب را که اعتقاد بر این است که در بسیاری از مشکلات مزمن سلامتی نقش دارند و در چاقی نقش دارند ، کاهش می دهد.

• غذاهای فرآوری شده خوشمزه ترند که منجر به پرخوری و افزایش وزن می شود. از آنجا که رژیم نوردیک تأکید کمتری بر مصرف غذاهای فرآوری شده دارد ، از پرخوری و افزایش وزن ناشی از آن جلوگیری می کند.

• رژیم غذایی بیشتر گیاهی برای محیط زیست بهتر است زیرا گازهای گلخانه ای کمتر منتشر می شوند. حدود 14.5 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای از دامداری ناشی می شود. گزارش شده است که کشاورزی کارخانه ای برای تولید گوشت بیش از همه هواپیماها ، قطارها ، اتوبوس ها و اتومبیل ها در گرمایش جهانی نقش دارد.

صلیب –

رژیم مدیترانه ای از نظر فواید سلامتی بهترین است. اکنون رژیم دیگری وجود دارد که به دلیل مزایای سلامتی خود به دنیای آشپزی راه پیدا کرده است. این رژیم نوردیک است.

از بسیاری جهات بسیار شبیه رژیم مدیترانه ای است ، اما بر اساس روغن کلزا (کلزا) به جای روغن زیتون است. همچنین بسته به آب و هوا ، خاک و آب منطقه ، در طیف وسیعی از محصولات که به صورت محلی رشد می کنند متفاوت است.

بنابراین ، هم سلامت و هم رفاه فرد و پایداری محیطی را در بر می گیرد.