رژیم کتوژنیک چیست و چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟ (معرفی کامل)


رژیم کتوژنیک یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در سراسر جهان است که برای کاهش سریع وزن و بهبود سلامت جسمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات نشان داده است که رژیم کتوژنیک کم کربوهیدرات و چربی زیاد می تواند به کاهش چربی شکم و حتی بهبود برخی از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و اختلالات شناختی کمک کند. این مقاله رژیم کتوژنیک را شرح می دهد و نمونه ای از رژیم کتوژنیک را برای یک هفته ارائه می دهد.

اصول رژیم کتوژنیک

قانون کلی این رژیم این است که کربوهیدرات کم ، چربی بالا و پروتئین زیاد بخورید. اگر رژیم کتوژنیک را انتخاب کنید ، مصرف کربوهیدرات شما به کمتر از 50 گرم در روز کاهش می یابد ، چربی ها با کربوهیدرات های حذف شده جایگزین می شوند و حدود 75 درصد کالری شما از چربی ها تامین می شود. پروتئین موجود در رژیم کتوژنیک حدود 20 درصد و کربوهیدرات ها تنها 5 درصد از انرژی مورد نیاز شما را تأمین می کند.

به دلیل محدودیت کربوهیدرات ها در این رژیم ، بدن چربی را به عنوان منبع اصلی انرژی خود به جای گلوکز در نظر می گیرد – این فرآیند کتوز نامیده می شود.

در کتوز ، بدن از کتونها به عنوان منبع سوخت استفاده می کند – کتونها مولکولهای مولکولی هستند که در صورت کاهش قند از مصرف چربی در کبد تولید می شوند.

اگرچه اغلب گفته می شود که باید از چربی به دلیل داشتن کالری زیاد اجتناب کرد ، اما مطالعات نشان داده است که رژیم های کتوژنیک در کاهش وزن م thanثرتر از رژیم های کم چرب هستند. علاوه بر این ، این رژیم گرسنگی و اشتها را کاهش می دهد ، که برای کاهش وزن بسیار مفید است.

برنامه رژیم کتوژنیک

برنامه رژیم کتوژنیک

رژیم گرفتن ممکن است یک کار دلهره آور به نظر برسد ، اما انتخاب رژیم کتوژنیک کار شما را آسان تر می کند. به منظور دستیابی و ماندن در حالت کتوز ، باید مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهید. بدن افراد مختلف است و شما باید مقدار مناسب کربوهیدرات را برای بدن خود پیدا کنید. واقعیت این است که هرچه کربوهیدرات کمتری بخورید ، وارد شدن و ماندن در مرحله کتوز آسان تر است.

انواع مختلف کتوژنیک

این رژیم دارای نسخه های مختلفی است که در زیر به آنها اشاره می شود:

  • رژیم کتوژنیک مطابق با استاندارد SKD: با این نوع رژیم ، کربوهیدرات دریافتی کم است ، میزان چربی و پروتئین متوسط ​​است ، یعنی 75 درصد چربی ، 20 درصد پروتئین و تنها 5 درصد کربوهیدرات با این نوع رژیم مصرف می شود.
  • رژیم کتوژنیک حلقوی CKD: با این روش ، زمانهای کوتاهی بین وعده های غذایی برای مصرف کربوهیدرات مجاز است ، به عنوان مثال پس از 5 روز محدودیت ، 2 روز می تواند مصرف کربوهیدرات شما را افزایش دهد.
  • رژیم کتوژنیک هدف دار TKD: این نوع رژیم به شما امکان می دهد در حین ورزش کربوهیدرات مصرف کنید.
  • رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم مشابه رژیم استاندارد است ، اما از پروتئین بیشتری استفاده می کند. میزان مصرف پروتئین در این نوع رژیم 35 درصد ، چربی 60 درصد و کربوهیدرات ها نیز 5 درصد است.

البته موارد دوم و سوم مورد علاقه ورزشکاران و بدنسازان است.