رژیم کم کربوهیدرات: معجزه یا افسانه؟

رژیم کم کربوهیدرات که مصرف کربوهیدرات ها را تا حد زیادی محدود می کند در تنظیم هورمون انسولین بسیار مثر است.

انسولین جذب گلوکز توسط سلول ها از خون را کنترل می کند. به این ترتیب انسولین سطح قند خون را تنظیم می کند. گلوکز جذب شده در سلول ها سپس برای تامین نیازهای انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی میزان گلوکز بیش از نیاز سلول برای تولید انرژی باشد ، مقدار اضافی آن به شکل چربی ذخیره می شود.

گزارش اخیر منتشر شده در یکی از مجلات معتبر پزشکی نشان می دهد که رژیم کم کربوهیدرات سطح انسولین خون را تا 27 درصد کاهش می دهد در حالی که حساسیت سلول ها را به این هورمون افزایش می دهد.

در نتیجه این اثر ، گلوکز به طور عادی و بدون استرس بر اندام ها و سیستم های دیگر متابولیزه می شود تا انسولین اضافی تولید کند – عاملی که در افزایش وزن و بروز دیابت دخیل بوده است. به بیان ساده ، رژیم غذایی کم کربوهیدرات به بهبود متابولیسم گلوکز و محافظت در برابر دیابت کمک می کند.

برای اینکه ببینید رژیم غذایی کم کربوهیدرات چگونه می تواند به این نتیجه برسد ، به نحوه برخورد بدن با وضعیت کاهش محتوای کربوهیدرات در رژیم غذایی روزانه نگاه کنید.

وقتی میزان کربوهیدرات دریافتی غذای روزانه شما به کمتر از یک نقطه برسد ، دو واکنش تطبیقی ​​رخ می دهد.

* شروع به از دست دادن آب می کنید

* آنها به چربی به عنوان منبع انرژی تبدیل می شوند

از دست دادن آب یکی از اولین تغییرات است. اگر میزان قند خون بالا باشد ، آب باقی می ماند. تنظیم انسولین گلوکز را در محدوده طبیعی محدود نگه می دارد ، بنابراین ذخیره آب لازم نیست. کاهش آب با کاهش وزن مناسب مدت کوتاهی پس از رژیم کم کربوهیدرات همراه است.

اما پاسخ دوم نیز وجود دارد که برای کاهش وزن در دراز مدت اهمیت بیشتری دارد.

متابولیسم بدن شما در حال تغییر است و از ذخایر چربی برای تامین انرژی به جای گلوکز استفاده می کند. نیازهای مختلف انرژی در بافت توسط متابولیسم بی هوازی ذخایر چربی پوشش داده می شود. در نتیجه ، کاهش وزن به دنبال دارد.

گزارشات در برخی مجلات معتبر پزشکی این اثرات رژیم کم کربوهیدرات را تأیید کرده است. اطلاعات کاملی وجود دارد که نشان می دهد کاهش مصرف کربوهیدرات می تواند چربی سرسخت شکم و حتی چربی احشایی خطرناک را از بین ببرد.

یک مطالعه از دانشگاه تولان اغلب به عنوان شواهدی از مزایای رژیم کم کربوهیدرات ذکر می شود. این مطالعه تجربی که بر روی گروهی متشکل از 148 داوطلب انجام شد ، تأثیر رژیم کم کربوهیدرات و رژیم کم چرب را مقایسه کرد. گروه آزمایشی از افراد تحت رژیم غذایی کم کربوهیدرات قرار گرفتند ، که در آن محدود به 40 گرم کربوهیدرات در روز بود.

آنچه در این مطالعه شگفت انگیز بود این بود که برخلاف عقل رایج ، مشخص شد که گروهی که رژیم کم کربوهیدرات داشتند 7.7 پوند بیشتر از افرادی که رژیم کم چربی داشتند ، وزن کم کردند. این تفکر عمومی در مورد نقش چربی های رژیم غذایی در کاهش وزن را تغییر داد و نشان داد که کربوهیدراتها مهمتر از چیزی است که قبلاً تصور می شد.

این داده ها در مطالعات دیگر نیز تأیید شده است. رژیم کم کربوهیدرات می تواند سطح انسولین را کاهش دهد ، توسعه دیابت را به تاخیر انداخته یا از آن جلوگیری کند و با حذف چربی ذخیره شده به کاهش وزن برسد.