منابع غذایی آنتی اکسیدان ها دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان


منابع غذایی مهم برای آنتی اکسیدان ها

در قسمت قبلی وب سایت ، دکتر

سبزیها

بیشتر سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در سبزیجات عبارتند از ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها. برخی از سبزیجات حتی بیشتر از میوه ها آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) دارند. به طور کلی ، پخت سبزیجات تأثیر منفی زیادی بر سطح آنتی اکسیدان ها ندارد. سبزیجات مهم عبارتند از کلم بروکلی ، گل کلم ، تربچه و چغندر. قسمت های سبز این سبزیجات سرشار از گلوکوزینولات است که منبع غنی آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی آسیایی است. تحقیقات زیادی در مورد سیر انجام شده است. اما خواص آنتی اکسیدانی آن هنوز مورد تردید است. با این حال ، مطالعات اثرات ضد باکتریایی و مبارزه با سرطان سیر را تأیید کرده اند.

آنتی اکسیدان ها و اثرات آنها |  متخصص تغذیه اصفهان

میوه

مانند سبزیجات ، میوه ها حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم در میوه ها ویتامین C و فلاونوئیدها هستند. زردآلو و هندوانه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C میوه ها متفاوت است. به نظر می رسد میوه های روشن تر آنتی اکسیدان بیشتری دارند و میوه ها یا سبزیجاتی که رنگی هستند آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به میوه هایی با پوست رنگی دارند.

نان و غلات

برخی از غلات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. به نظر می رسد غلات سبوس دار سطح آنتی اکسیدان بالاتری نسبت به محصولات تصفیه شده دارند. فرآیندهای انجام شده بر روی غلات می تواند تأثیر قابل توجهی بر سطح آنتی اکسیدان ها داشته باشد. اما امروزه برخی از غذاها دارای غلات مانند غلات صبحانه با برخی آنتی اکسیدان های مفید هستند. افزودن میوه های خشک مانند کشمش به برخی محصولات غلات صبحانه می تواند سطح آنتی اکسیدان آنها را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است که ذخیره چنین غذاهایی میزان آنتی اکسیدان آنها را کاهش می دهد.

نوشیدنی ها

قهوه ، کاکائو و چای سبز و سیاه از منابع مهم آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان های اصلی این نوشیدنی ها فلاونوئیدها هستند. فراوانی و سبکی چای و قهوه نیز نشان دهنده میزان آنتی اکسیدان آنهاست. افزودن شیر محتوای فلاونوئید چای را کاهش نمی دهد. در برخی از نقاط جهان ، از تزریق گیاهان بومی نیز استفاده می شود. برخی از این تزریق ها اغلب حاوی آنتی اکسیدان های ناشناخته هستند. زمان دم کردن چای نیز می تواند بر میزان آنتی اکسیدان آن تأثیر بگذارد.


دکتر. رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر. رضا آتیمانی می تواند با ارائه روشهای اساسی رژیم غذایی و همچنین میزان و نوع غذا ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای دیدن دکتر اینجا را کلیک کنید رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید شیر

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها