موارد استفاده و مزایای رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک ، بدن شما بیشتر از یک دستگاه وابسته به کربوهیدرات به چربی سوز تبدیل می شود. تحقیقات متعددی مصرف بیشتر کربوهیدرات ها را با ایجاد بیماری های مختلف مانند دیابت و مقاومت به انسولین مرتبط کرده است.

کربوهیدرات ها به طور طبیعی به راحتی جذب می شوند و بنابراین می توانند به راحتی در بدن ذخیره شوند. هضم کربوهیدراتها از لحظه ای که آنها را در دهان می گذارید شروع می شود.

به محض شروع جویدن آنها ، آمیلاز (آنزیم هایی که کربوهیدرات ها را هضم می کنند) در بزاق شما کار می کند و بر غذاهایی که حاوی کربوهیدرات هستند ، تأثیر می گذارد.

کربوهیدرات ها بیشتر در معده تجزیه می شوند. وقتی وارد روده کوچک می شوند ، سپس جذب جریان خون می شوند. وقتی کربوهیدرات ها وارد جریان خون می شوند ، به طور کلی سطح قند خون را بالا می برند.

این افزایش سطح قند خون باعث ترشح فوری انسولین در جریان خون می شود. هرچه سطح قند خون بیشتر باشد ، انسولین بیشتری ترشح می شود.

انسولین هورمونی است که باعث می شود قند اضافی از خون خارج شود تا سطح قند خون کاهش یابد. انسولین قند و کربوهیدرات هایی را که می خورید می گیرد و آنها را به صورت گلیکوژن در بافت ماهیچه ای یا به عنوان چربی در بافت چربی ذخیره می کند تا بعداً به عنوان انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال ، اگر بدن به طور مداوم در معرض چنین سطوح بالای گلوکز در جریان خون قرار گیرد ، چیزی به نام مقاومت به انسولین ایجاد می کند. این سناریو می تواند به راحتی منجر به چاقی شود زیرا بدن تمایل دارد مقادیر اضافی گلوکز را به سرعت ذخیره کند. شرایط سلامتی مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی نیز می تواند ناشی از این شرایط باشد.

رژیم های کتو دارای کربوهیدرات کم و چربی زیادی هستند و با کاهش و بهبود چندین بیماری مرتبط هستند.

یکی از مهمترین موارد در مورد رژیم کتوژنیک ، تثبیت سطح انسولین و بازیابی سیگنالینگ لپتین است. کاهش مقادیر انسولین در خون احساس سیری طولانی مدت و هوس کمتر را تضمین می کند.

مزایای پزشکی رژیم های کتوژنیک

کاربرد و اجرای رژیم کتوژنیک به طور قابل توجهی گسترش یافته است. رژیم های کتو اغلب به عنوان بخشی از برنامه درمانی تعدادی از بیماری ها نشان داده می شود.

صرع

این اساساً دلیل اصلی تکامل رژیم کتوژنیک است. به دلایلی ، هنگامی که بیماران رژیم کتو دارند ، میزان صرع کاهش می یابد.

موارد صرع در کودکان به رژیم کتو بهترین پاسخ را می دهند. کودکانی هستند که پس از چند سال رژیم کتو ، تشنج را برطرف کرده اند.

به طور کلی انتظار می رود کودکان مبتلا به صرع چند روز قبل از شروع رژیم کتوژنیک به عنوان بخشی از درمان خود روزه بگیرند.

سرطان

تحقیقات نشان می دهد که اثر درمانی رژیم های کتوژنیک در برابر رشد تومور را می توان در صورت ترکیب با برخی داروها و روش ها تحت الگوی “نبض مطبوعات” افزایش داد.

همچنین تشویق کننده است که دریابید رژیم های کتوژنیک سلول سرطانی را در حال بهبودی قرار می دهند. این بدان معناست که رژیم های کتو برای کاهش علائم “از گرسنگی سرطان” جلوگیری می کند.

بیماری آلزایمر

شواهد متعددی وجود دارد که عملکرد حافظه در بیماران آلزایمری پس از رژیم کتوژنیک بهبود می یابد.

کتونها منبع عالی جایگزین انرژی برای مغز هستند ، به ویژه هنگامی که به انسولین مقاوم شده باشد. کتون ها همچنین دارای بسترهایی (کلسترول) هستند که به ترمیم سلول های عصبی و غشاهای آسیب دیده کمک می کند. همه اینها به بهبود حافظه و شناخت بیماران مبتلا به آلزایمر کمک می کند.

دیابت

توافق کلی وجود دارد که کربوهیدرات ها عامل اصلی دیابت هستند. بنابراین ، با کاهش میزان کربوهیدرات های خورده شده از طریق رژیم کتوژنیک ، شانس افزایش کنترل قند خون افزایش می یابد.

ترکیب رژیم کتو با سایر برنامه های درمانی دیابت نیز می تواند تأثیر کلی آن را تا حد زیادی افزایش دهد.

حساسیت به گلوتن

بسیاری از افرادی که به گلوتن حساسیت دارند این بیماری را تشخیص نمی دهند. با این حال ، پس از رژیم کتوژنیک ، علائم مرتبط مانند سوء هاضمه و گاز بهبود یافت.

بیشتر غذاهایی که کربوهیدرات بالایی دارند گلوتن بالایی دارند. با استفاده از رژیم کتو ، بخش زیادی از مصرف گلوتن با حذف تعداد زیادی کربوهیدرات به حداقل می رسد.

کاهش وزن

این مسلما رایج ترین “عمدی” استفاده از رژیم کتوژنیک امروزه است. این رژیم در روند اصلی رژیم غذایی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. رژیم های کتو به دلیل عوارض جانبی شناخته شده در کاهش وزن به بخشی از رژیم های غذایی تبدیل شده است.

اگرچه در ابتدا توسط بسیاری مورد بدگویی قرار گرفت ، اما تعداد فزاینده نتایج مفید کاهش وزن به برنامه کتوژنیک کمک کرد تا به عنوان یک برنامه اصلی کاهش وزن مورد قبول قرار گیرد.

علاوه بر مزایای پزشکی ذکر شده در بالا ، رژیم های کتوژنیک برخی از مزایای سلامتی عمومی را نیز شامل می شوند که شامل موارد زیر است.

بهبود حساسیت به انسولین

بدیهی است ، این اولین هدف رژیم کتوژنیک است. این به تثبیت سطح انسولین و در نتیجه بهبود چربی سوزی کمک می کند.

نگهداری ماهیچه ها

از آنجا که پروتئین اکسیده می شود ، به حفظ توده عضلانی کمک می کند. از دست دادن توده عضلانی بدون چربی باعث کند شدن متابولیسم فرد می شود زیرا ماهیچه ها به طور کلی به سوخت و ساز بدن وابسته هستند. استفاده از رژیم کتو در واقع به حفظ ماهیچه های شما کمک می کند در حالی که بدن شما در حال سوزاندن چربی است.

pH و عملکرد تنفسی را کنترل می کند

رژیم کتوک به کاهش لاکتات کمک می کند که باعث بهبود pH و عملکرد تنفسی می شود. از این رو ، حالت کتوز به حفظ pH خون در سطوح سالم کمک می کند.

بهبود سیستم ایمنی بدن

استفاده از رژیم کتوژنیک به مبارزه با آنتی اکسیدان های پیری کمک می کند در حالی که التهاب روده را کاهش می دهد و در نتیجه سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند.

کاهش سطح کلسترول

خوردن کربوهیدرات کمتر در رژیم کتو می تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد. این به دلیل افزایش وضعیت لیپولیز است. این منجر به کاهش سطح کلسترول LDL و افزایش سطح کلسترول HDL می شود.

کاهش اشتها و هوس

رژیم کتوژنیک به شما کمک می کند تا هم اشتهای خود را کاهش دهید و هم اشتیاق خود را برای غذاهای پرکالری کاهش دهید. وقتی شروع به خوردن غذاهای سالم ، سیر کننده و مفید با چربی بالا می کنید ، احساس گرسنگی شما به طور طبیعی کاهش می یابد.