زن مبتلا به دیابت و CGM دارای آپنه خواب است در پینترست به اشتراک بگذارید
martin-dm/Getty Images

تاثیر آپنه خواب بسیار فراتر از این است که شما در صبح احساس خستگی کنید. برای افراد مبتلا به دیابت، آپنه خواب می تواند سطح گلوکز شما را در تمام ساعات روز تحت تاثیر قرار دهد، نحوه پاسخ بدن شما به انسولین را تغییر دهد و در عوارض دیابت در مراحل بعدی زندگی نقش داشته باشد.

در جمعیت عمومی، تخمین زده می شود 6 تا 17 درصد بزرگسالان نوعی از آپنه خواب را تجربه می کنند. اما در میان افراد مبتلا به دیابت، این تعداد به طور چشمگیری بیشتر است بیش از نیمی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که آپنه انسدادی خواب را تجربه می کنند. تحقیقات نشان می دهد که این میزان در افرادی که با دیابت نوع 1 زندگی می کنند نیز بسیار بالا است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رابطه بین دیابت و آپنه خواب، چگونگی تأثیر آن بر مدیریت دیابت و کارهایی که می توانید برای رفع این اختلال تنفسی که بر خواب تأثیر می گذارد، بیشتر بدانید.

آپنه خواب چیست؟

وقفه تنفسی در خواب زمانی اتفاق می افتد که فرد هنگام خواب نفس خود را متوقف کند.

برخلاف اختلال خواب، که می تواند ناشی از عدم رعایت بهداشت خواب یا شرایط مختلف جسمی یا روحی باشد، آپنه خواب یک اختلال تنفسی است.

علائم آپنه خواب شامل موارد زیر است:

  • خروپف بلند
  • شکاف در تنفس
  • خفگی یا نفس نفس زدن به هوا
  • به خواب رفتن در طول روز

آپنه خواب باعث می شود بدن از اکسیژن محروم شود که به نوبه خود عملکرد قلب، فشار خون و متابولیسم را مختل می کند. این اثرات می تواند شدید باشد و درک و درمان آپنه خواب در هنگام بروز آن را برای افراد مبتلا به دیابت ضروری می کند.

از بین سه نوع آپنه خواب (مرکزی، انسدادی و پیچیده)، آپنه انسدادی خواب (OSA) شایع ترین است. با OSA، بافت‌های نرم پشت گلو فرو می‌ریزند و راه هوایی را مسدود می‌کنند و تنفس فرد را قطع می‌کنند. OSA با چاقی مرتبط است اما در افرادی که چاق نیستند نیز اتفاق می افتد.

چرا آپنه خواب در دیابت نوع 2 شایع تر است؟

یک رابطه همزیستی بین آپنه خواب و دیابت نوع 2 مشاهده شده است. به نظر می رسد که یکی دیگر را بدتر می کند، وقتی که به آن توجهی نشود.

آپنه خواب بدن را از اکسیژن محروم می کند، که تأثیر منفی مستقیمی بر سطح گلوکز و مقاومت به انسولین دارد. اثر آن می تواند چشمگیر باشد، مقاومت به انسولین را تقویت کرده و متابولیسم گلوکز را تا حدی تغییر می دهد OSA مرتبط است با ایجاد دیابت نوع 2.

چاقی یک بیماری همراه شناخته شده دیابت نوع 2 است و این بیماری همزمان احتمال یا ایجاد OSA را افزایش می دهد. رسوبات چربی در گردن می تواند به مجرای تنفسی برخورد کند و چربی شکم می تواند دیواره قفسه سینه را فشرده کند – هر دو هنگام دراز کشیدن یا خواب تنفس را منقبض می کنند.

آیا آپنه خواب بر قند خون تأثیر می گذارد؟

بله، این کار را می کند.

هنگامی که بدن از اکسیژن محروم می شود، میزان دی اکسید کربن در جریان خون افزایش می یابد. در این حالت مقاومت به انسولین افزایش می یابد که منجر به افزایش سطح گلوکز در خون می شود. با گذشت زمان این سطوح گلوکز به طور مداوم بالاتر منجر به یک A1C بالاتر.

علاوه بر تأثیر آن بر سطح گلوکز، آپنه خواب و سایر اختلالات خواب می تواند تاثیر منفی بگذارد پیشرفت دیابت و ایجاد عوارض. کمبود اکسیژن مرتبط با خواب نامناسب باعث افزایش فشار خون و تشدید عملکرد قلب می شود. این با فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

چگونه آپنه خواب با دیابت را مدیریت کنیم؟

پیروی از شیوه های استاندارد مدیریت موثر دیابت – حفظ سطح گلوکز در محدوده، انتخاب غذای سالم، ورزش منظم و مصرف داروها طبق تجویز) – نقطه شروع خوبی برای مدیریت آپنه خواب است. با این حال، کارهای بیشتری می توان انجام داد.

  • با رسیدگی به هر گونه مشکل سینوس یا آلرژی که در تنفس واضح اختلال ایجاد می کند، شروع کنید. این ممکن است شامل مصرف دارو برای باز نگه داشتن سینوس ها و بدون احتقان باشد.
  • اضافه وزن یا چاقی یکی دیگر از شرایطی است که باید در درمان آپنه خواب به آن پرداخت. با کاهش وزن، فشار کمتری به حفره قفسه سینه وارد می‌شود و احتمال چربی در مجرای تنفسی کمتر می‌شود. پرداختن به هر دوی این موارد، احتمال تنفس بدون مانع در هنگام خواب را کاهش می دهد.
  • یک دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) را می توان قبل از تکمیل مطالعه خواب شبانه ما تجویز کرد. فرد هنگام خواب از ماسک استفاده می کند. به آن ماسک یک شیلنگ و دستگاهی متصل است که هوای تحت فشار را منتقل می کند. هوای تحت فشار راه هوایی را باز نگه می دارد و مانع از اختلال در تنفس فرد می شود.
  • جراحی نیز یک گزینه است. این جراحی‌ها شامل برداشتن یا کوچک کردن بافت پشت دهان یا بالای گردن است. با برداشتن این بافت نرم، احتمال انسداد راه هوایی در هنگام خواب کمتر است.

استفاده از ردیاب های تناسب اندام برای نظارت بر کیفیت خواب

تشخیص پزشکی آپنه خواب نیاز به یک مطالعه رسمی خواب دارد که در آن فرد با حسگرهای متصل به بدنش می‌خوابد و در طول شب تحت نظر است.

اما با در دسترس بودن ردیاب‌های تناسب اندام و برنامه‌های تلفن همراه، پیگیری و ثبت کیفیت خواب توسط مردم رایج‌تر شده است. این می تواند به ویژه در مواقعی که مشکوک به آپنه خواب باشد مفید باشد.

نکته مهم این است که یک ردیاب خواب یا تناسب اندام جایگزین تشخیص یک متخصص پزشکی مبنی بر آپنه خواب نمی شود. اما می تواند به شناسایی الگوهای خواب کمک کند تا با پزشک متخصص صحبت کنید.

ردیاب های تناسب اندام از ترکیبی از حسگرهایی استفاده می کنند که حرکت بدن (بی قراری)، ضربان قلب و تعداد تنفس را برای ردیابی کیفیت خواب اندازه گیری می کنند. سپس این قرائت ها در برنامه آنها تجزیه و تحلیل و گزارش می شود.

آنچه برنامه گزارش می‌دهد بر اساس دستگاه متفاوت است، اما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • چقدر طول کشید تا به خواب رفت
  • چه مدت فرد در خواب ماند
  • چند بار شخص در طول شب از خواب بیدار شد
  • چه مدت قبل از اینکه دوباره بخوابند بیدار ماندند
  • چه مدت فرد در مراحل مختلف خواب (سبک، عمیق و REM) ماندگار شد.

این خوانش‌های فردی اغلب در یک نمره ترکیبی ترکیب می‌شوند که کیفیت کلی خواب را منعکس می‌کند (ضعیف، منصفانه، خوب، عالی).

این برنامه ها اغلب حاوی اطلاعاتی در مورد چگونگی بهبود خواب کلی هستند. این می‌تواند شامل توصیه‌هایی در مورد بهبود بهداشت خواب و اعلان‌هایی برای تقویت زمان خواب استاندارد و روال روزانه برای استراحت باشد.

در میان محبوب‌ترین ردیاب‌های تناسب اندام، Fitbit، Apple Watch، Amazon Halo و Oura Ring همگی توانایی ردیابی خواب را دارند. همه آنها در مورد مدت زمانی که فرد می خوابد و کیفیت کلی آن خواب گزارش می دهند.

بردن

به دلیل اثرات منفی آپنه خواب بر سطح گلوکز، توجه به کیفیت خواب برای افراد دیابتی بسیار مهم است. آنچه که به نظر می‌رسد خروپف‌های بی‌اهمیت در شب است، بدون توجه به آن می‌تواند منجر به افزایش A1C، فشار خون بالا و مشکلات قلبی شود.

خوشبختانه، ما ابزارها و درمان‌هایی برای شناسایی و سپس رسیدگی به آپنه خواب داریم که در نهایت از جدی‌ترین عوارض جلوگیری می‌کند.

منابع:

سناراتنا سی، و همکاران. (2017). شیوع آپنه انسدادی خواب در جمعیت عمومی: یک بررسی سیستماتیک https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27568340/

موراکی اول و همکاران (2018). آپنه خواب و دیابت نوع 2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6123041/

یانو وای و همکاران (2020). ویژگی های خواب و اندازه گیری متابولیسم گلوکز در سیاه پوستان: مطالعه قلب جکسون. https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/JAHA.119.013209

فارابی، س (1395). دیابت نوع 1 و خواب https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4755454/

استانداردهای مراقبت از انجمن دیابت آمریکا (2022). اهداف گلیسمی: استانداردهای مراقبت پزشکی در دیابت-2022. https://diabetesjournals.org/care/article/45/Supplement_1/S83/138927/6-Glycemic-Targets-Standards-of-Medical-Care-in