آزمون ورودی پزشکی آلمان ۲۰۲۳ – dietition


آزمون ورودی پزشکی آلمان ۲۰۲۳

آیا با شرایط آزمون ورودی آلمان آشنا هستید؟ آلمان یکی از مقاصد تحصیلی جذاب برای متقاضیان بین المللی است.به طوری که،سیستم آموزشی دولتی این کشور از حدود ۴۰۰ هزار دانشجوی بین المللی میزبانی می‌کند.همچنین،تحصیل پزشکی در آلمان بسیار پرطرفدار است.

اما به دلیل تقاضای بالا و رقابت شدید برای رشته پزشکی در آلمان،تنها تعداد معدودی از متقاضیان می‌توانند وارد دانشگاه‌های پزشکی آلمان شوند.

چرا که معمولا دانشگاه‌های پزشکی دولتی آلمان دارای شرایط پذیرش هستند و برای تحصیل در این دانشگاه‌ها می‌بایست از سد آزمون ورودی گذشت.

بعد از مطالعه این مقاله به جواب سوالات زیر می‌رسید:

الف: آزمون FSP چیست؟ نمره قابل قبول در این آزمون چقدر است؟ سوالات این آزمون در رابطه با چه مواردی است؟

ب: آزمون TestAS چیست؟ نمره قابل قبول در این آزمون چقدر است؟ مدت زمان برگزاری و تمام جزییات دیگر در مورد این آزمون.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\آزمون ورودی پزشکی آلمان 2023_files\images_1691939334_64d8f206957af.jpg

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان برای ایرانیان

آیا شرکت در آزمون ورودی پزشکی آلمان برای تحصیل در این کشور لازم است؟ یکی از شرایط تحصیل پزشکی در آلمان برای ایرانیان،ارائه دیپلمی معادل با مدرک دیپلم آلمانی (آبیتور) است.

اما مشکلی که وجود دارد این است که دیپلم آلمانی ۱۳ ساله است و دیپلم ایران،۱۲ ساله و فقط دیپلم ۱۳ ساله مورد تایید آلمان است.حال در این شرایط چه باید کرد؟

برای حل این مشکل راه حلی وجود دارد و متقاضیان ایرانی برای جبران این یک سال می‌توانند در کالج‌های مقدماتی پزشکی یا دوره‌های پیش پزشکی (Studienkolleg) ثبت نام کنند.

به عبارتی،کالج پزشکی به عنوان سال سیزدهم برای شما خواهد بود.

اما دقت داشته باشید که برای ورود به کالج مقدماتی به مهارت‌های زبان آلمانی سطح B1 نیاز است و همچنین،کالج‌های مقدماتی آزمون ورودی دارند.

هچنین،دانشجویان پس از گذراندن دوره کالج پزشکی،برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی آلمان باید در آزمون ورودی پزشکی شرکت و قبول شوند.

آزمون‌های مورد نیاز برای ورود به رشته پزشکی در آلمان

همان گونه که ذکر شد،متقاضیان ایرانی برای تحصیل پزشکی در آلمان پس از طی دوره مقدماتی می‌بایست در آزمون ورودی پزشکی آلمان شرکت نمایند.

به عبارتی،داوطلبان ایرانی پس از قبولی در آزمون ارزیابی صلاحیت دانشجویان بین المللی یا کنکور آلمان می‌توانند وارد دانشگاه‌های پزشکی آلمان شوند.

لذا،Feststellungsprüfung یا FSP،آزمونی برای ارزیابی صلاحیت متقاضیانی است که دارای مدرک تحصیلی خارجی هستند و قصد دارند در دانشگاه‌های آلمان تحصیل کنند.

در نتیجه،معمولا تمامی‌افرادی که مدرک تحصیلی خود را از کشوری غیر از آلمان دریافت نموده اند،می‌بایست در کنکور آلمان شرکت نمایند و با قبولی در این آزمون امکان دسترسی به آموزش عالی برای آن‌ها فراهم خواهد آمد.

البته دقت داشته باشید که،برخی از دانشگاه‌های پزشکی آلمان ممکن است به ارائه مدرک آزمون تست آس (TestAs) نیز،نیاز داشته باشند.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\آزمون ورودی پزشکی آلمان 2023_files\images_1691939334_64d8f2069f696.jpg

آزمون ارزیابی (FSP) یا کنکور آلمان

آزمون ارزیابی (FSP) در آلمان از طریق کالج‌های مقدماتی (Studienkollegs) ارائه می‌شود. لذا،پیش از شرکت در این آزمون در ابتدا می‌بایست در دوره کالج مقدماتی برای دوره پزشکی یا ام کورس شرکت نمایید.

دوره مقدماتی کالج با آزمون ارزیابی (FSP) خاتمه می‌یابد و با قبولی در این نوع آزمون ورودی پزشکی آلمان،امکان دسترسی به دانشگاه‌های پزشکی آلمان برای شما وجود خواهد داشت.

سوالات آزمون ارزیابی FSP

سوالات آزمون ارزیابی FSP شامل بخش‌های شفاهی و کتبی است.سوالات کتبی مطابق با رشته ای است که متقاضی قصد دارد در آن رشته ادامه تحصیل دهد و سوالات عمومی مربوط به ریاضیات،کامپیوتر،شیمی و زبان آلمانی می‌شود.

به طور کلی،سوالات مطرح شده در آزمون ارزیابی FSP با توجه به نوع کالجی که انتخاب می‌کنید،متفاوت است، اما در مورد آزمون های ورودی پزشکی به شرح زیر است:

  • کالج‌های مقدماتی برای برنامه‌های پزشکی،دندانپزشکی و داروسازی (M – Course): زبان آلمانی،زیست شناسی،ریاضیات،شیمی و فیزیک.لذا،ام کورس‌ها شرایط شرکت در آزمون ورودی پزشکی آلمان را فراهم می‌آورند.

زمان برگزاری آزمون ارزیابی FSP

از آن جا که آغاز ترم تحصیلی در دانشگاه‌های پزشکی آلمان،ماه‌های ژانویه و سپتامبر است،لذا می‌بایست با توجه به این موضوع،برای شرکت در دوره‌های کالج اقدام نمود و سپس در آزمون ورودی دانشگاه شرکت نمود.

با این حال،زمان برگزاری آزمون معمولا در اوایل ماه‌های اکتبر و آوریل است و آزمون ارزیابی تنها دو بار در سال (برای ترم‌های زمستان و تابستان) برگزار می‌شود که با این حساب،آزمون ارزیابی FSP فقط یک بار قابل تکرار خواهد بود.

نمره قبولی در آزمون FSP

متقاضیان تحصیل در آلمان که در این آزمون شرکت می‌کنند،نمراتی از ۱ تا ۵ دریافت خواهند کرد که در سیستم نمره دهی آزمون FSP،نمره ۵ ضعیف ترین و نمره ۱ بالاترین نمره است.

لذا،اگر نمره ۵ را در آزمون ورودی پزشکی آلمان (FSP) کسب نمایید،از مهاجرت تحصیلی به آلمان در سال آینده بازخواهید ماند و نمی‌توانید در دانشگاه‌های آلمان تحصیلات خود را ادامه دهید.

دقت کنید که،حداقل نمره ی قبولی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان با توجه به دانشگاه و رشته انتخابی متفاوت است.اما با این وجود،برای اکثر رشته‌ها و دانشگاه‌ها کسب نمره ۲.۵ به عنوان حداقل نمره قبولی مشخص شده است.

با این حساب،نمرات ۱ یا ۱.۵ از بهترین نمرات هستند و با این نمرات می‌توان در رشته‌های تاپ نظیر پزشکی،داروسازی،دندانپزشکی و دیگر رشته‌ها تحصیل نمود.

هزینه شرکت در آزمون FSP

برای شرکت در آزمون FSP نیاز به پرداخت هزینه است و هزینه‌ها برای مواردی چون مشارکت اداری،خدمات دانشجویی مشارکت،مشارکت جهت کمیته ی عمومی دانشجویان می‌باشد.

هزینه شرکت در این آزمون حدود ۱۵۰ یورو خواهد بود.

شرایط شرکت در آزمون FSP

شرایط شرکت در آزمون ورودی پزشکی آلمان FSP موارد زیر هستند:

  • داشتن مدرک دیپلم
  • داشتن مدرک زبان آلمانی
  • گذراندن دوره کالج
  • حداقل ۱۸ ساله بودن
  • ارسال مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه
  • پاسپورت

آزمون TestAs آلمان

آزمون TestAS،نوعی آزمون ارزیابی استعداد تحصیلی است که برای متقاضیان بین المللی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا که قصد تحصیل در دانشگاه‌های آلمان را برای مقطع کارشناسی دارند،در نظر گرفته شده است.

هدف TestAS ارزیابی دانش و مهارت‌های خاص شما نیست و این آزمون فقط توانایی‌های شما را برای موفقیت در برنامه دانشگاهی می‌سنجد.

آزمون تست آس نیاز به دانش تخصصی نداشته و خصوصیات شخصیتی،انگیزه یا علاقه فرد را ارزیابی می‌کند.این آزمون در دو نسخه کاغذی و دیجیتال در دسترس می‌باشد که هر دو فرمت،سالانه سه بار برگزار می‌شوند.

آزمون TestAS در مراکز مجاز آزمون در سراسر جهان ارائه می‌شود که البته،بعضی از مراکز تحصیل پزشکی در آلمان تنها یک فرمت از آزمون را برگزار می‌کنند.

همچنین،برخلاف آزمون FSP،آزمون TestAS را می‌توان هر چند بار که بخواهید تکرار کنید و این آزمون محدودیت سنی ندارد.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\آزمون ورودی پزشکی آلمان 2023_files\images_1691939334_64d8f206a2d18.jpg

ساختار آزمون TestAS آلمان

آزمون تست آس که می‌تواند به عنوان آزمون ورودی جهت تحصیل پزشکی در آلمان به شمار آید،شامل بخش‌های مختلفی است:

  • آزمون اصلی: قابلیت‌های شما را زمینه‌هایی مرتبط با رشته دانشگاهی نظیر موارد زیر ارزیابی می‌کند:
    • حل مسائل حساب و ریاضی
    • استنتاج روابط
    • تکمیل الگوها
    • سری اعداد ادامه دار
  • آزمون‌های موضوعی: توانایی‌های شما را در موضوعی خاص ارزیابی می‌کند:
  • علوم انسانی،مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی
  • مهندسی
  • ریاضیات،علوم کامپیوتر و علوم طبیعی
  • اقتصاد
  • پزشکی
  • علوم زیستی

زبان مورد نیاز برای آزمون TestAS

آزمون TestAS که مورد نیاز بعضی از دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در آلمان است به زبان‌های آلمانی و انگلیسی برگزار می‌شود و برای موفقیت در این آزمون به مهارت‌های زبانی حداقل سطح B1 نیاز خواهید داشت.

نحوه ثبت نام در آزمون TestAS

نخست می‌بایست از طریق سایت TestAS ثبت نام کرده که پس از ثبت نام آنلاین،ایمیل تأیید برای شما ارسال خواهد شد.

در ادامه باید تاریخ آزمون و مرکز آزمون مورد نظرتان را با رمز عبور و نام کاربری خود انتخاب کنید.

همچنین،مهلت ثبت نام برای TestAS مبتنی بر کاغذ،حدود پنج هفته پیش از آزمون است و آخرین مهلت ثبت نام برای Digital TestAS نیز حدود یک هفته پیش از آزمون می‌باشد.

هزینه این نوع آزمون ورودی پزشکی آلمان،معمولا در زمان طی مراحل ثبت نام مشخص می‌شود،اما به طور معمول ۸۰ یورو است.

مدت زمان آزمون TestAS

آزمون اصلی TestAS مبتنی بر کاغذ ۱۱۰ دقیقه طول می‌کشد و بعد از وقفه ای ۳۰ دقیقه ای،آزمون موضوعی آغاز خواهد شد که بسته به ماژول انتخابی تان به ۱۴۵ تا ۱۵۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

مدت زمان آزمون اصلی و موضوعی در Digital TestAS نیز ۹۰ دقیقه برای هر آزمون است.لذا،زمان آزمون به اضافه ای وقفه ۳۰ دقیقه ای،حدود سه ساعت خواهد بود.

سسیتم نمره دهی آزمون TestAS

نتایج این آزمون از طریق مقیاسی با میانگین صد و انحراف استاندارد ده اعلام می‌شود که نمرات ۹۰ تا ۱۱۰ حاکی از سطح متوسط،بالاتر از ۱۱۰ سطح خوب و پایین تر از ۹۰ سطح ضعیف را نشان می‌دهد.

آیا آزمون TMS جزو آزمون های ورودی پزشکی آلمان محسوب می‌شود؟

متاسفانه با جستوجو در وب فارسی ممکن است آزمون TMS را به اشتباه به عنوان آزمون ورودی پزشکی آلمان مطرح کرده باشند؛ اما لازم به ذکر است که این آزمون برای متقاضیان اتحادیه اروپا ضروری بوده و برای ایرانیان به عنوان معیار ورودی در نظر گرفته نمی‌شود.

وکیل مهاجرت برای تحصیل در آلمان

یک وکیل مهاجرت به آلمان با تمام قوانین کشور مبدا و مقصد آشنایی کامل دارد و با شرایطی که شما دارید بهترین و مقرون به صرفه ترین راه مهاجرت به آلمان را به شما پیشنهاد می دهد و تا اخذ اقامت کشور آلمان شما را یاری می نماید. در این راستا یکی از موسساتی که مشاوران خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد mehraffarin است. این موسسه سال هاست در حوزه مهاجرت به آلمان فعال است. لذا پیشنهاد میشود اگر به روند مهاجرت تحصیلی به آلمان تسلط ندارید حتما پرونده خود را زیر نظر وکیل مهاجرت به آلمان مهرآفرین پیش ببرید.

امروزه با بیشتر شدن تقاضای مهاجرت به کشور های خارجی، انتخاب یک مشاور و وکیل مهاجرت مجرب باید با دقت و توجه زیادی صورت پذیرد. مهاجرت و اخذ اقامت در کشور های خارجی بدون داشتن راهنمایی که با قوانین و مقررات آن کشور آشنایی داشته باشد، امری غیر ممکن است.

اگر قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارید، قبل از هر اقدامی، با موسسه مهرآفرین تماس بگیرید و شرایط خود را برای مهاجرت و اخذ اقامت این کشور بیان نمایید تا مشاوران مجرب و متخصص در این زمینه شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند و ابهامات موجود در ذهنتان را بر طرف نمایند. همچنین وکیل مهاجرت به آلمان این موسسه با تجربه ای بالا شما را تا پایان اخذ ویزا همراهی کند.

همان طور که می دانید اخذ ویزا و مهاجرت به کشور دیگر کار چندان آسانی نیست و مراحل اداری و حقوقی زیادی دارد. همین امر باعث شده انتخاب یک مشاور خبره امری ضروری باشد.