آماتورها رژیم کتوژنیک هدفمند اما نادیده بگیرید چند ساده چیزها

مصرف محصولات کتوژنیک با رعایت اصول تغذیه بهینه میتواند به بهبود سلامت، کاهش وزن، کنترل سطح قند خون و بهبود سطح سلامت قلب کمک کند. در رژیم کتوژنیک هدفمند 15 تا 50 گرم کربوهیدرات با جذب سریع را قبل، در حین یا بعد از تمرین مصرف میشود تا انرژی لازم برای بهبود عملکرد فراهم شود. کربوهیدراتهای کمگلیسمی مانند لوبیا و انواع توتها هم برای این منظور مطلوب نیستند، زیرا به آرامی جذب میشوند. درست است که نسبت چربی در رژیم کتوژنیک بالاست اما دلیل بر مصرف زیاد همه انواع چربیها نیست، بلکه شما باید حتما از روغنها و چربیهای سالم مثل انواع روغن زیتون، کنجد، کانولا در رژیم غذایی سالم خود استفاده کنید. مثلا برنج، سیب زمینی و موز را دوباره در منو قرار میدهد، که همه دوستشان دارند. همچنین میتوان کرب سایکلینگ را به صورت روزانه انجام داد، به این صورت که در روز یک وعده غذایی پرکربوهیدرات میل کرد (مثلا شام).  Th is con​tent w​as g​enerated with the ᠎help of G​SA C ontent ᠎Ge᠎ne rato​r  DEMO!

رژیم کتوژنیک معمولاً مصرف کل کربوهیدرات را به کمتر از 50 گرم در روز کاهش می دهد که کمتر از مقدار موجود در یک شیرینی ساده متوسط است و می تواند تا 20 گرم در روز کاهش یابد. 3. یک تابه نچسب بر روی حرارت زیاد قرار دهید و روغن زیتون را به آن اضافه کنید. پس میتوان گفت که رژیم کتوژنیک لاغری که از بهترین رژیم های لاغری نیز محسوب می شود، یک برنامه غذایی محدود کننده است و شما نمی توانید هر نوع غذا را نوش جان کنید. این برنامه عمومی است و می تواند بر اساس نیاز و خواسته های هر فرد تغییر کند. طبق توضیحاتی که در وبسایت بخش سلامت عمومی دانشگاه هاروارد (Harvard T.H. آنها دریافتند که محدود کردن غذا خوردن در این بازه های زمانی منجر به کاهش خفیف وزن بدن (حدود 3٪) و بهبود در برخی معیارهای سلامت متابولیک قلبی، مانند مقاومت به انسولین و استرس اکسیداتیو، در مقایسه با گروه کنترل بدون محدودیت زمان بندی وعده های غذایی می شود.

همچون داروهای ضد صرع، این رژیم غذایی بر روی سلامت استخوانها اثرات سوء دارد. این رژیم غذایی که همین ایام طرفداران متعددی پیدا کرده است، فواید زیادی به جهت سالمی تن دارد. برخی نگراناند که این مدل رژیم لاغری پروتئین با کاهش وزن ناسازگار است، اما دادههای بالینی نشان میدهند که این نگرانیها معمولا بیاساس هستند. رژیم کتوژنیک چرخهای (Cyclical Ketogenic Diet) یا CKD همان رژیم استاندارد است، با این تفاوت که مصرف کربوهیدرات در دورههای تعیینشده افزایش مییابد. در روزهای کمکربوهیدرات مصرف چربی دوباره افزایش مییابد و پروتئین ثابت میماند. استفاده از این محصولات کتوژنیک میتواند به کنترل چربی بدن شما کمک کند و این موضوع میتواند تأثیر زیادی در رژیم غذایی شما داشته باشد. نگران نباشید. دلیل این امر دفع محصولات جانبی ایجادشده در طول کتون زدگی است. محصولات غذایی کمچربی اغلب پُر از کربوهیدراتهای تصفیه شدهاند و این مسئله کمکی به کاهش دور کمرتان نمیکند. شاید بپرسید آیا کربوهیدراتهای با جذب سریع کتوز را مختل نمیکند؟

علاوه بر این، با رژیم کتوژنیک و قابلیت سیرکنندگیاش میتوانید بدون شمارش کالری یا جذب مواد غذایی، وزن کم کنید. شما میتوانید با زمان کوتاهتر روزهداری، همان فواید را به روشی ایمنتر دریافت کنید. کنار گذاشتن رژیم کتوژنیک فواید خود را دارد. امکان از دسترفتن دورههای پریود یا نامنظمشدن آن با رعایت رژیم کتوژنیک وجود دارد. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا (High-Protein Ketogenic Diet) یا HPKD که به عنوان رژیم اصلاحشده اتکینز هم شناخته میشود، شبیه به سیستم استاندارد است اما میتوانید پروتئین بیشتری نوش جان کنید. اکثر تمرینات با شدت بالا – فعالیتی که نیاز به انفجارهای کوتاه و شدید انرژی دارد – توسط کربوهیدرات هایی که می خورید تامین می شود. مقدار پروتئین در رژیم کتوژنیک در مقایسه با سایر رژیمهای کم کربوهیدرات با پروتئین بالا در حد متوسط است. Post was generat ed by G​SA᠎ Con te nt Gen᠎erator D​emov er​sion .

درحقیقت، بدن شما گلوکز (قند) موجود در کربوهیدراتها را تجزیه میکند تا انرژی بدن را تامین کند. برای تامین اسیدهای آمینه (مانند لوسین) که به رشد عضلات کمک میکند، به پروتئین نیاز دارید و چربی به تنهایی کافی نیست. برای متعادل کردن مصرف انرژی در روزهای پرکربوهیدرات، باید کالری چربی را کاهش داد. کلید ورود به کتوز هم محدود کردن کربوهیدرات مصرفی بود. با این حال کاهش وزن به تنهایی ممکن است کلید حل این مشکل نباشد. همچنین از مزایای بالقوه OMAD این است که ممکن است در واقع به کاهش وزن شما کمک کند اما حداقل در کوتاه مدت. در این مدت لازم است تا شما با مشورت پزشک، از مکمل ها و ویتامین های مورد نیاز برای کاهش ریزش مو استفاده کنید. بیشترین منیزیوم در آجیل و دانه ها مانند پسته ،گردو و تخم کدو یافت میشود. مشورت با پزشک به ویژه در مواردی که محدودیتهای غذایی دارید مانند گیاهخواری یا داشتن برخی آلرژیهای غذایی بسیار مهم است.

در این بخش از نوشتار فست در رژیم کتوژنیک چیست به ذکر مواردی در خصوص این که چگونه از رژیم کتوژنیک خارج شویم خواهیم پرداخت. در رژیم اتکینز به تدریج مصرف کربوهیدرات را افزایش میدهید اما در رژیم لاغری کتو، میزان مصرف این نوع مواد غذایی در کمترین حد خود قرار میگیرد. رژیم کتو برای برخی بیماریهای خاص، به ویژه دیابت نوع 2 بسیار موثر بوده است. کسانی که دیابت دارند می توانند سویا را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

برنامه غذایی رژیم کتوژنیک برای چه کسانی مناسب است ؟ مطالعات نشان میدهند کسانی که از رژیم کتو کم کربوهیدرات پیروی میکنند، به احتمال اینکه در 3 تا 6 ماه اول کاهش وزن شدید را تجربه کنند بیشتر از کسانی است که از رژیم غذایی متعادلتر استفاده میکنند. در واقع نشان داده شده است که اگر پروتئین بیشتر در کتو با تمرینات قدرتی همراه شود، باعث افزایش قدرت و بهبود ترکیب بدن میشود. اگر قصد دارید رژیم کتو را شروع کنید، به خاطر داشته باشید که این برنامه غذایی انواع مختلفی دارد. به همین خاطر هست که ما همیشه پیشنهاد میکنیم این رژیم رو زیر نظر کارشناس بگیرید تا بیشتری نتیجه ایجاد بشه. اما همیشه قبل از پیروی از هر برنامه غذایی با محدودیت زمانی، از پزشک خود یا یک متخصص تغذیه ثبت شده راهنمایی بگیرید. برای شروع میتوانید با استفاده از برنامه پیشنهادی زیر نمونه رژیم کتو دو هفته ای را بگیرید و نتیجه آن را ببینید.

کرب سایکلینگ همچنین میتواند پیروی از یک نمونه رژیم کتو را در طولانیمدت آسانتر کند. این شکلات بدون شکر بوده و تنها یک گرم کربوهیدرات داره. این سوپ نه تنها مانع از دست دادن آب بدن می شود ، بلکه به بهبود روحیه شما در حین رژیم لاغری کتوژنیک نیز کمک می کند. فیبر برای حرکات روده لازم است و همچنین فیبرهای محلول در کنترل قند خون و بهبود حساسیت به انسولین بسیار موثر می باشند. این باعث کاهش قند خون و کاهش قندریزی در بدن میشود که میتواند به بهبود برخی از علائم بیماریهای مزمن مانند دیابت، چاقی و بیماریهای قلبی عروقی کمک کند. رژیم کتو (Keto Diet) ممکن است رژیمی مطابق با مد روز در نظر گرفته شود اما مدتهاست که وجود داشته است. وقتی میگویید رژیم کتوژنیک سالم، دو برداشت بالقوه از حرف شما وجود دارد؛ یکی رژیم کتویی که به سلامتی آسیب نمیرساند، و دیگری رژیم Clean Keto.

یکی از کاربردهای CKD سوخترسانی به تمرینات شدید مانند HIIT، Crossfit یا ماراتن است. و اما Clean Keto یا کتوی تمیز، به طور خلاصه، روی غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی تمرکز دارد و تاکید بیشتری بر کیفیت غذا نسبت به رژیم سنتی کتو دارد. متخصصان تغذیه عوارض نامطلوب رژیم لاغری keto را تحت عنوان «آنفولانزای کتو، Keto flu» معرفی میکنند. با معرفی والپروات سدیم در دههٔ ۱۹۷۰ میلادی، دیگر داروهای مؤثر کافی برای درمان طیف وسیعی از سندرمهای تشنجی در اختیار بود و استفاده از رژیم کتوژنیک، تنها محدود به سندرم لنوکس-گستو گشت و بیشازپیش رو به افول نهاد. آشنایی با علت ریزش مو می تواند به درمان و جلوگیری از ریزش مو هنگام رژیم لاغری موثر باشد. رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی با محدودیت کربوهیدرات است که باعث تحریک تولید بیشتر بتا هیدروکسی بیوتریک اسید (BHB) در کبد میشود که به عنوان یک سوخت برای بدن استفاده میشود.

اینکه یک رژیم کتوژنیک در چه شرایطی سالم است یا سالم نیست توضیح مفصلی دارد و اینجا مجال پرداختن به آن نیست. رژیم کتو برای چه افرادی مناسب است؟ اما این رژیم دقیقاً چیست و چه مزایای دارد؟ به این فرآِیند کرب سایکلینگ (Carb Cycling) هم میگویند که رژیم جداگانهای نیز دارد. همانطور که پیشتر اشاره شد، رژیم کتوژنیک به دلیل تاریخچه درخشان خود در کاهش وزن محبوبیت بسیاری rdiet در دنیا دارد. به علت محدودیت مصرف مواد غذایی که غنی از این عناصر هستند، استفاده از مکملهای مواد معدنی و ویتامینها میتواند به شما کمک کند تا نیازهای بدن خود را در این رژیم تأمین کنید.