تأمین پایدار برق با استفاده از یو پی اس در واحدهای صنعتی – dietition


یو پی اس وسیله‌ای است که برای تولید جریان استفاده می‌شود. منبع تغذیه معیوب یا ازدست‌رفته را جایگزین می‌کند. این یک راه‌حل برق پشتیبان ایمن و بدون وقفه است که حفاظت الکتریکی را برای شبکه‌ها، مراکز داده، سیستم‌های حیاتی و فرایندهای تولید صنعتی فراهم می‌کند. نوسانات و خرابی‌های منبع تغذیه، از افت ولتاژ ساده تا قطع کامل برق، می‌تواند عواقب فاجعه باری بر محصولات یا خدمات فعالیت شما داشته باشد.

با این راهنمای مفید از ما در این مطلب همه چیزهایی را که باید در مورد دستگاه‌های یو پی اس و خرید یو پی اس بدانید را بخوانید.

راهنمای انتخاب یو پی اس مگامداوم

آیا به دنبال راه‌حل‌های حفاظت و مدیریت منبع تغذیه بدون وقفه هستید؟ یو پی اس مگامداوم یکی از انواع برندهای UPS است که از برق شما در برابر اثرات نامطلوب قطع برق، برق‌گرفتگی محافظت می‌کند. منبع تغذیه اضطراری یا منبع تغذیه بدون وقفه یک سیستم منبع تغذیه است که وظیفه تأمین بار اضطراری در صورت قطع برق را بر عهده دارد. يو پي اس مگا مداوم بهترین و مطمئن‌ترین نوع حفاظت را در برابر مشکلات برق به شما ارائه می‌دهد.

منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) چیست؟

هدف اصلی یک یو پی اس این است که به‌عنوان یک منبع برق ثانویه ثابت عمل کند. به طور مؤثر یک پشتیبان باتری بر اساس تقاضا و سوئیچ فوری – برای رایانه‌ها، سرورها، مراکز داده و هر مکان دیگری که نیاز به ذخیره اطلاعات دارید. قطع ناگهانی برق می‌تواند به قطعات سخت‌افزاری ظریف رایانه‌های شخصی شما آسیب برساند، بنابراین یک سیستم یو پی اس باکیفیت برای محافظت از آنها (و داده‌هایی که به آن‌ها متکی هستند) در صورت خاموشی، برق‌گرفتگی یا سایر حوادث غیرمنتظره برق طراحی شده است.

انتخاب سیستم مناسب یو پی اس

انتخاب نوع مناسب یو پی اس متناسب با کسب‌وکار شما، نحوه عملکرد آنها و انواع مختلف واحدهای یو پی اس موجود در بازار بسیار بااهمیت است. به‌هرحال، هر کسب‌وکاری مجموعه‌ای از الزامات منحصربه‌فردی دارد به همین خاطر خرید یو پی اس که به‌اندازه کافی قدرتمند نیست، می‌تواند در زمانی که به آن نیاز بیشتری دارد، کسب‌وکار شما را مختل کند و یا داده‌های باارزش از بین برود.

راه‌حلی که به بهترین وجه برای یک سازمان خاص مناسب است بستگی به آنچه آن سازمان باید با راه‌حل UPS خود پشتیبان‌گیری کند، دارد. عواملی مانند زمان اجرا، یا مدت زمانی که یک یو پی اس می‌تواند دستگاه‌ها و تجهیزات متصل به آن را در صورت قطع برق تأمین کند، باید به‌دقت موردتوجه قرار گیرد.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\تأمین پایدار برق با استفاده از یو پی اس در واحدهای صنعتی_files\images_1687933735_649bd32792acc.jpg

یو پی اس چگونه کار می‌کند؟

در ابتدایی‌ترین مفهوم، سیستم‌های UPS دقیقاً مانند باتری‌های پشتیبان کار می‌کنند. هنگامی که شبکه اصلی برق از کار می‌افتد یا به هر طریقی قطع می‌شود، مانند زمانی که ولتاژ به زیر آستانه معینی می‌رسد، دستگاه‌های متصل به شبکه برق خود را از دست می‌دهند. این اتلاف انرژی باتری پشتیبان متصل را برای تأمین برق دستگاه‌های متصل آغاز می‌کند. به‌این‌ترتیب، سیستم‌ها هرگز کار خود را متوقف نمی‌کنند. سیستم‌های برق یو پی اس همچنین با جلوگیری از نوسانات برق‌کار می‌کنند و امکان خاموش‌شدن و فعال‌سازی مجدد شبکه‌های متصل را فراهم می‌کنند.

سیستم یو پی اس برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

هنگامی که برق تجاری خاموش می‌شود، یک سیستم UPS به تجهیزات برق می‌دهد. برخی از تأسیسات از یک سیستم UPS برای تأمین انرژی کل تأسیسات استفاده می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر فقط تجهیزات ضروری را متصل می‌کنند. درهرصورت، هدف این تجهیزات اطمینان از عدم قطعی غیرمنتظره به دلیل قطع برق است.

مراکز داده در مقیاس بزرگ نیز هنگام انجام تعمیر و نگهداری سیستم الکتریکی از منابع تغذیه بدون وقفه استفاده می‌کنند. برق‌کارها می‌توانند به طور دستی به تأسیسات اجازه دهند در حین انجام کار خود، از UPS خارج شود. این به تجهیزات کمک می‌کند تا در طول تعمیر و نگهداری فعال بماند. همچنین تضمین می‌کند که برق‌کارها یا دیگر متخصصان با خطرات غیرضروری روبرو نیستند.

مزایای استفاده از سیستم برق اضطراری یا یو پی اس

وقتی مردم در مورد مزایای منبع تغذیه بدون وقفه فکر می‌کنند، معمولاً فقط بر این واقعیت تمرکز می‌کنند که تجهیزات در طول قطع برق از دسترس خارج نشوند. درحالی‌که این بارزترین مزیت وجود این نوع سیستم در محل است، چندین مزیت دیگر نیز وجود دارد:

  • ارائه پشتیبان برق
  • توقف نوسانات برق
  • تأمین برق یکنواخت
  • کاهش بار الکتریکی
  • حفاظت از داده‌های مهم و حساس
  • اطمینان از عملکرد تجهیزات متصل
  • فراهم‌کردن قدرت تمیز و پایدار

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\تأمین پایدار برق با استفاده از یو پی اس در واحدهای صنعتی_files\images_1687933735_649bd327951bb.jpg

انواع منبع تغذیه بدون وقفه

شما سه نوع منبع تغذیه اضطراری اولیه را در بازار خواهید یافت.

سیستم‌های یو پی اس آفلاین یا آماده‌به‌کار

یو پی اس های آفلاین که UPS آماده ‌به ‌کار نیز نامیده می‌شود، ارزان ترین و ساده‌ترین گزینه است. درحالی‌که سیستم از برق شهر استفاده می‌کند، معمولاً در حالت sleep می‌ماند. هنگامی که برق شهر قطع می‌شود، یک سوئیچ خودکار برق باتری را جایگزین برق شهر میکند. هنگامی که برق AC شهر دوباره متصل میشود، سوئیچ ذکر شده برق ups را قطع و برق شهر را دوباره متصل میکند و یو پی اس به حالت خواب برمی‌گردد.

این سیستم‌ها می‌توانند پشتیبان‌گیری از باتری و حفاظت از نوسانات برق را با راندمان بالا ارائه دهند. یک یو پی اس آفلاین برای روشن شدن چند ثانیه زمان لازم دارد، پس انتقال آنی که بسیاری از وسایل الکترونیکی نیاز دارند را ارائه نمی‌دهد. شاید این مدل ups امنیت نسبتا پایینی ارائه دهد، اما برای دستگاه‌های کم‌مصرف مانند رایانه‌ها یا تجهیزات اداری گزینه خوبی هستند.

سیستم‌های UPS تعاملی خطی

سیستم‌های UPS تعاملی خطی می‌توانند اشکالات و اعوجاج‌های جزئی در برق شهر را با ترکیب فوری بخشی از چرخه متناوب ازدست‌رفته یا اعوجاج و “افزودن” آن به سیم تغذیه برق اصلی برطرف کنند. از یک مبدل الکترونیکی و یک اتو ترانسفورماتور ولتاژ متغیر چندضربه‌ای استفاده می‌کند. ازآنجایی‌که این سیستم با برق AC شهر کار می‌کند، نیازی به باتری ندارد؛ بنابراین، این سیستم می‌تواند عملکرد جزئی یک یو پی اس را فراهم کند، بنابراین نمی‌توان آن را یک یو پی اس واقعی نامید. مناسب‌تر است که آن را یک تسویه کننده برقی بنامیم.

یک یو پی اس تعاملی خطی، انتخاب خوبی برای محافظت متوسط ​​در برابر نوسانات و پشتیبان‌گیری باتری برای قطعی کامل است. این واحدها زمان سوئیچینگ را به صفر میرسانند. بااین‌حال، آنها می‌توانند سنگین‌تر و بزرگ‌تر از سیستم‌های UPS آنلاین و آفلاین باشند.

سیستم‌های یو پی اس با تبدیل آنلاین یا دوگانه

رایج‌ترین نوع یو پی اس، سیستم آنلاین است که سیستم تبدیل دوگانه نیز نامیده می‌شود. یک سیستم یو پی اس آنلاین همیشه اینورتر DC-AC را روشن نگه می‌دارد تا برق AC تمیزی را برای کاربر فراهم کند. ازآنجایی‌که اینورتر همیشه روشن است، در زمان انتقال در هنگام قطع برق درگیر نیست. وقتی برق شهر قطع می‌شود، کاربر می‌تواند به کار خود ادامه دهد و ممکن است بوق‌های هشداری به معنی کار کردن با باتری پشتیبان را بشنود. به‌غیراز این، رایانه یا چاپگر آنها هیچ تفاوتی را احساس نخواهد کرد.

این سیستم ها قابل اطمینان ترین سیستم هستند و در برابر تمام وقفه های اصلی وسایل را محافظت می کنند و همین امر آنها را به اولین انتخاب در سیستم های UPS تبدیل می کند.

اما همه سیستم‌های UPS آنلاین یا دو تبدیلی یکسان نیستند. آن ها در دو نوع بسیار فشرده و حجیم موجود هستند. تفاوت در دو شکل موج سینوسی واقعی و شبه واقعی می باشد که نوع اول حجیم تر است. برخی از دستگاه‌ها مانند ابزارهای دستی و لپ‌تاپ‌ها ممکن است به تفاوت فوق اهمیتی ندهند، برای یک سیستم پیشرفته، همواره بهتر است کیفیت قدرت پشتیبان را به خطر نیندازید، پس باید موج سینوسی خالص ترجیح داده شود.

یو پی اس آماده‌به‌کار

یک یو پی اس آماده‌به‌کار معمولاً از یک باتری، یک شارژر، یک اینورتر و یک سوئیچ ساکن تشکیل شده است. این نوع سیستم یو پی اس جریان متناوب را به جریان مستقیم (AC/DC) تبدیل می‌کند که با ولتاژ و ویژگی‌های باتری سازگار باشد.

باتری منبع انرژی الکتریکی کوتاه‌مدت است.

شارژر برای حفظ ولتاژ باتری استفاده می‌شود.

اینورتر برق را در حین عملیات معمولی قادر می‌سازد.

سوئیچ استاتیک برای انتقال خودکار بار بین برق و اینورتر با کمترین اختلال ممکن استفاده می‌شود.

این سیستم همچنین ممکن است دارای ترانسفورماتورها و فیلترهای جداسازی ورودی و خروجی باشد تا ایزولاسیون و تضعیف اختلالات مناسب را ارائه دهد. علاوه بر این، دارای مدارهای کنترلی، سنسورها و نمایشگرها نیز می باشد.

UPS تعاملی خطی

در مرحله بعد، یک UPS تعاملی خطی، ولتاژ ورودی از برق را کنترل می‌کند و در صورت بروز هر گونه شرایط ولتاژ پایین یا بالا، تنظیم خودکار ولتاژ را ارائه می‌دهد. این نوع یو پی اس عمر باتری را حفظ می‌کند.

یو پی اس های اینتراکتیو خطی همچنین محافظت در برابر نوسانات برق را ارائه می‌دهند و تداخل فرکانس رادیویی (RFI) و تداخل الکترومغناطیسی (EMI) را فیلتر می‌کنند. به‌این‌ترتیب، یک UPS تعاملی خطی برای برنامه‌هایی که تجهیزات حیاتی تجاری محافظت نمی‌شوند و برق شهری به طور معقولی تمیز است، عالی است. علاوه بر این، این نوع واحد معمولاً قیمت کاملاً مناسبی دارد و حتی در دفاتر کوچک با بودجه محدود در دسترس است.

یو پی اس دو تبدیلی

در نهایت، یک یو پی اس با تبدیل دوبل با یک UPS تعاملی آماده‌به‌کار یا خط از طرق مختلف متفاوت است. با فیلترکردن و تبدیل برق ورودی به برق DC، برق بدون وقفه را فراهم می‌کند و سپس برق DC را به یک خروجی AC کامل از اینورتر تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، اینورتر توسط یک منبع DC پشتیبانی می‌شود که ممکن است شامل باتری باشد یا نباشد. با این سیستم، خرابی AC ورودی باعث فعال‌شدن سوئیچ انتقال نمی‌شود، زیرا AC ورودی منبع پشتیبان است.

یک یو پی اس با تبدیل مضاعف توانایی محافظت از کسب‌وکار را در سطح بالا دارد؛ زیرا تمام تجهیزات و دستگاه‌ها را از برق خام اولیه جدا می‌کند. این واحدها به طور دائم آنلاین می‌مانند و به‌این‌ترتیب، برق را بدون هیچ زمان انتقالی به تجهیزات ارائه می‌دهند، و بنابراین برای نهادهایی که تجهیزات حیاتی تجاری را اداره می‌کنند، یا در مناطقی که منبع تغذیه بد یا نامطمئن دارند، عالی هستند.

جمع‌بندی

UPS مخفف Uninterruptible Power Supply یا همان منبع تغذیه بی‌وقفه است که برق موردنیاز تجهیزات را در زمان قطع برق تأمین می‌نماید و همچنین وظیفه تنظیم و ثابت نگه‌داشتن برق شبکه را بر عهده دارد. در ادامه این مطلب ما درباره مزایای استفاده از یو پی اس و انواع مختلف آن صحبت کرده‌ایم. امیدواریم اطلاعات مفید و سودمندی را به شما ارائه دهد