درآمد کناف کاری در ایران و سایر کشورهای جهان – dietition


در چند سال اخیر، عواملی مانند نصب با سرعت بالا، تنوع بالا در طراحی، امکان ترکیب با نور و اکسسوری‌های دکوراسیون داخلی و امکان کار شدن در سقف، دیوار و دکور باعث شده است که استفاده از کناف در ساختمان‌سازی و معماری داخلی، افزایش چشمگیری داشته باشد و مورد استقبال اقشار مختلف قرار بگیرد. این موضوع نیز موجب افزایش تقاضا برای شغل کناف کاری شده و میزان درآمد افراد فعال در این حوزه را نیز افزایش داده است. اما درآمد کناف کاری چه میزان است؟

این سوال، یکی از مهم‌ترین سوالات در میان افراد علاقه‌مند به حوزه کناف‌کاری و افراد شاغل در این زمینه محسوب می‌شود. به همین دلیل، در این مقاله علاوه بر معرفی شغل کناف کاری، شرح مزایا و معایب این شغل و بررسی بازار کار شغل کناف کاری، به سوال مطرح شده درباره میزان درآمد این شغل در ایران و سایر کشورها پاسخ خواهیم داد.

معرفی شغل کناف کاری

در چند سال گذشته، کناف که شامل صفحات روکش‌دار گچی است، در صنعت ساختمانی موردتوجه قرار گرفته و در قسمت‌های مختلف ساختمان و به شکل‌های گوناگون به کار می‌رود. در نتیجه، این متریال که به‌عنوان سازه‌ای منعطف، سبک، خوش‌فرم و با قابلیت نصب آسان شناخته می‌شود، فرصت های شغلی مناسبی را برای کناف کاران و علاقه‌مندان به این حرفه فراهم کرده است. (مشاهده آگهی های استخدام نصاب کناف در این لینک)

یک شخص کناف‌کار با استفاده از این پنل‌های پیش‌ساخته، طرح‌های جذاب و زیبایی را بر روی سقف کاذب و دیوار کاذب، طراحی و اجرا می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، یک کناف‌کار یا نصاب کناف، وظیفه نصب یک سری دیوارهای پیش‌ساخته در فضای داخل ساختمان را بر عهده دارد.

در حال حاضر، کناف کاری سقف و دیوار به‌عنوان جایگزینی برای گچ‌کاری در صنعت ساختمان‌سازی به کار می‌رود و در پروژه‌های بزرگ و ساخت دیوار ساختمان‌هایی همچون ادارات و هتل‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل، درآمد کناف کاری بالا بوده و جزو مشاغل پردرآمد به شمار می‌رود.

مزایا و معایب شغل کناف کاری

شغل کناف کاری نیز مانند هر شغل دیگری دارای مزایا و معایب مختلفی است. اما همان‌طور که گفته شد، این شغل دارای مزیت‌های بسیاری است و افراد شاغل در این حرفه می‌توانند به درآمد مناسبی دست پیدا کنند. در ادامه به بررسی تعدادی از مهم‌ترین مزایا و معایب این شغل خواهیم پرداخت.

مزایای شغل کناف کاری

از جمله مزایای این شغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باتوجه به این که شغل کناف کاری با موادی مانند گچ و سیمان سروکار ندارد، شغل تمیزی محسوب می‌شود.
  • سرعت نصب کناف بالا بوده و می‌توان هر پروژه را در مدت‌زمان کوتاهی انجام داد.
  • از آنجایی که مدل کناف و شیوه‌های پیاده‌سازی طرح‌های آن محدود است، در شغل کناف کاری درگیری خاصی با کارفرما ایجاد نمی‌شود.
  • باتوجه به رونق این صنعت در ساختمان‌سازی، میزان درآمد کناف کاری بالا خواهد بود.
  • شغل کناف کاری، شغل ایمنی بوده و در همه مراحل کناف، ایمنی کارکنان و استادکاران حفظ می‌شود.
  • شغل کناف کاری، جزو مشاغل رقابتی و هیجان‌انگیز محسوب می‌شود.
  • برای ورود به حرفه نصب کناف و فعالیت در حوزه کناف‌کاری، نیازی به تحصیلات مرتبط به آن نیست.

معایب شغل کناف کاری

در قسمت قبل به مزایای شغل کناف کاری پرداختیم. در این قسمت به بررسی سختی های کناف کاری و معایب این شغل خواهیم پرداخت.

از جمله مهم‌ترین معایب شغل کناف‌کاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باتوجه به این که استخدام در این حوزه بسیار کم بوده و اغلب افراد به‌صورت مستقل کار می‌کنند، معمولا کناف کارها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی نیستند.
  • شغل کناف کاری فاقد صنف بوده و افراد شاغل در آن، امنیت شغلی ندارند.
  • در چند سال گذشته، رقابت در این شغل افزایش پیدا کرده و افراد برای گرفتن پروژه با مشکل مواجه می‌شوند.
  • افراد برای راه‌اندازی شغل کناف‌کاری به تهیه ابزار گران‌قیمت و سرمایه بالایی نیاز دارند.
  • درآمد کناف کاری ثابت نبوده و به عوامل مختلفی مانند شرایط اقتصادی و فصول سال بستگی دارد.

چگونه کناف‌کار شویم؟

شما برای ورود به حرفه کناف‌کاری نیازی به تحصیلات مرتبط ندارید و می‌توانید از طریق گذراندن دوره‌های فنی و حرفه‌ای آموزش کناف، این مهارت را بیاموزید. البته تنها گذراندن دوره آموزشی کافی نیست و باید بتوانید با کار در محیط واقعی، تجربه‌های لازم را به دست آورید و با چالش‌های مختلف شغل کناف کاری آشنا شوید.

این شغل به ابزارهای مختلفی نیاز دارد که باید با هر یک از آن‌ها آشنا شده و شیوه کارکردن با آن‌ها ‌را یاد بگیرید. از جمله ابزارهای موردنیاز کناف‌کاری می‌توان به مواردی مانند اره، بتونه، کاردک، درزگیر و نگهدارنده پنل پیش‌ساخته اشاره کرد. پس از یادگیری آموزش‌های موردنیاز و دستیابی به مهارت و تجربه کاری مناسب، می‌توانید ابزار و وسایل لازم برای شغل کناف کاری را تهیه کرده و وارد بازار کار شوید.

بررسی بازار کار شغل کناف کاری

امروزه در اجرای پروژه‌های ساختمانی و عمرانی، سرعت و ساخت‌وساز در کمترین زمان ممکن از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل، باتوجه به سرعت بالای نصف کناف، این متریال جایگزین گچ‌کاری بخش‌های مختلف ساختمان‌ها مانند پذیرایی خانه و لابی هتل‌ها شده است. علاوه بر این، پانل‌های پیش‌ساخته کناف، عایق مناسبی برای صدا، گرما و رطوبت محسوب می‌شوند.

این عوامل موجب افزایش تقاضای نصب کناف، رونق بازار کار این شغل و افزایش درآمد کناف کاری شده است. به‌گونه‌ای که امروزه در بسیاری از پروژه‌های کوچک و بزرگ، برای کاهش هزینه‌های جانبی و افزایش زیبایی و مقاومت از انواع کناف در طرح‌ها و مدل‌های مختلف استفاده می‌شود.

میزان درآمد کناف کاری در ایران و سایر کشورهای جهان

میزان درآمد یک کناف‌کار به عوامل مختلفی مانند میزان مهارت و تخصص او، نوع پروژه و شهر محل فعالیت بستگی دارد. به‌عنوان مثال، میزان دستمزد کناف کار ساده برای کناف دیوار از هر مترمربع ۳۵ هزار تومان تا ۵۵ هزار تومان متغیر خواهد بود. میزان دستمزد این فرد برای کناف سقف بیشتر بوده و از هر مترمربع ۵۰ هزار تومان شروع خواهد شد.

اگر کناف‌کاری با نورپردازی مخفی نیز همراه شود، میزان دستمزد از این مقدار هم فراتر رفته و برای دیوار از مترمربعی ۹۰ هزار تومان و بر روی سقف از هر مترمربع ۱۵۰ هزار تومان آغاز می‌شود. در مجموع می‌توان گفت که در ایران یک کناف کار حرفه‌ای به‌صورت متوسط در هر ماه بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان درآمد خواهد داشت.

شغل کناف کاری در کشورهای دیگر جهان نیز رونق زیادی داشته و بازار کار خوبی دارد. به‌عنوان مثال، میزان درآمد کناف کاری در ترکیه که پروژه‌های شهرسازی در حال اجرای بسیاری دارد، به طور متوسط حدود ۲۵ هزار لیر در ماه است. میزان درآمد کناف کاران در امارات نیز به حدود ۲۹ دلار در ساعت می‌رسد.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی شغل کناف کاری و مزایا و معایب این شغل پرداخته و بازار کار شغل کناف کاری و میزان درآمد کناف کاری در ایران و سایر کشورهای جهان را بررسی نمودیم. همان‌طور که مشاهده کردید، این شغل در حال حاضر جزو مشاغل پرتقاضا بوده و بازار کار مناسبی دارد. در نتیجه، در صورت داشتن مهارت و تجربه موردنیاز می‌توانید با کمی جستجو در سایت‌های کاریابی، شغل مناسبی در این حوزه پیدا کرده و به درآمد بالایی برسید.