زخم عفونی؛ علت، علائم و درمان – dietition


سطح پوست ما یک مانع بسیار قوی در برابر ورود آلودگی ها و ایجاد بیماری در بدن است. با آسیب دیدن پوست و از دست رفتن این مانع طبیعی، بسیاری از میکروارگانیسم ها (شامل باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها) که در محیط یا حتی سطح پوست وجود دارند، وارد سطح زخم می شوند که می توانند عفونت را پدید آورند. عفونی شدن زخم باید به سرعت مورد مداوا قرار بگیرد، در غیر این صورت گسترده شده و بافت و اندام ها را درگیر می کند. عفونت زخم حتی می تواند در خون پخش شده و منجر به مرگ شود. بنابراین، لازم است تا درمان زخم عفونی به درستی و هرچه سریعتر توسط لوازم و داروهای مورد نظر انجام شود.

  درمان زخم عفونی

چرا زخم عفونی می شود؟

در ابتدا باید بدانیم اساسا چرا زخم ها عفونت می کنند و چه زخم هایی بیشتر در معرض خطر عفونت هستند؟ عفونت زخم در اثر ورود باکتری های موجود در محیط یا سطح پوست ایجاد می شود. با ورود و رشد و تکثیر این باکتری ها در زخم، علائم عفونت بروز می کند که عبارتند از :

  • درد فزاینده در ناحیه ی زخم
  • قرمزی و التهاب که بهبود نمی یابد
  • ترشح از زخم و بوی نامطبوع
  • عدم بهبودی زخم
  • تب
  • لرز
  • سرگیجه، تهوع و استفراغ

 در صورتی که این علائم در زخم دیده شد، باید برای درمان عفونت زخم به پزشک مراجعه کنید.

عفونت زخم در چه کسانی بیشتر رخ می دهد؟

  • اگر منشاء بروز زخم شیء آلوده یا زنگ زده باشد
  • اگر منشاء بروز زخم گاز گرفتگی حیوان یا انسان باشد
  • افراد دارای دیابت
  • افرادی که به مدت طولانی در بستر به سر می برند
  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف به دلایلی چون افراد تحت درمان با شیمی درمانی، داروهای استروئیدی، یا مبتلا به HIV یا ایدز
  • افراد سالخورده و بیمار
  • زخم های جراحی نیز در معرض خطر بروز عفونت هستند، بخصوص اگر زمان بستری در بیمارستان طولانی باشد

روش درمان زخم عفونی

برای درمان کردن زخم عفونی شده، عامل عفونت باید از بین برود. این که زخم چگونه به وجود آمده و چه نوعی است، هم چنین شرایط بیمار در انتخاب روش درمان تأثیر دارد. گروهی از زخم ها، زخم های مزمن هستند و برخی دیگر زخم های حاد. زخم های مزمن زخم هایی اند که با مرور زمان بهبود پیدا نمی کنند و معمولا تحت شرایط خاص به وجود می آیند. مانند زخم بستر و یا زخم دیابتی که در نواحی مختلف بروز می کنند. زخم های حاد نظیر زخم ناشی از سوختگی، زخم های بردیدگی و جراحی هستند که به یکباره بروز کرده اند. برای درمان عفونت زخم، باید مشخص شود زخم از کدام نوع است.

در همه ی انواع زخم، هدف و برنامه ی درمان باید بر از بین بردن و به حداقل رساندن عفونت باشد. بنابراین جهت از بین رفتن و توقف رشد باکتری ها، معمولا اولین اقدام تجویز آنتی بیوتیک است. آنتی بیوتیک ها بسیار متنوع هستند که باید بسته به نظر پزشک و شرایط زخم مصرف شوند. گذراندن دوره ی کامل درمان دارویی و زمان مشخص مصرف آنتی بیوتیک بسیار مهم است.

درمان زخم عفونی با آنتی بیوتیک می تواند شامل آنتی بیوتیک های خوراکی، وریدی و یا موضعی باشد.

  زخم عفونی

درمان زخم عفونی مزمن

برای زخم های مزمن که روند بهبودی کندی داشته و در دراز مدت باقی مانده اند، باید روش های ترکیبی به کار رود. دارو درمانی، درمان به وسیله ی محصولات و پانسمان های مناسب و مراقبت از زخم در دستور کار است.

برای زخم بستر و زخم پای دیابتی که از رایج ترین انواع زخم عفونی مزمن هستند، در کنار آنتی بیوتیک ها از پانسمان های تخصصی هم استفاده می شود.

اعمال پانسمان برای درمان زخم عفونی

اعمال پانسمان بر روی زخم، از ورود آلودگی و آسیب به زخم باز جلوگیری می کند. اما گروهی دیگر از پانسمان ها، ویژگی های بسیار بیشتری دارند و به صورت مستقیم برای درمان زخم عفونی استفاده می شوند.

پانسمان تخصصی یا پانسمان نوین، انواعی از پانسمان های زخم هستند که با داشتن مواد خاص، باکتری های عفونت زا را از بین برده، ترشحات زخم را زهکشی کرده، رطوبت لازم را حفظ کرده و در بازسازی بافت کمک می کنند.

از جمله این پانسمان ها می توان به پانسمان هیدروکلوئید، پانسمان هیدروژل، انواع پانسمان های حاوی نقره، پانسمان فوم، پانسمان آلژینات، کلاژن، فیلم ها و … اشاره کرد.

کامل ترین مجموعه از انواع پانسمان های درمان زخم عفونی در کنار دیگر محصولات زخم مانند اسپری ها، ژل ها و … در برند ها و قیمت های متفاوت در پارسا طب در دسترس شماست.

درمان زخم عفونی حاد

برای زخم های حاد که در معرض خطر عفونت هستند و یا عفونت کرده اند، از درمان دارویی آنتی بیوتیک استفاده می شود. در صورت لزوم نیز از پانسمان های ویژه استفاده می شود. مراقبت از زخم نقش بسیار مهمی در درمان زخم عفونی حاد دارد.

دبریدمان زخم عفونی

گاهی موارد آسیب به بافت ها در اثر گسترش عفونت آن چنان زیاد است که بخشی از بافت آلوده شده و حتی می میرد. این بافت ناسالم و مرده از بهبودی بافت های سالم هم جلوگیری می  کند. بنابراین برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط زخم و کمک به بازسازی بافت، دبریدمان انجام می شود، که شامل برداشتن بافت ناسالم با عمل جراحی است. زخم های عفونی مزمن معمولا نیازمند چنین شرایطی می شوند.

  مشاوره درمان زخم

مشاوره برای درمان عفونت زخم

دریافت به موقع مشاوره و راهنمایی از متخصصان می تواند در درمان سریع و آسان تر زخم عفونی موثر باشد.

در پارسا طب بهترین و پیشرفته ترین روش ها برای درمان انواع زخم ها، هم چنین کامل ترین و جدیدترین محصولات درمان زخم و استومی، در قالب یک مجموعه ی تخصصی گردآوری شده است و توسط برترین کارشناسان این حوزه به شما ارائه می شود.

در پارسا طب، علاوه بر مشاوره برای درمان زخم، کامل ترین پانسمان های درمان زخم، وکیوم تراپی زخم و استومی، از برترین برند های خارجی و ایرانی نیز ارائه می شود.