مقایسه زیست جامع خیلی سبز و زیست آی کیو گاج – dietition


مقایسه زیست جامع خیلی سبز و زیست آی کیو گاج

حالا که دانش‌آموز پایه دوازدهم هستید و برای کنکور آماده می‌شوید، حتما می‌دانید که کتاب درسی برای موفقیت در آزمون سراسری کافی نیست! به ویژه در درسی مانند زیست‌شناسی که هزاران نکته ریز و درشت دارد که تنها با مطالعه کتاب درسی به آن‌ها نمی‌رسید. اینجاست که کتاب‌های کمک درسی با تست‌های بسیار خلاقانه به کمک شما می‌آیند. تعداد این منابع کمک آموزشی به قدری زیاد است که انتخاب را برای دانش‌آموزان سخت می‌کند. معمولا همه این کتاب‌ها شامل سه قسمت درسنامه، تست و پاسخنامه تشریحی هستند اما سطح سوالات و نحوه بیان نکات تا حدی متفاوت است.

در این میان، دو کتاب زیست جامع خیلی سبز و زیست آی کیو گاج همواره مورد توجه دانش‌آموزان قرار گرفته‌اند. تفاوت‌هایی میان این دو مجموعه دیده می‌شود که در ادامه به طور کامل بررسی خواهد شد. همراه ما باشید.

چرا زیست‌شناسی برای دانش‌آموزان رشته تجربی مهم است؟

«واقعا زیست‌شناسی مهمه؟ چرا هر روز باید زیست بخونم؟ چند درصد سوالات زیست رو جواب بدم پزشکی قبول میشم؟ و…»

اگر دانش‌آموز رشته تجربی باشید، حتما این سوالات را از خودتان پرسیده‌اید. رشته‌های تجربی در چند سال اخیر به دلیل بازار کار نسبتا مناسب، جایگاه اجتماعی، مقبولیت در میان مردم، زمینه پیشرفت و تحقیق و… دانش‌آموزان زیادی را به سمت خود کشیده‌اند. بیشتر این افراد، آرزوی قبولی در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، پرستاری و… دارند. به دلیل همین رقابت بالا و اهمیت زیست‌شناسی در ادامه مسیر تحصیلی، لازم است که دانش‌آموزان توانایی خود را در درک مطالب فیزیولوژی و زیست‌شناسی به خوبی نشان دهند.

زیست کنکور با داشتن ضریب ۱۲، بیشترین تاثیر را در میان دروس اختصاصی رشته تجربی ایفا می‌کند. حتما می‌دانید که درسی مانند زیست‌شناسی با ضریب ۱۲ چه تاثیر بالایی در رتبه و درصد شما خواهد داشت! حتی یک سوال صحیح و غلط نیز می‌تواند دانشگاه و رشته تحصیلی شما را تغییر دهد.

C:\Users\Center\Pictures\مقایسه زیست جامع خیلی سبز و زیست آی کیو گاج_files\images_1708597904_65d72290b3181.jpg

بهترین کتاب کمک آموزشی برای زیست کنکور کدام است؟

همه دانش‌آموزان به دنبال بهترین منابع آموزشی هستند تا آن‌ها را به درصد ۱۰۰ نزدیک‌تر کند؛ اما این موضوع به آن معنی نیست که کتاب کمک آموزشی دوستتان، برای شما هم مناسب باشد! شما باید به دنبال منابعی باشید که با نیازهایتان مطابقت داشته باشد، صفر تا صد نکات کتاب درسی را در اختیارتان قرار دهد، تست‌هایش خیلی سخت یا خیلی آسان نبوده و هم سطح سوالات کنکور باشد و نهایتا هم با ارائه پاسخنامه تشریحی، شرایط تحلیل سوالات را برای دانش‌آموزان فراهم کند. کتاب جامع زیست خیلی سبز و آی کیو گاج، تمام این ویژگی‌ها را دارند، سوال اصلی این است که از میان این دو مجموعه، کدام کتاب مناسب‌تر است؟ توجه داشته باشید برای خرید کتاب کنکور می توانید وارد سایت ketabkonkour.com شوید و تمامی کتاب های کمک درسی موردنیازتان را با تخفیف بالا از فروشگاه کتاب کنکور خریداری کنید.

نیم‌نگاهی بر کتاب جامع زیست‌شناسی خیلی سبز

کتاب زیست جامع خیلی سبز که به زیست پینوکیو نیز معروف است، مجموعه‌ای مناسب برای دانش‌آموزان متوسط و مبتدی در تست زنی محسوب می‌شود. این مجموعه هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را در بر می‌گیرد، اما توجه داشته باشید که این کتاب، منبع خوبی برای مطالعه فرد محور نیست چون درسنامه جداگانه ندارد! زیست جامع خیلی سبز در دو جلد تالیف شده؛ جلد اول شامل سوالات تستی بوده و جلد دوم به پاسخنامه تشریحی می‌پردازد. پس خبری از درسنامه جداگانه نیست و تنها نکات مهم در درسنامه ذکر شده است. البته اگر تسلط نسبی به مباحث زیست دارید و با متن کتاب درسی آشنا هستید، پاسخنامه کتاب خیلی سبز برای مرور نکات مهم و کنکوری کافی است؛ نگران نباشید! در پاسخنامه کتاب، تمامی گزینه‌ها بررسی شده و شکل‌های مهم هر مبحث نیز به صورت واضح و رنگی قرار گرفته است.

کتاب های زیست جامع خیلی سبز

خیلی سبز مانند برخی از مجموعه‌های جامع، سوالات را طبقه‌بندی نکرده که این موضوع،  نشان از اهمیت بالای تمامی تست‌ها دارد. سوالات ترکیبی با پایه‌های مختلفی، تست‌های متن محور، شمارشی و… در این کتاب وجود دارد که تا حد زیادی مشابه کنکور است.

نیم‌نگاهی بر کتاب جامع آی کیو گاج

مجموعه زیست جامع آی کیو مناسب دانش‌آموزانی است که تسلط خوبی به مباحث زیست‌شناسی دارند و از پس سوالات ساده و متوسط به راحتی بر می‌آیند. پس این مجموعه برای دانش‌آموزان مبتدی و متوسط انتخاب مناسبی نیست!

جلد اول شامل سوالات تستی بوده و جلد دوم به آموزش تست محور، پاسخ‌نامه و ارائه نکات مهم و کنکوری می‌پردازد. بر خلاف زیست جامع خیلی سبز، این مجموع تست‌ها را طبقه بندی کرده تا برای طیف گسترده‌تری از دانش‌آموزان کاربردی باشد؛ مثلا تست‌های TNT مناسب افرادی است که زمان کمی دارند و به دنبال تست‌های مهمی و مشابه کنکور هستند.

کتاب های زیست جامع آی کیو

جلد دوم، درسنامه جداگانه ندارد، اما نکات مهم و آموزشی هر تست در همان قسمت بیان کرده تا علاوه بر تحلیل تست، مطالب مهم بار دیگر مرور شوند. یکی از نقاط قوت جلد دوم زیست جامع آی کیو، دسته‌بندی سوالات از نظر درجه سختی و نوع تست (خط به خط، مفهومی و استنباطی) است. به این ترتیب تمامی سوالات در این مجموعه شناسنامه‌دار هستند.

زیست جامع خیلی سبز و آی کیو چه شباهت‌هایی دارند؟

از شباهت‌های مهم دو مجموعه زیست جامع خیلی سبز و آی کیو گاج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هر دو مجموعه شامل دو جلد می‌باشند که جلد اول به سوالات تستی و جلد دوم به پاسخنامه تشریحی و نکات کنکوری می‌پردازد.
  • کتاب جامع خیلی سبز شامل ۴۳۰۰ و مجموعه آی کیو گاج دارای ۴۶۰۰ تست بوده که از نظر تعداد سوالات تا حدودی برابر هستند.
  • درسنامه جداگانه در هیچ کدام از کتاب‌ها دیده نمی شود؛ اما هر دو مجموعه نکات مهم و پرتکرار کنکوری را پوشش داده و از تصاویر و جداول جذاب و رنگی استفاده کرده‌اند.
  • پاسخنامه هر دو مجموعه، تمامی گزینه‌ها را مورد بررسی قرار می دهد.
  • هر دو مجموعه مطابق با آخرین تغییرات کتاب درسی هستند.
  • در هر دو مجموعه سوالات ترکیبی، مفهومی و خط به به خط دیده می‌شود.

زیست کنکور خیلی سبز و آی کیو گاج چه تفاوت هایی دارند؟

بیان تفاوت‌های زیست جامع آی کیو گاج و خیلی سبز از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چون با مطالعه تفاوت‌ها، انتخاب بین این دو مجموعه آموزشی ساده‌تر می‌شود. موارد زیر از مهم‌ترین تفاوت‌های میان دو مجموعه جامع زیست خیلی سبز و آی کیو می‌باشند:

  • زیست کنکور خیلی سبز بیشتر برای دانش‌آموزانی مناسب است که به تازگی مطالعه زیست‌شناسی را آغاز کرده و سطح متوسطی دارند، اما مجموعه آی کیو گاج برای دانش‌آموزان قوی و مسلط به کتب درسی، انتخاب مناسب‌تری است.
  • در کتاب زیست خیلی سبز، سوالات دسته‌بندی خاصی ندارند و درجه اهمیت آن‌ها یکسان است. اما سوالات کتاب آی کیو دارای علامت‌هایی است که تست‌های پر اهمیت (TNT)، دارای قابلیت تکرار (Repeat)، خط به خط، ترکیبی و… را به طور واضح نشان می‌دهد.
  • پاسخنامه مجموعه آی کیو، علاوه بر نکات مهم، درجه سختی همه سوالات را مشخص کرده تا دانش‌آموزان از حل نکردن سوالات سخت ناامید نشوند! چنین ویژگی‌ای در کتاب خیلی سبز دیده نمی‌شود.
  • یکی از نکات مهم مجموعه آی کیو، ارائه نکات مشاوره‌ای و تست‌زنی می باشد تا علاوه بر تقویت دانش، تکنیک‌های حل سوالات را هم به دانش‌آموزان آموزش دهد.
  • تست‌های چالشی و مفهومی در کتاب آی کیو بیشتر از کتاب خیلی سبز دیده می‌شود.
  • قیمت مجموعه آی کیو نسبت به خیلی سبز مقداری بیشتر است.

زیست جامع خیلی سبز یا آی کیو گاج؛ کدام یک بهتر است؟

انتخاب واژه بهتر یا بدتر به نیاز شما باز می‌گردد؛ اگر در ابتدای مسیر تست‌زنی و مطالعه زیست‌شناسی هستید، مجموعه خیلی سبز انتخاب منطقی‌تری به نظر می‌رسد. اگر در ابتدای کار با کتاب آی کیو شروع کنید، شاید سخت بودن تست‌ها شما را ناامید کند. پس قدم به قدم پیش بروید. ممکن است فرصت کمی داشته یا به دنبال مرور و جمع بندی سریع مطالب باشید. در چنین مواقعی، کتاب آی کیو گاج ارجحیت دارد. سوالات طبقه‌بندی شده این مجموعه، برنامه‌ریزی برای تست‌زنی را ساده‌تر می‌کند. می‌توانید اول با مجموعه گاج شروع کرده و سپس با کتاب‌های آی کیو ادامه دهید. همه چیز به تلاش و اراده شما بستگی دارد.