کاربرد سنگ مصنوعی در صنعت ساختمان – dietition


سنگ مصنوعی به طور کلی برای زیباسازی و ایجاد نمای مناسب در ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرند و از این رو کاربرد سنگ مصنوعی در صنعت ساختمان موارد زیادی دارد.

در ابتدا و به دلیل زیبا سازی سنگ های مصنوعی تولید شدند. اما کاربرد و موارد استفاده از آن ها منحصر به این مورد نشد و کاربرد های جدیدی برای این مجصول تعریف شد.

با افزایش نیاز های جامعه و رشد آن کاربرد های سنگ مصنوعی مورد افزایش قرار گرفته است. در حالت کلی و بطور خلاصه اصلی ترین کاربردهای سنگ مصنوعی در نمای بیرونی ساختمان، نمای داخلی ساختمان، محوطه های داخل حیاط خانه، زیباسازی فضای شهری، کف پوش و سنگ فرش، نمای داخل سرویس های بهداشتی و حمام، نمای شومینه، نمای ستون های ساختمان، نمای پنجره و… می باشد.

سنگ مصنوعی چیست؟

سنگ مصنوعی چیست؟

سنگ مصنوعی به ترکیبی از سنگ‌ های طبیعی با دیگر مواد افزودنی میگویند که مواد اولیه آن شامل ترکیباتی مانند سیمان و افزودنی های پلیمری می باشد که موجب کاهش وزن و نصب سریع تر آن ها خواهد شد.

در حقیقت ایده ساخت سنگ مصنوعی به خاطر افزایش زیبایی و تنوع طرح و رنگ در نمای داخلی و بیرونی منازل، سنگ فرش و محوطه سازی های بیرونی به وجود آمد.

یکی از مهمترین ویژگی ها در سنگ مصنوعی وزن، ضخامت و قیمت مناسب تر و کمتر آن ها نسبت به سنگ های طبیعی است.

از آنجایی که سنگ مصنوعی از ترکیب مجدد سنگ طبیعی با دیگر مواد افزودنی ساخته می شوند دارای قیمت کمتر و مناسب تری نسبت به سنگ های طبیعی می باشند.

همچنین برای آماده نمودن یک سنگ طبیعی و استفاده آن در صنعت باید کارهای مختلفی بر روی آن صورت بگیرد که عملیات اجرای این دسته از فرآیندها دارای هزینه خواهد بود.

با توجه به این موضوع سنگ های مصنوعی برخلاف سنگ طبیعی دیگر نیازی به این فرآیندها ندارند و به این صورت در کنار آن می توان از طرح ها و رنگ های مختلف مورد نیاز و مورد پسند مشتری تولید کرد.

از نکات و ویژگی های مهم سنگ های مصنوعی می توان به ضخامت کمتر آن ها اشاره کرد که با توجه به مقاومت ساختاری بکار رفته در سنگ مصنوعی می توان از آن ها در موارد های خاص با توانایی بالا بهره مند شد.

سنگ های مصنوعی در حالت کلی به دلیل جنس رس بکار رفته در آن ها دارای قابلیت تحمل گرما و دما و حرارت بالایی هستند که این ویژگی باعث شده است تا بتوان از آن ها در ساخت فضای خارجی و شومینه بهره لازمه را برد. همچنین به دلیل بکار رفتن سیمان در آن همانند دیگر محصولات سیمانی این سنگ ها عمر مفید زیادی و دوام بالایی خواهند داشت.

کاربرد سنگ مصنوعی در نمای ساختمان

کاربرد سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی به طور کلی از ترکیب سیمان و مواد پلیمری درست می شود که بدلیل جنس متریال خاص کاربردهای متنوعی دارد و این موضوع سبب آن شده که این محصول از جکله محبوب ترین مصالح ساختمانی به شمار برود.

در واقع هدف از تولید سنگ مصنوعی در نمای ساختمان رفع ایرادات و نواقصی بود که در سنگ های طبیعی و در حالت طبیعی وجود داشت.

سنگ های طبیعی از وزن بسیار بالا و سنگینی خاصی برخوردار هستند و به دلیل دارا بودن خلل و فرج متعدد و زیاد ، احتمال شکستگی و ترک خوردگی در آن ها وجود دارد و کمی کار را سخت می کند.

با این حال اما سنگ های مصنوعی از مقاومت و دوام بهتر و بالاتری برخوردار هستند و به دلیل وزن بسیار مناسب خود باعث می شوند تا وزن کلی سازه کاهش چشمگیری پیدا کند.

در حال حاضر و هم اکنون بیشتر ساختمان هایی که به عنوان ساختمان های ضد زلزله شناخته شده هستند دارای وزن مناسب و کمی هستند.

می توان از انواع مختلف سنگ های مصنوعی در نمای ساختمان ها و آپارتمان ها استفاده کرد و آن ها را به کار گرفت.

سنگ مصنوعی در دکوراسیون داخلی

سنگ مصنوعی در دکوراسیون داخلی میتواند کاربرد های زیادی داشته باشد و مورد استفاده زیادی قرار بگیرد.

یکی از آن کاربرد ها، دیوارپوش سنگ مصنوعی میباشد. از این نوع دیوارپوش در نمونه‌های متنوع و کاربردی سنگ‌های مصنوعی در دیوار داخلی ساختمان استفاده می شود.

طرح رنگ متنوع و در دسترس دیوار پوش مصنوعی، عایق رطوبت و حرارت، ضد باکتری بودن و داشتن تمام استاندار‌های دیوار پوش سنگ طبیعی از ویژگی‌های کاربردی آن است.

انواع سنگ مصنوعی

انواع سنگ مصنوعی

انواع سنگ مصنوعی با توجه به شکل و طرح و ویژگی های منحصر به فرد هر سنگ می تواند متفاوت باشد.

از انواع سنگ های مصنوعی می توان به سنگ مصنوعی سمنت پلاست، سنگ مصنوعی سامیت، سنگ مصنوعی cps و سنگ مصنوعی کورین اشاره کرد.

فرق سنگ مصنوعی با طبیعی

فرق سنگ مصنوعی با طبیعی در موارد مختلفی می باشد که یکی از بارزترین آن ها تفاوت در شکل ظاهری آن ها می باشد.

این تفاوت ظاهری در سنگ های طبیعی و مصنوعی  به طور کلی قابل مشاهده می باشد .با این حال امروزه و با پیشرفت تکنولوژی و فناوری سعی شده است تا سنگ های مصنوعی به سنگ های طبیعی نزدیک تر بشوند.

 از دیگر تفاوت های این سنگ مصنوعی و سنگ طبیعی می توان به موارد مختلفی اشاره کرد. با وجود اینکه سنگ های مصنوعی ساخته دست انسان می باشند می توان هر رنگ و هر طرح دلخواهی را بر روی آن ها صورت داد از این لحاظ دچار محدودیتی که سنگ های طبیعی در طرح و رنگ دارن نیستیم.

همچنین از لحاظ فرآیند تولید و وزن متریال سنگ های طبیعی و مصنوعی دارای تفاوت هایی می باشند و این تفاوت ها در هزینه نهایی تولید سنگ مصنوعی هم تاثیر مثبت گذاشته و قیمت مناسب تری از این رو دارند.

همچنین برای استفاده از سنگ مصنوعی در نمای ساختمان می توان از سنگ های مصنوعی کمک گرفت تا وزن کمتر آن ها در این جا به کار آیند.

سنگ تراورتن مصنوعی یا طبیعی؟

سنگ تراورتن یکی از سنگ های پرطرفدار در صنعت ساختمان میباشد که به صورت عمده و قیمتی که دارد و علاوه بر قیمت مناسبی که دارد طرح بسیار جذابی نیز دارد به همین دلیل سنگ پر فروشی به حساب می آید.

سنگ تراورتن جزو آن دسته از سنگ هایی میباشد که هم به صورت مصنوعی در بازار وجود دارد و هم به صورت طبیعی و با توجه به اینکه چند سالی هست سنگ های مصنوعی با قیمت های رقابتی تری وارد بازار شده اند و به همین دلیل مردم و سازنده ها = و کارفرما های ساختمانی به سمت این نوع سنگ ها سوق پیدا کرده اند.

فرداد سنگ البرز یکی از شرکت های تولید سنگ مصنوعی در ایران میباشد که سنگ مصنوعی تراورتن را به ویژگی های همان سنگ طبیعی خود تولید میکند.