آیا ارز دیجیتال لونا باز هم رشد خواهد کرد ؟ – dietition


اگر علاقمند به بازار رمز ارزها باشید و در این زمینه فعالیت هم بکنید؛ حتماً درباره انواع رمز ارزها همچون لونا، تتر، بیت کوین و … اطلاعاتی دارید و یا اینکه در حال حاضر معاملات خود را با یکی از این رمز ارزها انجام می‌دهید. رمز ارز لونا در حقیقت پروژه‌ای مبتنی بر بلاک چین است و توسط موسسه Terra labs در کشور کره جنوبی توسعه پیدا کرده است. متاسفانه در سه سال گذشته شاهد ریزش شدید رمز ارز لونا بودیم، بنابراین طبیعی است که فعالین بازار ارزهای دیجیتال که بر روی این رمز ارز سرمایه گذاری می‌کنند؛ درمورد آینده آن نگران باشند. به‌طور کلی اگر بخواهیم درمورد قیمت ارز دیجیتال لونا و افت آن توضیح مختصری بدهیم، این سقوط و ریزش ارزش روندی مرحله‌ای را پیموده است. در سقوط اول شاهد افت قیمت لونا از ۶.۷۵ دلار به نزدیک ۱ دلار بودیم. اما این بدشانسی سرمایه گذاران لونا به همینجا ختم نشد و در خرداد ماه قیمت لونا به زیر ۱ سنت رسید. در ادامه درمورد اینکه آیا باید به آینده و بازیابی قیمت لونا امید داشته باشیم یا نه اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار خواهیم داد.

images_1674294656.png

رمز ارز لونا

لونا یکی از رمز ارزهای نه‌چندان با سابقه بازار رمز ارزها به‌شمار می‌رود. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۸ در بازار رمز ارزها وارد شده و توکن بلاک چین Terra محسوب می‌شود. از این رمز ارز تحت عنوان ترا نیز یاد می‌شود.

بلاک چین Terra مجموعه‌ استیبل کوین غیرمتمرکزی است که قادر به توسعه دادن یا محدود کردن زنجیره تامین برای تثبیت قیمت خود است. جالب است بدانید که Terra به لحاظ تکنولوژی و ساختار نسبت به پول فیات پیشرفته‌تر و برتر است. معامله برپایه لونا برای معامله گران نسبت به ارز فیات آسان‌تر و ایمن‌تر است، چراکه این رمز ارز پشتیبانی غیرمتمرکز دارد و ریسک بروز خطا را برطرف می‌کند.

برای معامله رمز ارز لونا، سیستم بانکداری واسطه‌گری کنار گذاشته شده و یا به عبارتی پای نظام بانکداری به‌عنوان ناظر در میان نیست. این رمز ارز در ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکز مشارکت کرده و ضمانت می‌دهد که با بکارگیری یک مکانیزم اجماع دموکراتیک، سود حاصل از رشد اقتصادی را به صورت عادلانه بین تمام فعالین تقسیم کند.

چرا ارز لونا دچار ریزش شدید شده؟

بسیاری از رمز ارزها همچون تتر قیمتی ثابت دارند و همواره با ارزهای فیات دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند و صاحبان چنین رمز ارزهایی خیال آسوده‌تری دارند. اما آیا لونا هم می‌تواند به این ثبات برسد؟ به علت نگرانی و استرسی که درمورد روند صعود نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا یا فدرال رزرو وجود دارد، لونا دیگر اتصال خوبی با دلار ندارد و به همین علت دچار سقوط یا ریزش شدید شده است.

برای مشاهده قیمت امروز تتر کلیک کنید

به علت بروز همین رویدادها، صرافی پیشرو بایننس رویه جدیدی را در پیش گرفته است. این صرافی پس از اینکه احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا قوت گرفت و پیوند لونا با دلار گسسته شد، اقدام به تعلیق کردن برداشت‌های مرتبط با لونا به‌صورت موقتی کرد؛ بعد از این اقدام صرافی پیشرو بایننس در کمتر از ۲۴ ساعت، بلاک چین ترا به‌صورت رسمی متوقف شد.

آیا توقف بلاک چین ترا (Terra) دائمی است؟

همانطور که گفته شد بعد از اینکه بایننس برداشت‌های مربوط به لونا را به حالت تعلیق درآورد، به یک روز نکشید که بلاک چین Terra متوقف شد. اما تیم توسعه دهندگان پروژه ترا می‌گویند نباید معامله گران درمورد این توقف و تعلیق چندان نگران باشند. چون این تعلیق فعالیت تنها برای جلوگیری از حملات حاکمیتی و نظام بانکداری صورت گرفته و برطرف خواهد شد.

توسعه دهندگان ترا این نوید را دادند که با انجام اقدامات موثر در راستای بازسازی بلاک چین ترا و انتشار بروز رسانی‌های جدید، دوباره شاهد از سر گیری فعالیت ترا خواهید بود. اما به‌طور کلی نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت که، لونا دقیقاً زمانی دچار سقوط شد که بسیاری از رمز ارزهای درگیر به رکود عمومی بازار رمز ارزها هم در کمتر از یک روز تا یک چهارم ارزش خود سقوط کردند.

  images_1674294755.png

فرق بین LUNA و TERRA چیست؟

  • رمز ارز یا توکن لونا برای اینکه قیمت ارز دیجیتال ترا تثبیت شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لونا سبب می‌شود ترا یک ارز دیجیتال ثابت و پایدار باقی بماند.
  • ارزش این توکن در شبکه انتقال با یک نسبت معین در مقابل هر واحد ارز فیات مشخص می‌شود.
  • توکن ترا مورد معامله قرار می‌گیرد، اما توکن لونا فقط ایجاد می‌شود.

آیا وضعیت رمز ارز لونا بهبود پیدا می‌کند؟

یکی از نگرانی‌های معامله‌گران و فعالین بازار ارزهای دیجیتال این است، که آیا قیمت لونا بازیابی شده و به حالت قبل برمی‌گردد؟ در پاسخ به این سوال باید اینگونه توضیح دهیم:

به‌طور کلی توکن لونا تاثیر پذیر از شرایط وخیم و رکودی بازار ارزهای دیجیتال است که گریبان بسیاری از رمز ارزهای دیگر را نیز گرفته. اما رمز ارز لونا این پتانسیل را دارد که مجدداً به لحاظ ارزش و قیمت بازیابی شود. معامله‌گران لونا باید این مسئله را در نظر بگیرند که در حال حاضر وضعیت لونا، بلاک چین ترا و به‌طور کلی بازار ارزهای دیجیتال پایدار نیست. بنابراین نمی‌توان صد در صد و قطعی درمورد برگشت لونا به مسیر صعود و افزایش قیمت نظر داد.

نظر دو کوان در مورد بازیابی بلاک چین ترا

درمورد بازیابی ترا و همچنین بهبود وضعیت لونا دو کوان بنیان گذار موسسه Terra و توکن ترا خبر از اعلام طرح بازیابی UST داده است. او با بیان اینکه TERRA یکی از پررنگ‌ترین و فعال‌ترین بلاک‌چین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال است، به دارندگان و علاقمندان به خرید و فروش این رمز ارز نوید بازگشت پرقدرت‌تر را داده است.

پیش بینی وب سایت‌های مشاوره سرمایه گذاری درباره آینده لونا

علاوه‌بر اظهارات دو کوان، برخی از وب‌ سایت‌های مشاوره سرمایه گذاری معتبر نیز درمورد بازیابی قیمت لونا و افزایش ارزش این رمز ارز ابراز امیدواری کرده‌اند. کلوین ماینا تحلیلگر بازار رمز ارزها می‌گوید: لازم است تیم ترا سریعاً این مشکل را برطرف کرده و در خصوص عدم تکرار ریزش قیمت لونا باید تضمین دهد.

او می‌گوید اگر UST به دلار متصل شود، وضعیت نرمال و مورد انتظار این است که لونا رشد قیمت را تجربه کند. همچنین او این نوید را می‌دهد که اگر تیم Terra درمورد عدم تکرار این وضعیت به معامله گران تضمین دهد، قیمت لونا بهبود پیدا خواهد کرد.

 images_1674294766.png

وضعیت لونا در سال میلادی که گذشت

در سال ۲۰۲۲ نیز لونا شرایط چندان مثبت و امیدوار کننده‌ای را تجربه نکرده. این رمز ارز در نوامبر ۲۰۲۲ قیمتی بین ۰.۲۹ تا ۰.۳۳ دلار داشت و میانگین قیمت آن نیز حدوداً ۰.۳۱ دلار بود. میانگین قیمت لونا در دسامبر به حدود ۳.۴۰ دلار رسید. برخی از تحلیل‌گران بازار رمز ارزها معتقد هستند، قیمت ترا کلاسیک در سال ۲۰۲۳ بین ۱۱۹.۸۵ تا ۱۷۹.۷۷ دلار خواهد بود. همچنین میانگین قیمت لونا کلاسیک حدود ۱۴۹.۸۱ دلار در نظر گرفته شده است.

جمع بندی

لونا رمز ارز مبتنی بر بلاک چین Terra است. این بلاک چین پیش از سقوط قیمت شدید، یکی از فعال‌ترین بلاک‌ چین‌های بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شد؛ اما به علت گسستن ارتباط این رمز ارز با دلار به تعلیق درآمده و دچار افت غیر قابل باوری شده. در حال حاضر سرمایه گذاری بر روی این رمز ارز یک ریسک بزرگ تلقی می‌شود و تحلیل‌گران، معامله گران و علاقمندان به بازار ارزهای دیجیتال را دعوت به هوشیاری بیشتر و تصمیم گیری منطقی‌تر در خصوص خرید این توکن می‌کنند.