از خانواده خود در برابر مسمومیت اضطراری محافظت کنید


اکثر موارد اضطراری مسمومیت غیرمنتظره هستند و به سرعت در خانه‌های ما اتفاق می‌افتند. اکثر مسمومیت های غیر کشنده شامل کودکان زیر 6 سال می شود. برای بزرگسالان، مسمومیت اولین علت مرگ ناشی از جراحات در ایالات متحده است. این هفته، هفته ملی پیشگیری از مسمومیت است، بنابراین زمان خوبی است که در مورد اقداماتی که در مواقع اضطراری مسمومیت انجام می دهید فکر کنید.

آیا کودکان خردسال بیشتر در معرض خطر مسمومیت هستند؟

مسمومیت یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از جراحات غیرعمدی در میان تمامی ساکنان آیداهو است و کودکان زیر 6 سال بیشتر در معرض خطر هستند. برای کسانی که از کودکان کوچک مراقبت می کنند بسیار مهم است که اقلام سمی بالقوه را از دسترس آنها دور نگه دارند. مرکز مسمومیت منطقه ای نبراسکا که تمام تماس های اضطراری سم آیداهو را دریافت می کند، سال گذشته بیش از 14000 تماس از ساکنان آیداهو داشته است. تقریباً نیمی از این تماس‌ها از طرف والدین کودکان 6 ساله و کمتر بوده است.

خطرناک ترین سموم برای کودکان چیست؟

علل اصلی مسمومیت در کودکان خردسال چیزهایی است که ما معمولاً در خانه داریم و شامل لوازم نظافت منزل می شود. لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی؛ آسپرین، استامینوفن، ایبوپروفن؛ ویتامین ها و مکمل ها؛ و اسباب بازی ها و سایر اشیاء خارجی که کودکان می توانند قورت دهند. بسیاری از تماس‌های مرکز سموم از آیداهو مربوط به کودکان زیر 6 سال و لوازم نظافت خانگی است و 10296 تماس برای مواد شوینده مایع رخ داده است.

برای محافظت از فرزندانمان چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که شماره کنترل سم را به لیست مخاطبین خود در تلفن همراه خود اضافه کنید یا آن را در نزدیکی تلفن خود در خانه ارسال کنید. این عدد 1-800-222-1222 است. همچنین می توانید مواد پیشگیری از مسمومیت را با شماره روی آنها از Idaho CareLine سفارش دهید که می توانید با شماره گیری 2-1-1 به آنها دسترسی پیدا کنید. مرکز سموم به صورت 24 ساعته در هفت روز هفته فعال است و دارای کادر بهداشتی است که آموزش های ویژه ای در زمینه مدیریت سم گذرانده اند.

چه کارهای دیگری می توان در خانه انجام داد؟

تمام داروهای خود، مواد شوینده لباسشویی و لوازم تمیز کردن را در کابینت هایی که کودکان نمی توانند باز کنند، نگهداری کنید. به فرزندان خود بیاموزید که فقط با اجازه و راهنمایی والدین یا بزرگسال مورد اعتماد دارو مصرف کنند. غلاف های مواد شوینده لباسشویی باید دور از دید و دسترس کودکان نگهداری شوند. هر بار پس از برداشتن غلاف، از قفل های ظروف غلاف لباسشویی استفاده کنید. گیاهان خانه یا حیاط خود را شناسایی کنید – اگر برخی از آنها خورده شوند ممکن است خطرناک باشند. آنها را بردارید یا به مکانی منتقل کنید که کودکان کنجکاو نتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند.

اگر فکر می کنیم مسمومیت داریم چه کنیم؟

اگر فردی دچار افتادگی شد یا نفسش قطع شد، فوراً با 911 تماس بگیرید. اگر فرد بیدار و هوشیار است با شماره کنترل سم تماس بگیرید. وقتی تماس می‌گیرید، سعی کنید سن و وزن فرد، ظرف هر چیزی که فرد خورده یا نوشیده است، مدت زمانی که آن را مصرف کرده و مکان شما باشد. سپس با تلفن همراه باشید و دستورالعمل ها را دنبال کنید.

چیز دیگری مد نظر دارید؟

تشخیص سایر سموم خانگی دشوار است و شامل سرب، رادون و مونوکسید کربن است. در وب سایت DHW به نشانی www.healthandwelfare.idaho.gov، منابع و برگه های اطلاعات زیادی برای این افراد و همچنین اطلاعات مسمومیت وجود دارد.

سایر منابع:

بریگیتا گرونبرگ مدیر برنامه بهداشت محیطی در بخش بهداشت عمومی است.

وزارت بهداشت و رفاه آیداهو به تقویت سلامت، ایمنی و استقلال آیداهوایی اختصاص دارد. بیشتر بدانید در healthandwelfare.idaho.gov.