ترفندهایی برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن چرم طبیعی – dietition


اگر شما هم از طرفداران استفاده از محصولات چرمی، چرم زنانه یا مردانه هستید حتماً با مشکل پوسته پوسته شدن آن مواجه شده‌اید. آیا می‌دانید بهترین راه برای حل این مشکل چیست؟ ما در این مقاله از … می‌خواهیم ترفندهایی را برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن چرم طبیعی و راه‌های برای ترمیم آن را به شما معرفی کنیم.

همان‌طور که می‌دانید چرم ماده‌ای ارزشمند است که از آن برای تولید کفش، کیف، پوشاک چرمی و مبلمان استفاده می‌شود. یکی از دلایل محبوبیت محصولات چرمی در جامعه، دوام و کیفیت بالای آن‌ها است. البته در نظر داشته‌ باشید که چرم طبیعی به مراتب زیباتر و بادوام‌تر از چرم مصنوعی است.

اگر از محصولات چرمی به خوبی مراقبت نکنید، به‌مرور زمان دچار ترک‌خوردگی شده و سطح آن‌ها پوسته پوسته می‌شود. در نهایت نیز به طور کلی از بین می‌روند و دیگر نمی‌توانید از آن‌ استفاده کنید. چرم نفیس محصولات چرمی درجه یکی را به شما عرضه می‌کند که مقاومت بالایی در برابر ترک‌خوردگی و آسیب‌های خارجی دارند.

آیا چرم طبیعی هم پوسته پوسته می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید چرم طبیعی به صورت مستقیم از پوست حیوانات تهیه می‌شود و در مقابل شرایط آب‌وهوایی مختلف، مقاومت بالایی دارد. این نوع چرم نسبت به چرم مصنوعی استحکام و دوام بیشتری در برابر کشش یا آسیب دارد. پس اگر از چرم طبیعی به درستی مراقبت کنید و مواردی که در قسمت‌های بعد به شما معرفی می‌کنیم رعایت کنید، هرگز شاهد پوسته پوسته شدن آن نخواهید شد.

چرا چرم پوسته پوسته می‌شود؟

پوسته پوسته شدن محصولات چرمی به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که چند نمونه از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • گردوخاک و آلودگی: مهم‌ترین دلیل ترک خوردن و در نهایت پوسته پوسته شدن چرم طبیعی و مصنوعی این است که این محصولات چرمی در معرض گردوخاک و آلودگی قرار می‌گیرند و مصرف‌کننده نیز آن‌ها را تمیز نمی‌کند.
  • عدم استفاده از آن‌ها برای مدتی طولانی: همچنین درصورتی‌که از محصولات چرمی برای مدت‌زمانی طولانی استفاده نکنید، رطوبت و نرمی خود را از دست داده و خشک می‌شوند به همین دلیل پس از مدتی پوسته پوسته می‌شوند.
  • نور یا حرارت مستقیم: قرار گرفتن محصولات ساخته شده از چرم در مقابل نور مستقیم خورشید یا منابع حرارتی مانند شومینه یا بخاری، پوسته پوسته شدن آن‌ها را تسریع می‌کند.
  • رطوبت بالا: حتی اگر رطوبت چرم زیاد باشد نیز پوسته پوسته شده و علاوه بر ترک برداشتن و خراب شدن، کپک هم می‌زند.
  • مصرف شوینده نامناسب: اگر از صابون‌های نامناسب، مواد شیمیایی و همچنین شوینده‌های قوی برای پاک کردن لکه‌های موجود بر روی سطح چرم استفاده کنید زمینه را برای پوسته پوسته شدن آن فراهم کرده‌اید.
  • مراقبت در برابر رطوبت و لکه‌های مختلف: قطرات آب یا لکه‌های باقی‌مانده از رسوب نمک را سریعاً و به آرامی از روی سطح چرم پاک کنید.
  • دور کردن چرم از مواد شیمیایی: چرم طبیعی را در معرض مواد شیمیایی با بوی شدید مثل حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها قرار ندهید.
  • استفاده از واکس: مصرف واکس موجب نرمی، درخشندگی و حفظ رنگ چرم می‌شود پس حداقل ماهی یکبار محصولات چرمی خود را واکس بزنید. قبل از استفاده از واکس باید وسایل چرمی خود را به خوبی گردگیری و تمیز کنید.
  • تست واکس: بهتر است ابتدا مقداری کمی از واکس را بر روی قسمت کوچکی از چرم که در دید هم نیست، امتحان کنید.
  • استفاده از فرچه‌های مختلف: اگر از رنگ‌های مختلف واکس استفاده می‌کنید باید برای هر کدام فرچه‌ای جداگانه تهیه کنید. در ضمن بهتر است رنگ واکس را یک درجه روشن‌تر از رنگ چرم انتخاب نمایید.
  • مصرف نرم‌کننده مخصوص: از روغن‌های نرم‌کننده مخصوص‌ چرم طبیعی استفاده کنید. در صورتی که سطح چرم خشک و شکننده شود این روغن‌ها با نفوذ در ترک‌ها به حفظ سلامت چرم شما کمک می‌کنند.
  • بهترین روش نگهداری: پوشاک چرمی خود را تا یا آویزان نکنید.

چگونه از پوسته پوسته شدن چرم طبیعی جلوگیری کنیم؟

تا اینجا فهمیدیم که اگر به طور اصولی از چرم طبیعی مراقبت و نگهداری کنیم هرگز پوسته پوسته نمی‌شود. بدین منظور توصیه می‌شود تا نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • پس از هر بار استفاده از محصولات چرمی، آن‌ را با استفاده از یک دستمال نرم و خشک گردگیری کنید. با پاک کردن گردوخاک از سطح چرم از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری خواهید کرد.
  • در صورتی که احساس کردید محصولات چرم شما خشک شده‌اند، از نرم‌کننده‌های مخصوص چرم برای مرطوب نگه داشتن آن‌ها استفاده کنید.
  • درصورتی‌که می‌خواهید کیف چرم مردانه یا زنانه،کفش و دیگر لوازم چرمی خود را برای مدتی استفاده نکنید و آن‌ها را داخل کمد قرار دهید، حتماً از روکش‌ها و لایه‌های محافظتی چرم استفاده کنید.
  • برای حفظ زیبایی و پاک کردن محصولات چرمی، هرگز از واکس‌های معمولی موجود در بازار استفاده نکنید. این مواد به مرور زمان باعث خوردگی و در نهایت پوسته پوسته شدن چرم می‌شوند. توصیه می‌کنیم که واکس‌های مخصوص چرم طبیعی را جایگزین این مواد کنید.
  • اگر دستکش، چکمه‌ و پوشاک چرمی شما در معرض تابش مستقیم خورشید یا حتی رطوبت قرار گرفتند، باید با مواد نرم‌کننده یا روغن‌های مخصوص آن‌ها را تمیز کنید. در این صورت سطح چرم شما همیشه نرم می‌ماند و پوسته پوسته نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل پوسته پوسته شدن چرم بارانی و کاپشن چرمی همین خشک نکردن قطرات آب یا باران از روی آنها است.

چگونه چرم پوسته پوسته شده را ترمیم کنیم؟

اگر نکات فوق را رعایت نکرده‌اید و در نهایت چرم شما ترک خورده و پوسته پوسته شده است نگران نباشید هنوز هم راهی برای جبران این آسیب هست. در ادامه شما را با ساده‌ترین روش‌های ترمیم این چرم‌های آسیب‌دیده آشنا خواهیم کرد:

ترمیم با مایع ترمیم‌کننده چرم

مایع ترمیم‌کننده و محافظت‌کننده چرم نه چرم‌های پوسیده و پاره شده شما را ترمیم می‌کند بلکه از آن‌ها در مقابل آسیب‌های بعدی و پارگی نیز محافظت می‌کند. برای رسیدن به مقصود خود مراحل زیر را به ترتیب و با دقت دنبال کنید:

  1. قبل از شروع به کار مطمئن شوید که چرم شما گردوخاک ندارد یا کثیف نیست.
  2. سطح موردنظر را کاملاً خشک کنید.
  3. داخل این مایع یک اپلیکاتور وجود دارد با استفاده از آن مایع را مستقیماً به قسمت پاره شده، آسیب‌دیده و فرسوده بزنید.
  4. با یک تیغ کوچک یا تیغه یک چاقو مایع را روی سطح مدنظر پخش کنید، سعی کنید پارگی یا آسیب را بیشتر نکنید.
  5. پس از آن اجازه دهید محصول چرمی در یک اتاق با تهویه مناسب، خشک شود. از قرار دادن آن در مقابل نور مستقیم خورشید بپرهیزید.

ترمیم با رنگ تعمیر

در واقع رنگ تعمیر یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تعمیر چرم است. شما می‌توانید با استفاده از مقدار کمی رنگ و لایه‌بردارها، خرابی و پوسته پوسته شدن چرم را پنهان کرده یا آن را بازسازی کنید. تنها قسمت سخت ماجرا انتخاب رنگی مطابق با رنگ چرمتان است. ترمیم با رنگ تعمیر از مراحل زیر تشکیل شده است:

  1. قبل از به کارگیری رنگ، چرم را تمیز کرده و کاملاً خشک کنید.
  2. رنگ ترمیم‌کننده را با اسپری مخصوص به سطح آسیب‌دیده بزنید. رنگ را به خوبی پخش کنید تا رنگ با سایر قسمت‌های چرم یک‌رنگ و یکدست شود.
  3. ۱۵ دقیقه به آن زمان دهید و دوباره یک لایه جدید رنگ بر روی سطح موردنظر اسپری کنید.
  4. این کار را تا محو شدن کامل آسیب‌دیدگی هر ۱۵ دقیقه یکبار تکرار کنید.

ترمیم با روغن زیتون

شما می‌توانید با به کار بردن بعضی از مواد طبیعی مانند روغن زیتون سلامت چرم خود را تضمین کنید. این روغن باعث آبرسانی و نرمی چرم طبیعی می‌شود. خواص احیایی این روغن طبیعی و گیاهی به چرم طبیعی کمک می‌کند تا درخشش و رنگ خودش را حفظ کرده و از آسیب دیدن آن‌ نیز جلوگیری می‌کند. برای استفاده از این روغن باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. یک گوشه از پارچه‌ای نرم و تمیز را به روغن زیتون آغشته کنید.
  2. با استفاده از حرکات دایره‌ای و ملایم روغن را بر روی سطح موردنظر مالش دهید.
  3. اگر در اواسط کار پارچه شما خشک شد مجدداً آن را به روغن آغشته کنید.
  4. هنگام استفاده از این روغن مراقب باشید تا آسیب‌دیدگی‌ها و پارگی‌ها بدتر نشوند.

ترمیم با وصله

با استفاده از وصله یا همان تکه‌های کوچک چرم نیز می‌توان محصولات چرمی را ترمیم کرد. دقت کنید که وصله‌هایی که انتخاب می‌کنید با رنگ چرم شما مطابقت داشته باشد. برای تعمیر و ترمیم چرم پوسته پوسته شده با وصله باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. قبل از چسباندن تکه‌های کوچک چرم بر روی سطح چرمی، از تمیز بودن آن مطمئن شوید.
  2. برای تمیز کردن سطح نیز از یک تکه پارچه نرم و مرطوب استفاده کنید.
  3. پس از آن با یک پارچه غیر کرکی آن را خشک کنید.
  4. تکه‌های چسب‌دار رنگی متناسب با چرم خود را پیدا کنید.
  5. این تکه‌ها را با دقت بر روی ترک‌ها و آسیب‌دیدگی‌ها بگذارید.
  6. تلاش کنید تا هوا در زیر تکه جمع نشود.
  7. به آن زمان دهید تا چسب کاملاً خشک شود.

سخن آخر

در این مطلب شما را با ساده‌ترین روش‌های جلوگیری از پوسته پوسته شدن چرم طبیعی آشنا کردیم. چرم نفیس با قرار دادن لایه‌ای از لاک بر روی سطح چرم طبیعی مقاومت آن را افزایش داده و از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید با خرید محصولات این برند از خدمات پس از فروش چرم نفیس نیز بهره‌مند شوید.