بطری، فنجان و دندان های کودک شما – نکاتی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در دوران کودکی


اگرچه پوسیدگی دندان تا حد زیادی قابل پیشگیری است، اما همچنان شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی در ایالات متحده است. برنامه بهداشت دهان آیداهو در تلاش است تا از خدمات پیشگیری، از جمله آموزش بهداشت دهان و دندان با هدف کاهش نرخ پوسیدگی کودکان در آیداهو حمایت کند.

به محض ظاهر شدن دندان ها، پوسیدگی ممکن است رخ دهد. یکی از عوامل خطر برای حفره های اولیه دوران کودکی (که گاهی اوقات پوسیدگی دندان شیشه شیر یا سندرم دهان شیرده نامیده می شود) قرار گرفتن مکرر و طولانی مدت دندان های کودک در معرض مایعاتی مانند آب میوه، شیر یا شیر خشک است که همگی حاوی قند هستند.

پوسیدگی دندان زمانی که کودک با شیشه شیر به رختخواب می‌رود نیز می‌تواند رخ دهد. نوزادان باید قبل از رفتن به رختخواب خواب یا شیشه شیر خود را به پایان برسانند. از آنجایی که پوسیدگی می تواند دندان های یک نوزاد یا کودک خردسال را از بین ببرد، باید فرزندان خود را تشویق کنید که تا اولین سالگرد تولدشان از یک فنجان بنوشند.

نکات فنجانی برای کمک به جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

برای موفقیت در نوشیدن، یک فنجان تمرینی را با دقت انتخاب و استفاده کنید. بهتر است یک فنجان تمرینی انتخاب کنید که دریچه ضد ریزش نداشته باشد. دریچه به کودک نیاز دارد که بمکد – مانند بطری – و به کودک اجازه نمی دهد که جرعه جرعه یاد بگیرد. با نزدیک شدن به اولین تولد فرزندتان، او را تشویق کنید که از یک فنجان آب بنوشد. از آنجایی که این تغییر از شیشه شیر کودک به فنجان تمرین انجام می شود، در نظر بگیرید:

  • چه نوع جام تمرینی را انتخاب می کنید
  • چه چیزی داخل فنجان می رود (شیر را در زمان غذا و آب را بین غذا میل کنید)
  • چقدر کودک شما از آن جرعه جرعه می خورد

برای اطلاعات بیشتر با دندانپزشک خود صحبت کنید، و اگر کودک شما هنوز معاینه دندانی انجام نداده است، برای معاینه دندان های او برنامه ریزی کنید. انجمن دندانپزشکی آمریکا اولین ویزیت دندانپزشکی را قبل از اولین تولد کودک توصیه می کند.

ارتباط بین قند و پوسیدگی دندان

مصرف بیش از حد قند می تواند به طور چشمگیری بر سلامت دندان ها و همچنین سلامت کلی تأثیر بگذارد. قند روی دندان غذای باکتری هایی را که اسید تولید می کنند، فراهم می کند. اسید می تواند مینای دندان را از بین ببرد.

تقریباً همه غذاها دارای نوعی قند هستند که نمی توان و نباید آنها را از رژیم غذایی کودکان حذف کرد. بسیاری از این غذاها حاوی مواد مغذی مهمی هستند و لذت خوردن را افزایش می دهند. اما خطر پوسیدگی دندان ناشی از رژیم غذایی سرشار از قند و نشاسته وجود دارد. نشاسته را می توان در همه چیز از نان گرفته تا چوب شور و سس سالاد یافت، بنابراین برچسب ها را بخوانید و با دقت برای یک رژیم غذایی متعادل و مغذی برای خود و فرزندانتان برنامه ریزی کنید.

با رعایت برخی از نکات زیر، خطر پوسیدگی دندان را در کودکان خود کاهش دهید:

  • غذاها و نوشیدنی های شیرین باید همراه با غذا مصرف شوند. تولید بزاق افزایش می یابد در طول وعده های غذایی و به خنثی سازی تولید اسید و شستشوی ذرات غذا از بدن کمک می کند دهان
  • میان وعده های بین وعده های غذایی را محدود کنید. اگر بچه ها هوس یک میان وعده دارند، به آنها غذاهای مغذی بدهید.
  • اگر بچه‌های شما آدامس می‌جوید، آن را بدون قند درست کنید – جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا خوردن می‌تواند افزایش جریان بزاق و کمک به شستشوی مواد غذایی و اسید مولد پوسیدگی.
  • نظارت بر مصرف نوشیدنی – کودکان باید نوشیدنی های سالم را انتخاب کنند چنین آب و شیر کم چرب.
  • به فرزندان خود کمک کنید تا عادات خوب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را ایجاد کنند.
  • ویزیت های منظم دندانپزشکی را برنامه ریزی کنید.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کودک

ایجاد عادات روتین دندانپزشکی برای کودکتان حتی قبل از بیرون آمدن دندان بسیار مهم است.

هنگامی که دندان‌ها شروع به در آمدن کردند، به مسواک‌هایی با موهای نرم تبدیل شوید و دو بار در روز، بعد از صبحانه و قبل از خواب مسواک بزنید. استفاده از مقدار کمی خمیر دندان حاوی فلوراید (به اندازه یک دانه برنج)، به محافظت از دندان در برابر پوسیدگی کمک می کند. مقداری از خمیردندان فلورایددار به اندازه نخود را می توان در سن 3 سالگی یا زمانی که کودک یاد گرفت چگونه خمیر دندان را بیرون بیاندازد استفاده شود.

زمانی که دندان ها به یکدیگر برخورد می کنند، روزی یک بار نخ دندان کشیدن کودک را شروع کنید. کودکان معمولاً تا سن 7 یا 8 سالگی نیاز به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دارند.

نکاتی برای ایجاد عادات خوب بهداشت دهان و دندان:

  • عادت ها را زود شروع کنید، حتی قبل از اولین دندان
  • دندان های کودک خود را دو بار در روز مسواک بزنید
  • از مقدار توصیه شده خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید
  • عادات خوب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را برای کودک خود الگو کنید
  • با استفاده از نمودارهای برچسب یا گوش دادن به آهنگ مورد علاقه هنگام مسواک زدن، مسواک زدن را سرگرم کننده کنید

والدین و مراقبین برای اطلاعات بیشتر یا یافتن منابع به کجا می توانند مراجعه کنند؟

کلی برویلز به مدت سه سال به عنوان متخصص برنامه سلامت دهان با بخش بهداشت عمومی کار کرده است. او بیش از 25 سال است که یک متخصص بهداشت دندان ثبت شده است و قبل از پیوستن به برنامه بهداشت دهان، مراقبت های دندانی را در هر دو بخش بهداشت عمومی و دندانپزشکی خصوصی انجام داده است.

وزارت بهداشت و رفاه آیداهو به تقویت سلامت، ایمنی و استقلال آیداهو اختصاص دارد. بیشتر بدانید در healthandwelfare.idaho.gov.