تسهیل صدور مجوزها موجب افزایش انگیزه حضور سرمایه‌گذاران اقتصادی می‌شود – dietition


پرویز جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اثرات صدور شناسه یکتا برای فعالیت‌های اقتصادی پرداخت و با تأکید بر اینکه این روند موجب حذف امضاهای طلایی و خارج شدن از بوروکراسی‌های زمان بر اداری خواهد شد.

پرویز جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اثرات صدور شناسه یکتا برای فعالیت‌های اقتصادی پرداخت و با تأکید بر اینکه این روند موجب حذف امضاهای طلایی و خارج شدن از بوروکراسی‌های زمان بر اداری خواهد شد، اظهارکرد: الکترونیکی شدن مجوزهای کسب‌وکار موجب تسهیل‌گری و رفع موانع خواهدشد.

مادامی‌که سرمایه‌گذار درصدد سرمایه‌گذاری است، مدت‌ها در صف باقی می‌ماند و انتظار طولانی می‌کشد تا مجوز موردنیاز را دریافت کند. بی‌شک این روند موجب سلب انگیزه و ایجاد مانع برای فعالیت اقتصادی می‌شد. وی با تأکید بر فراهم‌سازی زیرساخت‌های مور‌دنیاز برای الکترونیک شدن مجوزهای کسب‌وکار افزود: صدور شناسه یکتا برای فعالیت‌های اقتصادی و الکترونیکی شدن مجوزهای کسب‌وکار اقدامی حائزاهمیت است و نتایج بسیار خوبی را رقم خواهد زد مشروط براینکه با نظارت و ساماندهی کافی شکل‌گیرد. جاوید تصریح کرد: بسیاری از سامانه‌ها علی‌رغم کارکرد بالا اما با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌باشند و روند فعالیت را دشوار می‌سازند. از مهم‌ترین معضلات این نوع سامانه، قطع بودن سیستم و خلل درروند انجام کار است.

بنابراین ضرورت دارد تا در فرآیند صدور شناسه یکتا برای فعالیت‌های اقتصادی و الکترونیکی شدن مجوزهای کسب‌وکار، سامانه‌ مرتبط به‌درستی کار کند و دچار معضلات فنی و زیرساختی نباشد. عضو انجمن اقتصاددانان کشور همچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه در بسیاری از موارد، سیستم های بانکی، سامانه جامع تجارت، گمرک، سامانه واردات و صادرات با خلل فعالیت روبه‌رو می‌شوند و این امر موجب کاهش بازدهی سامانه می‌گردد. در فرآیند الکترونیکی شدن مجوزهای کسب‌وکار و حذف امضاهای طلایی که گامی مثمر ثمر و حائزاهمیت است، باید به فراهم‌سازی زیرساخت‌های سامانه مشخص‌شده توجه داشت. او درخصوص اثرات تسهیل گری درروند صدور مجوزهای کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی متذکر شد: اگر روند صدور شناسه یکتا و کسب مجوزهای کسب‌وکار به‌صورت الکترونیکی و دقیق باشد، امضاهای طلایی حذف خواهد شد و از بوروکراسی‌های زمان‌بر اداری نیز خارج خواهیم شد. وی با تأکید برافزایش سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی یادآور شد: به‌موجب حذف امضاهای طلایی، روند صدور مجوزها و آغاز به کار فعالیت‌های اقتصادی سهل خواهد شد. مادامی‌که شرایط فعالیت‌های اقتصادی تسهیل شود، سرمایه‌گذاری‌ها رونق بیشتری پیداخواهند کرد. جاوید در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: تسهیل صدور مجوزها موجب افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران خواهد شد. بنابراین صدور شناسه یکتا و الکترونیکی شدن مجوزهای کسب‌وکار اتفاقی مبارک و گامی روبه‌جلو خواهد بود و  به سبب این امر کسب‌وکارها در مسیر نوینی هدایت خواهند شد و موانع موجود نیز رفع خواهد شد.