تفاوت فرش مدرن و کلاسیک چیست؟ – dietition


ویژگی‌های فرش مدرن چیست؟

فرش‌هایی که امروزه با نقش‌ها و رنگ‌های جذاب، با ویژگی‌های دکوراسیون امروزی تناسب دارند، مدرن نامیده می‌شوند. این فرش‌ها در مدل‌های مختلف و با نخ‌ها و ویژگی‌های بافت متفاوتی ساخته می‌شوند. رنگ‌های این فرش‌ها مانند فرش‌های دیگر چندرنگ نیست، بلکه از تن‌های یک‌رنگ یا ادغام چندرنگ ایجاد می‌شود.

نقش‌های این نوع از کفپوش‌ها مانند نقوش ریز و ترکیبی فرش‌های قدیمی نیست. این مدل فرش‌های ساده‌ای هستند که با اشکال بیشتر موج‌دار و هندسی تزیین شده‌اند. فرش وینتیج یک مدل از این نوع طراحی است. این فرش‌ها عصر مدرن امروزی را از هر نظر بازتاب می‌دهند.

انواع فرش مدرن

به لطف ظاهر تزیینی فرش‌های مدرن برای پوشش کف می‌توانید تغییری که می‌خواهید در فضای خود ایجاد کنید. این مدل طیف گسترده‌ای از نخ‌ها را دارد که در تولید آنها ترجیح داده می‌شود و از نظر خواص، شکل و مناطق استفاده دارای تفاوت‌هایی هستند.

شما این امکان را دارید تا مدل‌های فرش ابریشمی مدرن را که هم از نظر بافت و هم از نظر ظاهر بسیار باکیفیت هستند برای اتاق نشیمن یا مهمان انتخاب کنید. این مدل‌ها که بافت نخ متراکم دارند، به لطف وزن سبک خود مزایای بسیاری را برای شما به‌ارمغان می‌آورند. فرش‌های ابریشمی با کفی ضدلغزش در ناحیه مورداستفاده ثابت می‌مانند.

فرش‌های مدرن ترمه که دارای ویژگی‌های مشابه مدل‌های ابریشمی هستند نیز به لطف نخ‌های بادوام، مزیت استفاده طولانی‌مدت را برای شما خواهند داشت. مدل‌های فرش‌های مدرن ترمه که با فناوری‌های دفع کثیفی تهیه شده‌اند به‌راحتی تمیز می‌شوند.

شما به‌راحتی می‌توانید روی مدل‌های فرش پشمی مدرن قدم بگذارید که به‌دلیل بافت نرمی که دارند سرمای کف را به‌ویژه در ماه‌های زمستان به‌حداقل می‌رسانند. مدل‌های فرش‌های مدرن مستطیلی، مربعی یا گرد دارای اشکال و اندازه‌های متفاوتی هستند که باتوجه‌به محدوده کاربری خود می‌توانید گزینه‌ای مناسب را برای خود انتخاب کنید.

طرح‌های فرش مدرن

فرش‌های مدرن یکی از محصولاتی هستند که حتما باید در خرید به آن توجه کنید تا تم امروزی‌تری به فضای خانه خود ببخشید. انواع مختلفی از فرش‌های مدرن وجود دارند که به طور هم‌زمان سادگی و غنای داخلی را از نظر شکل، جنس و بافت منعکس می‌کنند.

برندهایی که به الگوها، طرح‌ها و رنگ‌های مدرن در فرش تنوع می‌دهند، طیف وسیعی از محصولات را تهیه می‌کنند. شما می‌توانید فرش‌های مدرن را برای مکان‌های مختلف مانند محل کار و منزل باتوجه‌به نیاز خود برگزینید.

شما این امکان را دارید تا اقلام و اکسسوری‌های موجود در اتاق نشیمن را در نظر بگیرید و انتخاب‌هایی متناسب با آنها داشته باشید. در سال‌های اخیر، فرش‌های مدرن عناصر دوره‌های مختلف را جذب کرده‌اند. امروزه این امکان وجود دارد تا انواع فرش‌های مدرن زیر را در بازار پیدا کنید:

  • فرش‌های مدرن تک‌رنگ
  • فرش‌های مدرن با نقاشی‌هایی به سبک انتزاعی
  • فرش‌های مدرن با نقاشی‌های حیوانات
  • فرش‌های مدرن با چاپ

ویژگی‌های فرش‌های کلاسیک چیست؟

فرش‌های کلاسیک اقلام تزیینی هستند که در طرح‌های آن از سبک‌های سنتی مانند ترکی و ایرانی الهام گرفته شده است. در فرش‌های سبک کلاسیک به‌طورکلی با رعایت خط سنتی از انواع نقوش حیوانی، گیاهی و درختی استفاده می‌شود.

برخی از محصولات را حتی با روش‌های طبیعی و شیمیایی کهنه می‌کنند تا حس اصیل و ظاهری آنتیک به‌دست آورند. امروزه سازندگان علاوه بر نقوش سنتی، جزییات مدرن را در محصولات خود قرار می‌دهند تا انتظارات مختلف کاربران را برآورده سازند.

طرف‌داران فرش‌های کلاسیک بدیهی است که می‌خواهند محصولی داشته باشند که هرگز از مد نمی‌افتد. طرح‌های فرش کلاسیک برای صدها، شاید هزاران سال بدون تغییر باقی‌مانده‌اند. نقش‌ها و تصاویر سنتی روی آن‌ها هنوز توسط صنعتگران مورد بازنگری قرار می‌گیرند، به‌طوری‌که برای فضای داخلی هر خانه‌ای مناسب باشند.

تفاوت‌های فرش مدرن با کلاسیک

چندین معیار اصلی وجود دارد که باعث تمایز بین فرش‌های مدرن و کلاسیک می‌شوند. این موارد عبارتند از:

مواد

فرش کلاسیک فقط از ۱۰۰٪ پشم، ابریشم، پنبه، کتان ساخته می‌شود. ماده دوم گران‌ترین در نظر گرفته می‌شود. امروزه فرش‌های مدرن یا از مواد مصنوعی یا از الیاف مخلوط (طبیعی به‌علاوه مصنوعی) تولید می‌شوند.

فن آوری

مدل انواع فرش‌های مدرن توسط ماشین به‌دست می‌آیند که زمان و منابع نیروی کار را کاهش می‌دهد. همین امر منجر به کاهش قابل‌توجهی در هزینه فرآیند می‌شود. باید اشاره کنیم که به‌طور معمول، فرش‌های کلاسیک با دست بافته می‌شوند.

توانایی بافت فرش یک هنر کامل محسوب می‌شود و به زمان زیادی نیاز دارد؛ بنابراین چنین محصولاتی چندین برابر گران‌تر ارزش‌گذاری می‌شوند. البته فرش کلاسیک ماشینی هم وجود دارد. کارخانه‌های متفاوتی همچون کارخانه فرش کاشان این محصولات را با تنوع فراوان تولید می‌کنند.

طول عمر و قیمت

محصولاتی که به روش کلاسیک به‌دست می‌آیند برای چندین سال دوام خواهند داشت. فرش‌های ماشینی مدرن حداکثر برای ۱۰-۱۵ سال دوام دارند. ضمن آنکه قیمت فرش ماشینی نیز پایین‌تر از نوع دیگر است. قیمت‌ها بر اساس تراکم نیز متفاوت خواهد بود؛ به عنوان مثال، قیمت فرش ۱۵۰۰ شانه تراکم ۴۵۰۰ با فرش ماشینی ۵۰۰ شانه تراکم ۱۰۰۰ تفاوت دارد.

طرح و رنگ

فرش مدرن عمدتا تک‌رنگ یا با رنگ‌های بسیار شبیه به هم تولید می‌شوند. اما فرش‌های کلاسیک دارای تنوع رنگی مختلفی در بافت خود هستند.

نقش‌ونگار

فرش‌های کلاسیک با نقش‌های حیوانات، درختان و گل بیشتر بافته می‌شوند. اما فرش مدرن با نقوش ساده و عمدتا هندسی در بازار موجود هستند.

جمع‌بندی

فرش به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از دکوراسیون دیده می‌شود و در طراحی خانه و تمامی اتاق‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. امروزه با ورود فرش مدرن به بازار توجه و علاقه خیلی از افراد به خرید آن بیشتر از انواع کلاسیک جلب شده است. مدل‌های مدرن از لحاظ، رنگ، تراکم، قیمت، طرح و نقوش و… تفاوت‌های زیادی با انواع کلاسیک دارند.