راهنمای سفر به صومعه‌سرا در گیلان – dietition


اگر تابه‌حال به صومعه‌سرا سفر نکرده‌اید، یا آشنایی چندانی با این شهر ندارید، حتما این مطلب را بخوانید تا با برنامه‌ریزی دقیق و آمادگی لازم، از طبیعت‌گردی و تفریح در این منطقه سرسبز و دلپذیر بیشترین لذت را ببرید. صومعه‌سرا کمتر از ۲۵ دقیقه با گیلان فاصله دارد؛ برهمین‌اساس، بسیاری از گردشگران با رزرو هتل گیلان، دسترسی بیشتری را به جاذبه‌های گردشگری این استان برای خود فراهم می‌کنند. همچنین با‌توجه‌به مناسب‌بودن قیمت بلیط قطار، بسیاری از افراد راه ریلی را برای سفر به این استان انتخاب می‌کنند.

C:\Users\Center\Pictures\راهنمای سفر به صومعه_سرا در گیلان_files\images_1713089014_661ba9f69a00e.jpg

صومعه‌سرا کجاست و چگونه شهری است؟

صومعه‌سرا یکی از ۱۶ شهرستان استان سرسبز گیلان است. در شمال این شهرستان، انزلی قرار دارد و از جنوب، غرب و شرق به‌ترتیب با فومن، ماسال و رشت همسایه است. شهر جلگه‌ای صومعه‌سرا ۵۸۸ کیلومتر مساحت دارد و از سه بخش به نام‌های میرزا کوچک‌خان، تولمات و مرکزی تشکیل شده است. مردم این شهرستان به زبان گیلکی یا بیه‌پس صحبت می‌کنند.

فاصله صومعه‌سرا تا دریا

شهرستان صومعه‌سرا حدودا ۵۰ کیلومتر با دریا فاصله دارد؛ بنابراین، اگر به هوای رفتن به ساحل و لذت‌بردن از منظره دریای خزر عازم سفر به شمال شده‌اید، بهتر است شهرهای شمالی نزدیک به دریا را انتخاب کنید. اگر دوستدار طبیعت هستید، بدون شک گشت‌وگذار در طبیعت صومعه‌سرا به‌همراه بازدید از آثار تاریخی آن، تجربه‌ای به‌یادماندنی را برای‌تان رقم خواهد زد؛ البته بهتر است که در زمان مناسب به صومعه‌سرا سفر کنید.

بهترین زمان سفر به صومعه‌سرا

به‌غیر از تابستان، تمام فصل‌ها برای رفتن به صومعه‌سرا و لذت‌بردن از هوا و طبیعت این شهرستان مناسب است. هوای صومعه‌سرا در تابستان، گرم و شرجی می‌شود که ممکن است برای شما قابل‌تحمل نباشد. اگر‌چه بارندگی‌های زمستان مقداری چشمگیر است، اما پرواز پرندگان مهاجر از شمال روسیه در تالاب‌های صومعه‌سرا، منظره‌ای چشم‌نواز و شگفت‌انگیز ایجاد می‌کند. صومعه‌سرا در پاییز بسیار زیباست؛ بااین‌حال اگر می‌خواهید از گشت‌وگذار در طبیعت نهایت لذت را ببرید، حتما در بهار و به‌ویژه ماه اردیبهشت به این شهر زیبای شمالی سفر کنید. نیمه اول بهار، ایده‌آل‌ترین وضعیت دمایی بر صومعه‌سرا حاکم است و از‌طرفی منظره شکوفه‌های درختان توت‌فرنگی، همانند تابلویی از بهشت، چشمان‌تان را نوازش خواهد کرد.

C:\Users\Center\Pictures\راهنمای سفر به صومعه_سرا در گیلان_files\images_1713089014_661ba9f6a57af.jpg

جاذبه‌های صومعه‌سرا و محبوبیت آن

صومعه‌سرای گیلان، علاوه‌بر طبیعت‌گردی، بهترین مقصد سفر برای لذت‌بردن از زندگی در شرایط روستایی است. تالاب‌های زیبا، بیشترین دلیل محبوبیت این شهرستان هستند؛ البته پل‌های تاریخی در این شهرستان به‌عنوان شاهکارهای معماری زمان خود، نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. در‌مجموع، صومعه‌سرا جاذبه‌های بسیار متنوعی دارد که بهتر است با برنامه‌ریزی دقیق، حداقل چند مورد از آن‌ها را در یک سفر ببینید. با خرید بلیط قطار می‌توانید سفری ارزان‌قیمت به این شهرستان داشته باشید و مقدار بیشتری از بودجه سفر را برای رفتن به مکان‌های دیدنی صومعه‌سرا و دیدنی‌های اطراف آن کنار بگذارید.

تالاب‌های صومعه‌سرا

تالاب‌ها یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری صومعه‌سرا به‌شمار می‌روند. در این شهر، چندین تالاب وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها تالاب انزلی و تالاب سیاه درویشان است. تالاب‌های این منطقه عبارت‌اند از:

  • تالاب نرگستان در روستای نرگستان و نزدیک‌ترین روستا به تالاب انزلی
  • تالاب هندخانه در دهستان هندخانه؛ مکانی زیبا و میزبان پرندگان مهاجر در پاییز
  • تالاب سیاه درویشان؛ معروف‌ترین تالاب صومعه‌سرا و محل زیست گونه‌های جانوری متنوع
  • تالاب سیاه کشیم؛ منطقه‌ای محافظت‌شده و محل زیست و تولیدمثل پرستوهای دریایی

گازروبار، پل‌های تاریخی

پل‌های تاریخی برجای‌مانده از دوران قاجار و صفویه، از دیگر جاذبه‌های گردشگری در شهر صومعه‌سرا هستند. یکی از این پل‌ها به نام گازروبار، سازه‌ای آجری است که بین صومعه‌سرا و بازار‌جمعه قرار دارد. این پل زیبا و تاریخی، به محل مناسبی برای عکاسی تبدیل شده است. پل گازروبار، حدود ۲۰ دقیقه با صومعه‌سرا فاصله زمانی دارد؛ برای دسترسی به این پل باید وارد جاده بازار‌جمعه و بعد از آن جاده دوگور شوید؛ سپس مسیرتان را تا رسیدن به روستای کلده ادامه دهید.

C:\Users\Center\Pictures\راهنمای سفر به صومعه_سرا در گیلان_files\images_1713089014_661ba9f6aa748.jpg

روستاها؛ بهترین مکان‌های صومعه‌سرا برای گشت‌زنی در طبیعت

روستاها از دیگر جاذبه‌های گردشگری صومعه‌سرا به‌شمار می‌روند. در نزدیکی این شهرستان، روستایی به نام کسما از مناظری دیدنی و جذاب برخوردار است. روستای کسما مقر نهضت‌های میرزا کوچک‌خان جنگلی بوده است و به‌غیر از این مورد، وجود یک حمام و چند بقعه تاریخی، جذابیت بیشتری به روستای کسما بخشیده‌اند. گسکر نیز نام یکی دیگر از روستاهای شهرستان صومعه‌سرا است. روستای گسکر ۲۰ دقیقه با صومعه‌سرا فاصله دارد. بر‌اساس یافته‌های باستان‌شناسان، روستای گسکر، شهری تاریخی و مدفون با ۱۲۰۰ سال قدمت بوده است و وجود مناره‌های تاریخی، از‌جمله مناره‌ای ۲۰متری برجای‌مانده از دوران سلجوقیان، اثباتی برای آن است.

چطور به صومعه‌سرا در گیلان برویم؟

برای رفتن به صومعه‌سرا می‌توانید یکی از راه‌های هوایی، جاده‌ای یا خرید بلیط قطار را انتخاب کنید. در‌صورت انتخاب سفر هوایی، باید بلیط هواپیمای رشت را خریداری کنید و سپس با استفاده از تاکسی‌های موجود به صومعه‌سرا بروید. اگر هم انتخاب‌تان اتومبیل شخصی یا اتوبوس است، ابتدا باید به رشت بروید و سپس وارد مسیر جاده فومن-سروان شوید. پس از این‌که کمربندی فومن را رد کردید، بعد از پیمودن مسیر کوتاهی به صومعه‌سرا می‌رسید. برای سفر ریلی نیز باید بلیط قطار رشت را خریداری کنید و باز هم با کمک تاکسی‌های موجود، خودتان را به شهر زیبای صومعه‌سرا برسانید.

اقامت در صومعه‌سرا

برای اقامت در شهرستان زیبای صومعه‌سرا، بسته به بودجه و سلیقه می‌توانید به هتل‌ ها یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی این شهرستان بروید یا این‌که ویلا اجاره کنید. البته با رزرو هتل گیلان دسترسی آسان‌تری به دیدنی‌های این استان از‌جمله ییلاق سوباتان، ییلاق ماسال، ماسوله، قلعه‌رودخان، گردنه حیران، دریاچه سقالسکار، ییلاق اولسبلنگاه، جنگل و ساحل گیسوم و …، خواهید داشت. خوب است بدانید که با‌توجه‌به ارزان‌بودن قیمت بلیط قطار، در‌صورت انتخاب سفر ریلی، بودجه بیشتری برای رزرو هتل ‌های لوکس گیلان یا صومعه‌سرا باقی می‌ماند و می‌توانید با اقامت در مکانی لوکس و راحت، سفری خاطره‌انگیزتر را برای خود رقم بزنید.

آسان‌ترین روش رزرو هتل، بلیط قطار و هواپیما در فلای تودی

آژانس گردشگری فلای تودی با راه‌اندازی کامل‌ترین و به‌روزترین سایت رزرواسیون بلیط در ایران، تهیه بلیط و رزرو هتل در شهرهای مختلف از‌جمله هتل گیلان را برای هم‌وطنان آسان کرده است. از‌طریق این سایت به بیش از یک‌و‌نیم میلیون هتل دسترسی دارید و همچنین با دسترسی به اطلاعات راه‌آهن و ایرلاین‌ها می‌توانید برنامه‌ریزی دقیق و مقرون‌به‌صرفه‌ای برای سفرتان داشته باشید.