سرمایه گذاری در بخش فلز روی چقدر سود آور است؟ – dietition


فلز روی یکی از عناصر ارزشمند و کاربردی در صنایع مختلف است که ۵۰ درصد از آن تنها برای عملیات گالوانیزه کردن مورد استفاده قرار می گیرد. وضعیت اقتصادی بازار و میزان عرضه و تقاضا از مهم ترین عواملی هستند که بر قیمت روی موثرند. قطعا با افزایش تقاضا برای خرید روی، قیمت روز این محصولات سیر صعودی به خود خواهد گرفت.

فلز روی و تمامی مشتقات آن طی یک فرایند سخت و پیچیده از دل سنگ های معدنی موجود در طبیعت استخراج شده و برای بهره وری در صنایع آماده مصرف می شود. این فلز جزء پرمصرف ترین انواع فلزات در صنایع خودروسازی و ساختمان سازی است و این صنایع به شدت به وجود چنین فلزی وابسته هستند. از همین رو استعلام و آگاهی از قیمت روز فلز روی یکی از مهم ترین دغدغه های صنعتگران است. عوامل متعددی را می توان نام برد که بر قیمت روی تاثیر مستقیم می گذارند و باعث جهش یا کاهش این قیمت ها می شوند. ما در این مطلب قصد داریم با این عوامل آشنا شده و جزئیات آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

شرکت ها و نمایندگی های مختلفی را می توان نام برد که اقتصاد آن ها به طور مستقیم به وجود فلز روی و نوسانات قیمت آن وابسته است. بسیاری از شرکت های فعال در حوزه سرب و روی، تنها زمانی می توانند به سود آوری قابل توجهی برسند که قیمت جهانی این فلزات سیر صعودی به خود گرفته باشد.

بسته به اینکه میزان ذخایر فلز روی در جهان به چه صورتی باشد، قیمت نهایی این فلز نیز در بازار دستخوش تغییراتی می شود. بنابراین نمی توان به طور حتم گفت سرمایه گذاری در بخش فلز روی تا چه اندازه می تواند برای شرکت های فعال سود آور و پر بازده باشد. برای اینکه بتوان در صنعت تولید سرب و روی به یک نقطه با ثبات و قابل قبول رسید، می بایست عوامل مختلفی را در نظر داشت. فلز روی می تواند روش استخراج و آماده سازی متفاوتی داشته باشد، با درجه سختی و میزان خلوص متفاوتی به بازار عرضه شود یا برای عملیات خاصی در نظر گرفته شود. بسته به این پارامترها می توان بازار قیمت روز فلز روی را بسیار متغیر و نوسانی اعلام کرد.

فلز روی، علاوه بر فرایندهای گالوانیزه کردن، موارد مصرف متعدد و مختلفی در صنعت ریخته گری دارد. به عنوان مثال دو صنعت مهم ساختمان سازی و خودروسازی که پیش از این هم به آن ها اشاره کردیم، جزء مصرف کنندگان اصلی روی هستند که از آن به عنوان یک پوشش برای فولاد استفاده می کنند. به همین جهت قیمت جهانی فلز روی به شدت تحت تاثیر این صنایع است. سرمایه گذاری روی محصولات روی، تا پیش از سال ۲۰۰۵ چندان رایج و مرسوم نبود. اما رفته رفته با گسترش صنایع مختلف و حضور شرکت های سرمایه گذاری در این حوزه، تورم و افزایش ناگهانی قیمت روی به بازار تحمیل شد. پس شرکت های سرمایه گذاری نیز یکی از عوامل تعیین کننده و موثر بر قیمت روز فلز روی هستند.

دلایل موثر بر قیمت روی

صنایع زیادی را می توان نام برد که به طور مستقیم و غیر مستقیم به فلز روی و انواع آلیاژهای آن وابسته هستند. صنایع باطری سازی، لاستیک سازی، اسباب بازی، ساخت زیورآلات برنجی و… نمونه هایی از مصرف کنندگان فلز روی هستند که نوسانات قیمت روی در سود آوری آن ها نقش بسزایی دارد. اما چه عواملی بر قیمت روی تاثیر گذار هستند؟ از مهم ترین دلایل موثر بر قیمت روی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش میزان تقاضای بازار برای خرید روی

افزایش تقاضا برای عرضه روی به بازار به طور مستقیم بر افزایش قیمت آن تاثیر می گذارد. با افزایش تقاضا، شرکت های تولیدی نیاز به فعالیت بیشتری برای تولید، حمل و نقل و آماده سازی روی جهت عرضه به بازار دارند و این پروسه در هر صورت در قیمت روز فلز روی تاثیر می گذارد.

کسری ذخایر فلز روی

کمبود منابع روی برای عرضه به بازار نیز می تواند در افزایش قیمت آن نقش داشته باشد.

محلی که از فلز روی استفاده می شود

مورد مصرف و محلی که قرار است در آن از فلز روی یا مشتقات آن استفاده شود یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت روی است. در واقع در اقتصادهایی که در حال پیشرفت و رو به توسعه هستند، قیمت روی نموداری افزایشی را پیش گرفته و در اقتصادهای خرد و بالغ که میزان مصرف روی کمتر است، قیمت آن سیر نزولی به خود می گیرد.

تاثیرات سرمایه گذاری بر قیمت روی

پیش از این هم به این مورد مهم اشاره کردیم که شرکت های سرمایه گذاری از عوامل مهم در تعیین قیمت جهانی روی هستند. ورود سرمایه گذاران به بازارهای جهانی و افزایش مبادلات تجاری آن ها در این حوزه باعث رشد چشمگیر قیمت روی در بازار می شود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت تجارتگرام مراجعه نمایید.