مسیر شغلی برنامه نویسی چگونه است؟ – dietition


در جهانی که با نوآوری و پیشرفت تکنولوژی هدایت می‌شود، قلمرو برنامه‌نویسی دروازه‌ای به سمت امکانات و فرصت‌های بی‌پایان است. هر جنبه از زندگی ما با فناوری در هم آمیخته شده و زندگی بدون آن را غیرممکن کرده است. این موضوع آینده‌ای درخشان را به برنامه‌نویسان ماهر نوید می‌دهد. از صنعت مالی گرفته تا سلامت، زیبایی، سفر و …، مسیر شغلی برنامه‌نویسی روشن است. در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه چگونه برنامه‌نویس شویم صحبت کنیم و مسیر شغلی این حوزه را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

برنامه‌نویسی چیست؟

برنامه‌نویسی فرایند نوشتن کد برای انجام اقدامات خاص در یک کامپیوتر، اپلیکیشن موبایل یا نرم‌افزار است. فرض کنید می‌خواهید برنامه‌ای بسازید که میانگین تعدادی از اعداد را محاسبه کند. برای این منظور کدی را می‌نویسید که به کامپیوتر دستور می‌دهد چگونه هر عدد را با هم جمع کرده و سپس بر تعداد کل اعداد تقسیم کند. این مثال ساده ماهیت برنامه‌نویسی را نشان می‌دهد.

مسیر شغلی برنامه نویسی چگونه است؟

فردی که در کدنویسی و توسعه نرم‌افزار تخصصی دارد، «برنامه‌نویس» نامیده می‌شود. برنامه‌نویسان از زبان‌های تخصصی مانند C++، جاوا، PHP، پایتون و … برای برقراری ارتباط با کامپیوترها و توسعه برنامه‌ها و سیستم‌ها استفاده می‌کنند.

مزایای شغلی برنامه‌نویسی

طبق آمار اداره کار آمریکا (BLS)، اشتغال در حوزه برنامه‌نویسی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ حدود ۱۳ درصد رشد خواهد داشت. تقاضا برای برنامه‌نویسان بسیار زیاد می‌شود، زیرا جهان بیش‌ازپیش به فناوری متکی شده است.

به اپلیکیشن‌های گوشی همراه فکر کنید که از آن‌ها برای سفارش غذا، درخواست پیک، پرداخت‌های بانکی و سایر موارد استفاده می‌کنید. همچنین توسعه بازار ارزهای دیجیتال و هوش مصنوعی باعث شده است تا درهای جدیدی در مسیر شغلی برنامه‌نویسی باز شوند.

سایر مزایای برنامه‌نویسی هم عبارتند از:

  • به دلیل تقاضای زیاد در بازار کار، متخصصان این حوزه معمولا درآمد خوبی دارند.
  • برنامه‌نویسان می‌توانند به صورت دورکار مشغول به کار شوند.
  • برنامه‌نویسی تقریبا در تمام صنایع کاربرد دارد، در نتیجه برنامه‌نویسان معمولا امنیت شغلی بالایی دارند.
  • مسیر شغلی برنامه‌نویسی متنوع است و شامل توسعه وب، مهندسی نرم‌افزار، علوم داده، امنیت سایبری و … می‌شود.
  • کشورهای توسعه‌یافته از برنامه‌نویس‌ها به عنوان نیروهای کار ماهر برای مهاجرت استقبال می‌کنند.

راهنمای مسیر شغلی برنامه‌نویسی

شروع کار به عنوان یک برنامه‌نویس به تحصیلات دانشگاهی، تجربه عملی و مجموعه‌ای از مهارت‌های فنی و نرم نیاز دارد. برای ماندن در بازار پر رقابت برنامه‌نویسی باید پایه خود را در علوم کامپیوتر، مهارت‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی و توانایی حل مسئله قوی کنید. درک این پیش‌نیازها می‌تواند‌ به موفقیت شغلی ختم شود.

در ادامه مسیر شغلی برنامه‌نویسی را ترسیم کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند در این حوزه به یک متخصص تبدیل شوید:

تحصیل آکادمیک

داشتن مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار، فناوری اطلاعات یا رشته‌های مرتبط برای ورود به این حوزه الزامی نیست، اما می‌تواند مفید باشد. تحصیلات آکادمیک درک جامعی از الگوریتم‌ها، ساختار داده‌ها، طراحی نرم‌افزار و سیستم‌های کامپیوتری به شما می‌دهد. مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری، برای افرادی که به دنبال پیشرفت شغلی به خصوص در حوزه آکادمیک هستند، مفید خواهد بود.

کسب مهارت

یک برنامه‌نویس موفق باید مجموعه‌ای از مهارت‌های فنی را داشته باشد. تسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی مانند جاوا، پایتون، C++ یا جاوا اسکریپت، درک فریم‌ورک‌ها، پایگاه‌های داده و ابزارهای توسعه از الزامات این شغل هستند. مهارت‌های نرم هم مانند ارتباط مؤثر، کار تیمی، تفکر انتقادی، حل مسئله و مدیریت زمان در مسیر شغلی برنامه‌نویسی مهم است. هر چه مهارت شما بیشتر باشد، موقعیت‌های بهتری را کشف خواهید کرد.

کسب تجربه

معمولا کارآموزی نقطه شروع تجربیات عملی برنامه‌نویس‌ها است. شما با کارآموزی می‌توانید با مهارت‌های کدنویسی، حل مسئله و شیوه‌های توسعه نرم‌افزار در محیط‌های کاری واقعی آشنا شوید. سپس این امکان را دارید با کسب تجربه بیشتر وارد مشاغل حرفه‌ای‌تر شوید. شما می‌توانید در شرکت‌های دولتی و خصوصی مشغول به کار شوید یا به عنوان یک نیروی فریلنسر چندین پروژه را مدیریت کنید.

دریافت گواهینامه

علاوه بر تحصیلات آکادمیک و کسب مهارت‌های مختلف، دریافت گواهینامه از طریق دوره‌های آموزشی در زبان‌های برنامه‌نویسی یا فناوری‌های خاص می‌تواند اعتبار یک برنامه‌نویس را افزایش دهد. آشنایی با متدولوژی‌های توسعه نرم‌افزار مانند Agile یا DevOps به جذب بهتر شما کمک می‌کند. آشنایی با اصول امنیت سایبری و هوش مصنوعی هم یک مزیت رقابتی است.

موقعیت‌های شغلی برتر برای برنامه‌نویسان

شاید برای شما هم این سؤال پیش آید که کدام زبان برنامه نویسی بیشترین درآمد را دارد؟ همان‌طور که قبل‌تر گفتیم، برنامه‌نویسان موقعیت‌های شغلی مختلفی دارند. انتخاب مسیر شغلی برنامه‌نویسی به علایق، سطح مهارت‌ها، تقاضای بازار و … بستگی دارد. شما می‌توانید به عنوان تحلیلگر سیستم شروع به کار کنید و بعدا که مهارت بیشتری به دست آوردید، برای مشاغلی مانند توسعه‌دهنده نرم‌افزار و وب‌سایت، تحلیلگر داده و … درخواست دهید. به‌طورکلی، شما این امکان را دارید که در هر یک از موقعیت‌های شغلی زیر مشغول به کار شوید:

  • برنامه‌نویس Front-End
  • برنامه‌نویس Back-end
  • تحلیلگر برنامه و سیستم
  • مهندس سیستم‌های کامپیوتری
  • توسعه‌دهنده نرم‌افزار
  • توسعه‌دهنده اپلیکیشن موبایل
  • مدیر پایگاه داده
  • تحلیلگر هوش تجاری
  • سیستم ادمین
  • توسعه‌دهنده بلاکچین
  • کارشناس QA/QC

آینده برنامه‌نویسی در ایران

در سال‌های اخیر در ایران هم مانند تمام کشورهای دیگر، شاهد رشد مشاغل مربوط به نرم‌افزار و برنامه‌نویسی هستیم. شرکت‌های مختلف به خصوص در حوزه‌های مالی و فناوری اطلاعات، در حال جذب نیروهای تحلیلگر، توسعه‌دهنده، کارشناس امنیت و … هستند. یکی از شرکت‌های فین‌تک رو به رشد که همواره در پی جذب نیروهای متخصص است، ویستا سامانه آسا نام دارد.

ویستا سامانه آسا

ویستا سامانه آسا (asax.ir) یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری‌های مالی (Fintech) است که از سال ۱۳۹۱ فعالیت می‌کند. این شرکت زیرمجموعه گروه مالی آگاه است و اپلیکیشن معاملاتی آساتریدر، سامانه معاملات برخط اوراق بهادار آگاه و … از محصولات شناخته شده این شرکت هستند. اگر به دنبال کار در یک محیط پویا و جوان هستید، می‌توانید از طریق پلتفرم‌های کاریابی یا صفحه «همکاری با آسا» در سایت این شرکت، رزومه خود را برای آسا ارسال کنید.