معرفی جاهای دیدنی نیاسر و کاشان – dietition


از مناطق خوش‌‌آب‌وهوای ایران که مکان‌های تاریخی زیبایی برای بازدید گردشگران دارد، می‌توان به شهر نیاسر کاشان اشاره کرد. این شهر در حومه کاشان قرار دارد و شما می‌توانید برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی آن، چند روزی در هتل های کاشان اقامت کرده و با خیال راحت به گشت‌وگذار در این مناطق بپردازید. در ادامه این مطلب تصمیم داریم برخی از مکان‌های دیدنی و تاریخی نیاسر کاشان را به شما معرفی کنیم. همراه ما باشید.

جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی نیاسر کاشان

همان‌طورکه در بالا توضیح دادیم، آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بسیاری در نیاسر کاشان وجود دارد که تمامی آن‌ها یادآور تاریخ کهن و پرفراز و نشیب این مناطق هستند. برخی از بناهای تاریخی پربازدید این شهر که هرساله گردشگران زیادی را از سراسر ایران به کاشان و نیاسر می‌کشاند، شامل بناها و مکان‌های زیر می‌شوند:

چهارطاقی نیاسر

ساخت این بنا به اوایل دوره ساسانی یا اواخر دوران اشکانی مربوط می‌شود. چهارطاقی نیاسر جزو سالم‌ترین و کهن‌ترین چهارطاقی‌های به‌جای مانده در طول تاریخ ایران است. در زمان ساسانیان این چهارطاقی را به‌عنوان آتشکده استفاده می‌کردند. البته محققان و باستان‌شناسان معتقدند که این بنای تاریخی علاوه‌بر آتشکده، به‌عنوان نشانه‌ای برای راهیابی، مقبره بزرگان و بنای یادبود هم در طول دوره‌های مختلف استفاده شده است.

چهارطاقی زیبای نیاسر بر فراز صخره‌ای بلند در نزدیکی چشمه اسکندریه قرار گرفته است و از فاصله دور می‌توان آن را مشاهده کرد. بنای چهارطاقی به شکل یک اتاق با اضلاع ۱۴×۱۴ و یک گنبد بسیار زیبا احداث شده و شما می‌توانید معماری اصیل ایرانی را در گوشه و کنار این بنا مشاهده کنید.

آبشار و چشمه نیاسر

چشمه اسکندریه یکی از تاریخی‌ترین چشمه‌های ایران است و در نیاسر کاشان قرار دارد. با توجه به شواهدی که محققان به‌دست آورده‌اند، چشمه نیاسر قدیمی‌ترین و کهن‌ترین چشمه ایران بوده و یکی از مشهور‌ترین جاذبه‌های گردشگری نیاسر، یعنی آبشار این منطقه از همین چشمه نشات می‌گیرد.

به‌جرئت می‌توان گفت که آبشار نیاسر یکی از فوق‌العاده‌ترین و خیره‌کننده‌ترین مکان‌های گردشگری نیاسر به‌شمار می‌رود. در بدنه این آبشار زیبا، استلاکمیت‌ها و استلاکتیت‌های زیبایی دیده می‌شود که دلیل به‌وجود آمدن آن‌ها، انحلال سنگ‌های آهکی در طی سالیان متمادی است. آبشار نیاسر جلوه‌ای خارق‌العاده از طبیعت بوده و می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به‌خود جلب کند.

اگر می‌خواهید از این آبشار زیبا و دیگر بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان و نیاسر بازدید کنید، می‌توانید در هتل بوتیک صباغیان کاشان اتاق رزرو کنید. این مکان تنها یک هتل عادی نیست؛ بنای بوتیک صباغیان در دوره قاجار ساخته شده است و بیش از ۲۵۰ سال قدمت دارد.

در میان هتل های کاشان، تنها این هتل به ثبت ملی رسیده است و امروزه از آن به‌عنوان یک اقامتگاه سنتی برای میزبانی گردشگران استفاده می‌کنند. هتل بوتیک صباغیان معماری بی‌نظیری دارد و اقامت در آن می‌تواند شما را با تاریخ کهن ایران و معماری اصیل ایرانی آشنا کند.

غار رئیس

از دیگر جاذبه های گردشگری شهر نیاسر کاشان می‌توان به غار مصنوعی رئیس اشاره کرد. این غار به‌دست انسان‌ها به‌وجود آمده است و در طی تاریخ از آن به‌عنوان مکانی برای اجرای اعمال مذهبی استفاده می‌کردند.

محققان و باستان‌شناسان می‌گویند این غار در زمان پارت‌ها به‌وجود آمده و تاریخ کهنی را به دوش می‌کشد. غار رئیس در سه طبقه ساخته شده است؛ ضمن این‌که تونل‌ها، چاه‌های متعدد و راهروهایی طولانی و تنگ دارد. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید عمق چاه‌های موجود در این غار بسیار زیاد است؛ به‌طوری‌که شما بدون تجهیزات پیشرفته نمی‌توانید به عمق آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

بومیان این منطقه غار رئیس را با اسم‌های مختلفی می‌شناسند که ازجمله متداول‌ترین‌ نام‌های آن‌ها می‌توان به غار ویس و سوراخ ویس اشاره کرد. به شما توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان بدون راهنما پا به این غار پرپیچ‌وخم نگذارید.

آسیاب و حمام تاریخی

حمام تاریخی نیاسر و آسیاب آبی از دیگر بناهای تاریخی موجود در نیاسر کاشان است. پژوهشگران با‌توجه‌به معماری این بنا معتقدند که قدمت آن تقریباً به دوره صفویه برمی‌گردد. نکته جالب درمورد این بنای تاریخی، نحوه انتقال آب آن است. شما می‌توانید یکی از جالب‌ترین سیستم‌های انتقال آب را در این بنای زیبا مشاهده کنید.

آب این حمام از طریق آبشار نیاسر تأمین می‌شود. برای انتقال آب از آبشار نیاسر به این حمام تاریخی، از کول‌های گلی کمک ‌گرفته‌اند. کول‌های گلی آب را به داخل هشت گوش انتقال داده و از این طریق آب را به بنای اصلی حمام هدایت می‌کنند.

علاوه‌بر حمام تاریخی نیاسر، آب موردنیاز آسیاب هم از آب آبشار تأمین می‌شود. سیستم ذخیره آب در این آسیاب به‌گونه‌ای است که آب آبشار ابتدا در تنورهایی ذخیره شده و سپس در آن قسمت به کمک کول‌ باریکی روی چرخ آسیاب با فشار ریخته می‌شود تا درنهایت سنگ آسیاب را به کمک آن حرکت دهند.

مانند تمام آسیاب‌های دیگر، کاربرد اصلی آسیاب تاریخی نیاسر هم آسیاب کردن جو و گندم است. ضمن این‌که قدمت بنای آسیاب هم به دوره صفویه برمی‌گردد.

باغات گل نیاسر

بدون شک هر ایرانی با گلاب کاشان آشنا است. گلاب کاشان از معطرترین و بهترین گلاب‌های ایرانی به‌شمار رفته و در میان ایرانیان محبوبیت بسیاری دارد. به دلیل موقعیت قرارگیری نیاسر، باغات گل محمدی این منطقه زودتر از دیگر نقاط کاشان به‌ محصول‌دهی می‌‌رسند. ازهمین‌رو مراسم گلاب‌گیری در این شهر از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد ماه برگزار می‌شود.

اگر شما هم در این بازه زمانی به کاشان سفر کنید، می‌توانید به مراسم گلاب‌گیری در نیاسر رفته و چندین شیشه گلاب خوش عطر برای دوستان و خانواده خود به‌عنوان سوغات خریداری کنید.

با فلای تودی این بار به تاریخی‌ترین شهر ایران سفر کنید

«فلای تودی» از بهترین وب‌سایت‌ها و شرکت‌های مسافربری در ایران است. این شرکت مسافربری توانسته است درصد قابل‌قبولی از آرای مثبت گردشگران و مسافران را به خود اختصاص دهد. با فلای تودی می‌توانید به اقصی‌نقاط ایران مانند شهر کاشان سفر کنید. فلای تودی به شما کمک می‌کند تا در بهترین هتل ‌های کاشان اقامت بگیرید و بلیط هواپیما رزرو کنید؛ البته این مجموعه شما را در خارج از مرزهای ایران هم همراهی می‌کند. درکل می‌توانید برای تمام سفرهای داخلی و خارجی خود هم روی این شرکت گردشگری حساب باز کنید.