مقاوم سازی دیوار بدون وال پست با وال مش – dietition


وال مش (wallmesh) یکی از بهترین و موثرترین ابزارهای مورد استفاده برای مقاوم سازی ساختمان های بدون وال پست در مقابل شرایط جوی و محیطی مانند باد و زمین لرزه است. زمانی که نیروی جانبی و ناگهانی مثل زمین لرزه ساختمان را تحت تاثیر قرار می دهد، می تواند منجر به لرزش و ریزش دیوارهای غیر سازه ای شود. بنابراین مهار این دیوارها می تواند در پیشگیری از ریزش دیوارها و ایجاد خرابی ناشی از زلزله نقش بسیار موثری داشته باشد. وال پست های فلزی از جمله روش هایی بودند که به منظور افزایش استحکام دیوارهای غیر سازه ای مورد استفاده قرار می گرفتند.

البته پس از مدتی مهندسین و طراحان متوجه محدودیت های این وال پست ها شدند و استفاده از آن ها را برای مقاوم سازی دیوار کمرنگ تر شد. در این زمان وال مش جایگزین وال پست فلزی شده و این محدودیت ها را از بین برد. مهم ترین سوالی که ممکن است برای کارفرمایان ایجاد شود امکان استفاده از وال مش در ساختمان های بدون وال پست می باشد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با مقاوم سازی دیوار بدون وال پست با وال مش (wallmesh) به طور کامل آشنا کنیم.

چرا یک ساختمان نیازمند وال پست است؟

وال پست نقش بسیار موثری در مهار دیوار و حفظ تعادل آن دارد. معمولا زمانی که دیوارها تحت فشار نیروهای خارجی مانند طوفان و زلزله قرار می گیرند، تعادل خود را از دست می دهند. به همین دلیل است که دیوارها و بخش های اصلی سازه مانند ستون و تیرها در زلزله دچار آسیب دیدگی می شوند. خوشبختانه وال پست ها می توانند بهبود عملکرد سازه هنگام بروز طوفان و زلزله را تضمین نمایند.

اجرای درست وال پست جهت مهار دیوار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا زمانی که وال پست ها به درستی روی دیوارها اجرا نمی شوند، هنگام بروز باد و زمین لرزه دیوارها به راحتی تخریب شده و خسارت مالی و جانی زیادی به وجود می آورند. بنابراین اجرای اصولی و درست وال پست ها می تواند کاهش خرابی ها و خسارت های ناشی از زلزله و طوفان را تضمین نماید.

متاسفانه در اکثر ساختمان های ساخته شده در ایران سیستم وال پست اجرا نشده و یا انجام آن با نقاط ضعف بسیار زیادی همراه است. پس از زلزله کرمانشاه و خسارت های جانی و مالی بسیار زیادی که به بار آمد، مهندسین و مسئولین متوجه شدند که مقاوم سازی دیوارها و ساختمان ها در مقابل شرایط جوی و محیطی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین آیین نامه ۲۸۰۰ را بازنویسی نموده و به ضرورت استفاده از وال مش در ساختمان سازی اشاره کردند.

دلایل مقاوم سازی ساختمان چیست؟

متاسفانه عوامل جوی و محیطی مانند بادهای شدید و زلزله از جمله مواردی هستند که می توانند منجر به ریزش دیوارها شوند. این موضوع موجب می شود تا علاوه بر خسارت های مالی، سلامت انسان ها نیز به خطر بیفتد. بنابراین مقاوم سازی ساختمان می تواند تا حد بسیار زیادی از بروز این مشکلات پیشگیری نماید. به طور کلی از مهم ترین دلایل مقاوم سازی ساختمان می توان به موارد زیر اشاره داشت.

Description: C:\Users\eng7\Desktop\wall mesh\tiny png\SISMAWALL2021-04.pdf - Adobe Acrobat Pro (64-bit) (2).jpg

  1. تغییر کاربری ساختمان

یکی از مهم ترین دلایل نیاز به مقاوم سازی دیوارهای ساختمان، تغییر کاربری آن است. زمانی که به هر دلیلی نیاز به تغییر کاربری ساختمان باشد، افزایش تعداد طبقات، طراحی پیچیده، افزایش بار ساختمان و … می تواند منجر به افزایش فشار روی سازه شود. به همین دلیل برای پیشگیری از آسیب دیدگی سازه و بالا بردن ایمنی ساختمان باید مقاومت دیوارهای غیر سازه ای را افزایش داد. البته توجه داشته باشید که روش انتخاب شده باید به گونه ای باشد که منجر به افزایش وزن ساختمان نشود. شاید به همین دلیل است که سیستم وال مش امروزه از بهترین روش های مقاوم سازی ساختمان شناخته می شود.

  1. خطای اجرایی در هنگام ساخت

خطاهای اجرایی در هنگام ساخت بنا نیز از دیگر دلایل نیاز به مقاوم سازی ساختمان است. عدم اجرای وال پست، ضعف در طراحی، بتن ریزی و … از جمله خطاهای اجرایی محسوب می شوند که می توانند مقاومت سازه را کاهش دهند. از طرفی این موارد احتمال خرابی و ریزش دیوارها در زلزله و طوفان را نیز بالا می برند. با توجه به این موضوع می توان برای پیشگیری از تخریب ساختمان و ایجاد خسارت های جانی و مالی از وال مش استفاده نمود. این وال پست های نوین با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان ممکن می توانند مقاومت ساختمان را به بهترین شکل ممکن افزایش دهند.

  1. عمر بالای ساختمان

ترمیم سازه و مهار دیوارها در ساختمان‌های قدیمی نیز از دیگر دلایل مقاوم سازی ساختمان محسوب میشوند. عدم استفاده از وال پست در این ساختمان ها می تواند ایمنی و مقاومت سازه را در طولانی مدت کاهش داده و منجر به ضعف سازه شود. با توجه به این موضوع برای بالا بردن طول عمر ساختمان ها باید سازه را ترمیم نمود و استحکام دیوارهای غیر سازه ای را نیز افزایش داد. سیستم وال مش یکی از بهترین روش های افزایش مقاومت و مهار دیوارهای غیر سازه ای است. از طرفی این سیستم وزن دیوارها را بالا نمی برد و به سبک سازی ساختمان نیز کمک می کند.

مهمترین روش های مقاوم سازی ساختمان کدام است؟

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد مقاوم سازی دیوارها و سازه ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. البته فراموش نکنید که برای مقاوم سازی ساختمان می توان از روش های متعددی استفاده نمود که بهترین آنها عبارتند از:

  1. کامپوزیت FRP

یکی از جدیدترین روش‌های مقاوم سازی ساختمان ها استفاده از کامپوزیت FRP است. این روش از مقاومت کششی بالایی برخوردار می باشد و وزن بسیار کمی دارد. پلیمرهای تقویت شده با سازه های فلزی و بتنی سازگار بوده و می تواند در ترمیم این سازه ها نقش بسیار موثری داشته باشد. از دیگر مزایای این کامپوزیت ها می توان به مقاومت بالای آن ها در برابر خوردگی اشاره نمود. همچنین این کامپوزیت ها عایق الکتریکی مناسبی بوده و الیاف مورد استفاده در تولید آن ها قابلیت تغییر طول دارد.

  1. کامپوزیت FRCM

استفاده از کامپوزیت FRCM از دیگر روش های مدرن برای مقاوم سازی سازه است. استفاده از وال مش نیز جزو این روش محسوب می شود که عملکرد فوق العاده ای در انواع ساختمان ها دارد. نکته قابل توجه در رابطه با این سیستم سازگاری آن با انواع ساختارهای سیمانی، آجری، سنگی، بتنی و … است. این موضوع باعث شده تا بتوان از سیستم کامپوزیت FRCM در تمامی ساختمان ها استفاده نمود.

از مهم ترین ویژگی های مقاوم سازی با وال مش یا کامپوزیت FRCM می توان به وزن بسیار سبک و طول عمر بالای آن اشاره داشت. همچنین این روش ترک های جزئی روی سطوح مورد نظر را نیز پوشش می دهد و ساختار دیوارها را بهبود می بخشد. از طرفی این کامپوزیت به تقویت سازه در برابر شرایط محیطی و جوی، نفوذ رطوبت، آسیب های سطحی و مواد شیمیایی نیز کمک می کند. انعطاف پذیری بالا، مقاوم سازی ساختمان بدون افزایش وزن سازه، ساختار مستحکم، مقاومت در برابر خوردگی و استحکام در زلزله از دیگر مزایای این روش محسوب می شوند.

Description: C:\Users\eng7\Desktop\wall mesh\tiny png\1 (2).jpg

  1. ژاکت بتنی

ژاکت بتنی نیز روش دیگری برای مقاوم سازی ساختمان می باشد که از بتن، خاموت بسته و میلگردهای طولی تشکیل شده است. این روش به شکل پذیری ستون کمک کرده و مقاومت برشی آن را نیز افزایش می دهد. بهترین تکنیک برای استفاده از ژاکت بتنی استفاده از آن در دیوارهای برشی و مقاوم کردن فونداسیون ساختمان می باشد. از مهم ترین مزایای این ژاکت ها می توان به تقویت اتصالات سازه در قاب ها و همچنین مقاوم سازی تیرهای چند وجهی اشاره داشت. با استفاده از این روش میتوان تغییر شکل و ضعف سازه را پوشش داد. از آنجایی که ضخامت بتن در این روش بسیار کم است می توان آن را در یک یا چند وجه ستون و تیر اجرایی نمود.

  1. ژاکت فولادی

دیگر روش مقاوم سازی ساختمان استفاده از ژاکت فولادی است. این روش به شکل پذیری سازه و افزایش استحکام آن کمک می کند. از ژاکت های فولادی در قسمت هایی استفاده می شود که تیر یا ستون دچار آسیب دیدگی شده است. از کاربردهای رایج این ژاکت ها می توان به بالا بردن مقاومت خمشی و برشی، محصور نمودن بتن و تقویت اتصالات اشاره نمود. ژاکت های را می توان به راحتی می توان مورد استفاده قرار داد. همچنین معماری فضا را تحت تاثیر قرار نمی دهد و باربری ثقلی در ستون ها را نیز اصلاح می نماید.

وال مش بهترین گزینه برای مقاوم سازی دیوارهای بدون وال پست

وال مش (wallmesh) جدیدترین نسل از وال پست ها می باشد که بر مبنای کامپوزیت FRCM طراحی و تولید شده است. طراحی و عملکرد فوق العاده این وال پست های نوین موجب شده تا امروزه وال مش ها به سرعت جای وال پست های فلزی را بگیرند. نکته قابل توجه در رابطه با این وال پست های نوین مزایای فوق العاده آن ها نسبت به وال پست های فلزی است.

در برخی مواقع مقاوم سازی دیوار ضروری بوده و باید برای استحکام ساختمان دیوارهای غیر سازه ای را مهار نمود. زمانی که به دلیل خطای اجرایی وال پست ها در ساختمان دچار ضعف باشند و یا هنگام بازسازی ساختمان های قدیمی متوجه شویم که وال پست استفاده نشده است، باید مقاوم سازی انجام شود. سیستم وال مش بهترین و سریع ترین روش برای مهار دیوارهای غیر سازه ای می باشد که به کاهش هزینه های پروژه نیز کمک می کند.

Description: C:\Users\eng7\Desktop\wall mesh\tiny png\021012.jpg

وال مش از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

وال مش از بخش های مختلفی تشکیل شده که عبارتند از:

  1. نوار وال مش شامل مش فایبرگلاس AR و توری فایبرگلاس E-glass بوده و مهم ترین بخش سیستم وال مش را تشکیل می دهند.
  2. پلاستر وال مش شامل پلاستر سیمانی و پلاستر گچی است که در دو لایه زیر مش و روی آن پاشیده می شود.
  3. پروفیل وال مش نیز شامل نبشی و ناودانی است و به منظور مهار نوار وال مش مورد استفاده قرار میگیرند.
  4. چسب اپوکسی نیز آخرین بخش وال مش بوده و جهت اتصال نبشی و ناودانی به تیر و سقف به کار برده می شود.

مراحل مقاوم سازی دیوار بدون وال پست با وال مش چگونه است؟

مراحل اجرای وال مش (wallmesh) به منظور مقاوم سازی دیوارهای بدون وال پست به شرح زیر است.

  1. آماده سازی و اجرای یک لایه پلاستر وال مش بر روی دیوار اولین مرحله از اجرای سیستم وال مش است. توجه داشته باشید که نوع پلاستر باید با توجه به نوع مش فایبرگلاس تعیین شود.
  2. نصب نوار وال مش بر روی دیوار مطابق نقشه‌های مقاوم سازی نیز دومین و مهم ترین مرحله مقاوم سازی دیوار است. نصب مش ها را می توان به صورت سرتاسری و یا نواری انجام داد.
  3. نصب پروفیل وال مش بر روی دیوار با استفاده از چسب اپوکسی به منظور مهار توری فایبرگلاس انجام می شود. در این مرحله ابتدا با استفاده از نبشی و ناودانی مش ها را روی دیوار ثابت می کنند. سپس با چسب اپوکسی میزان مقاومت و چسبندگی پروفیل ها را افزایش می دهند.
  4. آماده سازی و اجرای یک لایه پلاستر وال مش بر روی نوار وال مش نیز مرحله آخر اجرای وال مش است. در این مرحله پلاستر به طور کامل و یکدست سطح مش ها را پوشش می دهد.

هزینه مقاوم سازی دیوار بدون وال پست با وال مش چقدر است؟

هزینه مقاوم سازی دیوارهای بدون وال پست با استفاده از سیستم وال مش به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشند.

  1. مقدار مصالح مصرفی به منظور اجرای وال مش اولین و مهم ترین عامل تعیین کننده هزینه مقاوم سازی دیوار است. ابعاد و ارتفاع دیوار به طور مستقیم روی میزان مصالح مورد استفاده در اجرای وال پست تاثیر می گذارد.
  2. دستمزد و اجرت اجرای وال مش نیز دیگر عامل تاثیرگذار بر هزینه اجرای وال مش است.