نحوه انجام معاملات در فارکس چگونه است؟ – dietition


وقتی که شما نحوه انجام معاملات در فارکس را بیاموزید، خواهید دید که چرا فارکس بازار محبوب معامله‌گران است. در فارکس تعداد زیادی جفت ارز از جفت ارزهای اصلی تا جفت ارزهای جدید و عجیب و غریب در پنج روز هفته به صورت شبانه‌روزی معامله می‌شوند.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\نحوه انجام معاملات در فارکس چگونه است؟_files\images_1681149874_64344fb205f59.jpg

مراحل انجام معامله در فارکس

یادگیری نحوه انجام معاملات در فارکس مانند انجام هرکاری می تواند بدون برنامه‌ریزی و یادگیری دلهره‌آور و سخت باشد. با نگاهی دقیق ومرحله‌ای می‌توان فارکس و انجام معامله در آن را بهتر یاد گرفت. این مراحل عبارتند از:

  1. تصمیم‌گیری برای انتخاب نحوه معامله در فارکس
  2. آشنایی با نحوه کار فارکس
  3. افتتاح حساب
  4. ایجاد استراتژی معاملاتی
  5. بازکردن اولین پوزیشن، نظارت و بستن آن

تصمیم‌ بگیرید که چگونه در فارکس معامله کنید.

معامله در فارکس برای معامله‌گران خرد به دو صورت امکان دارد. به صورت سنتی اغلب معاملات فارکس از طریق بروکرها انجام می‌شود، اما امکان معامله در فارکس با استفاده از قراردادهای CFD نیز ممکن است.

CFD فارکس چیست؟

CFD فارکس قراردادی است که به وسیله آن می‌توانید در فارکس از نوسانات قیمت روی جفت ارزها و یا دیگر دارایی‌ها سود کسب کنید. درواقع در این قراردادها تفاوت قیمت بازشدن پوزیشن تا بسته شدن آن، به معامله‌گر پرداخت می‌شود. هنگام معامله در این روش معامله‌گر هیچ مالکیتی روی دارایی ندارد و تنها از نوسان دارایی‌ها به سود یا ضرر می‌رسد.

معامله‌گری در فارکس از طریق بروکر یا کارگزار

بروکرها در فارکس تا حدودی شبیه به CFDها عمل می‌کنند. هنگامی که معامله‌گر با استفاده از بروکر به انجام معامله می‌پردازد مانند CFD ها مالکیتی روی دارایی ندارد. بروکرها امکانی فراهم می‌آورند که معامله‌گران به بازار جهانی فارکس دسترسی داشته باشند، قیمت دارایی‌ها را به صورت آنلاین ببینند و سفارش‌های خرید و یا فروش خود را در شبکه وارد کنند.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\نحوه انجام معاملات در فارکس چگونه است؟_files\images_1681150335_6434517fd11ab.jpg

فارکس چیست و چگونه کار می‌کند؟

فارکس (Foreign Exchange) یا بازار ارزهای خارجی، شبکه‌ای از خریدان و فروشندگان است که به تبادل ارز با قیمتی توافقی به یکدیگر می‌پردازند. به این وسیله، بانک‌ها، شرکت‌ها و افراد یک ارز را به ارز دیگر تبدیل می‌کنند. با اینکه تعداد زیادی از مبادلات ارزهای خارجی برای اهداف عملی انجام می‌شود اما اکثریت معامله‌گران به هدف کسب سود، معامله انجام می‌دهند. مقدار ارزی که در هر روز تبدیل می‌شود، قیمت برخی از ارزها را با نوسان شدیدی روبرو می‌کند. همین نوسانات است که باعث تبدیل فارکس به جذاب‌ترین بازار مالی برای معامله‌گران شده است. فارکس بازاری همراه با سود بالا و در عین حال بسیار پرریسک است.

فارکس امکان معامله در سه بازار لحظه‌ای، آتی و آینده را ممکن می‌سازد. جفت ارزها اصلی‌ترین مورد معامله در فارکس هستند که به جفت ارزهای اصلی، فرعی و غیرمعمول تقسیم می‌شوند. در تمام جفت ارزها ارز اول را ارز مبنا یا اولیه و ارز دوم را ارز مظنه یا ثانویه می‌نامند. با این تعریف این نکته قابل درک است که قیمت یک جفت ارز در فارکس یعنی یک واحد از ارز مبنا چقدر از ارز مظنه است.

اصطلاحات رایج در فارکس

برای معامله‌گری در فارکس دانستن برخی اصطلاحات رایج در این بازار ضروری است. اصلاحاتی همچون: اهرم، اسپرد، لات یا حجم معامله، مارجین و پیپ. در ادامه توضیح مختصری در رابطه با این اصطلاحات ارائه می‌دهیم.

اهرم

بازار فارکس با داشتن اهرم بازاری بسیار مهیج و پرریسک است. اهرم‌ها امکان معامله با چندین برابر سرمایه اصلی را برای معامله‌گر فراهم می‌کنند. همین امر سبب می‌شود که اگر معامله به سود برسد، معامله‌گر سود خوبی کسب کند و درطرف مقابل اگر معامله به ضرر ختم شود، معامله‌گر به راحتی مقدار زیادی از سرمایه خود را از دست می‌دهد.

اسپرد

اسپرد میزان تفاوت بین قیمت‌های اعلام شده برای خرید یا فروش یک جفت ارز است. مانند اکثر بازارهای مالی هنگام باز کردن پوزیشن در فارکس با دو قیمت روبرو می‌شوید. اگرمی‌خواهید یک پوزیشن خرید باز کنید با قیمت خرید که مقداری از قیمت بازار بالاتر است، معامله می‌کنید. درصورتی که می‌خواهید پوزیشن فروش باز کنید با قیمت فروش که مقداری از قیمت بازار پایین‌تر است، معامله می‌کنید.

لات

ارزها به صورت لات در فارکس معامله می‌شوند. لات در واقع ابزاری برای استانداردسازی معاملات در فارکس است. قیمت‌ها در فارکس تمایل به حرکت در مقادیر کم دارند، به همین دلیل لات‌ها بسیار بزرگ هستند. یک لات استاندارد برابر با ۱۰۰۰۰۰ واحد از ارز پایه است. با توجه به اینکه معامله‌گران خرد لزوما امکان معامله ۱۰۰۰۰۰ واحد دلار (یا هر ارز مورد معامله) را ندارند، تقریبا تمام معاملات فارکس با اهرم انجام می‌شوند.

مارجین

بخش کلیدی معاملات اهرمی، مارجین است. این اصطلاح به معنای میزان سپرده اولیه‌ای است که برای باز کردن پوزیشن وحفظ آن نیاز است. میزان مارجین بسته به بروکر و حجم معامله متغییر است.

پیپ

از پیپ برای اندازه‌گیری حرکت یک جفت ارز در فارکس استفاده می‌شود. معمولا در هر جفت ارز به چهارمین رقم بعد از اعشار پیپ می‌گویند. برای مثال اگر قیمت جفت ارز یورو-دلار از ۱.۲۵۳۷ به ۱.۲۵۳۸ رسیده باشد، قیمت به اندازه یک پیپ جابجا شده است. رقم اعشاری بعد از پیپ را پیپت می‌نامند.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\نحوه انجام معاملات در فارکس چگونه است؟_files\images_1681152170_643458aad59fb.jpg

پلتفرم معاملاتی و بروکر خود را انتخاب و افتتاح حساب کنید.

در صورت انتخاب معامله توسط بروکرها، به بررسی بروکر و پلتفرمی که ارائه می‌دهد بپردازید. در انتخاب بروکر به نکاتی همچون امنیت و رگوله بودن، نحوه واریز و برداشت وجه، اسپرد و کمیسیون، پشتیبانی، سابقه بروکر، امکانات پلتفرم‌های ارائه شده، انواع حساب‌های معاملاتی، دارایی‌های مورد معامله و لوریج دقت کنید. پس از انتخاب بروکر و پلتفرم موردنظر یک حساب معاملاتی باز و برای واریز وجه اقدام کنید.

یک استراتژی معاملاتی موفق داشته باشید.

داشتن استراتژی معاملاتی در بازارهای مالی بسیار مهم است. یک استراتژی معاملاتی کمک می‌کند که احساسات تاثیر خیلی کمتری در تصمیم‌گیری شما داشته باشند. همینطور ساختاری هدفمند برای باز و بسته کردن پوزیشن در اختیار دارید.

اگر معامله‌گر تکنیکال هستید، از ابزارهای تحلیل تکنیکال مورد علاقه خود استفاده کنید. درصورتی که می‌خواهید یک معامله‌گر بنیادی باشید، به تمام گزارش‌های اقتصادی که در بازار فارکس بازتاب دارند و یا هر تحولی که موجب نوسان می‌شود، دقت کنید. هنگامی که استراتژی خود را با توجه به تمام عوامل انتخاب و با گرفتن بک تست از درصد موفقیت آن اطمینان حاصل کردید، زمان آن می‌رسد که به طور واقعی به انجام معامله در فارکس بپردازید.

معامله کردن را تجربه کنید.

با داشتن یک حساب معاملاتی در یک پلتفرم، می‌توانید به صورت آزمایشی و یا واقعی به انجام معامله بپردازید. لیست دارایی‌های ارائه شده در پلتفرم را باز و جفت ارز یا دارایی موردنظر را انتخاب کنید. با توجه به استراتژی معاملاتی خود به دنبال موقعیت مناسب برای باز کردن پوزیشن باشید. پس از باز کردن پوزیشن می‌توانید در قسمت پوزیشن‌های باز، موقعیت خود را نظاره کنید و حد سود و ضرر خود را تغییر دهید. با رسیدن پوزیشن به حد سود و یا ضرر پوزیشن بسته خواهد شد.

در هنگام معامله در بازار پرنوسانی چون فارکس مدیریت ریسک و مدیریت زمان و احساسات را فراموش نکنید. چراکه فارکس بازار هیجانات است، بدون داشتن مدیریت ریسک و سرمایه حتی با داشتن استراتژی موفق امکان شکست و از دست دادن سرمایه بالاست.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\نحوه انجام معاملات در فارکس چگونه است؟_files\images_1681152587_64345a4ba8b72.jpg

سوالات متداول

برای شروع معاملات در فارکس چه میزان پول نیاز است؟

برخلاف بازار سهام حداقل اجباری برای شروع معاملات در فارکس وجود ندارد، با اینحال باید مطمئن شوید که سرمایه کافی با توجه به سبک معاملاتی و اهداف خود در حساب معاملاتی شما وجود دارد.

یک استراتژی خوب برای فارکس چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک استراتژی معاملاتی خوب باید سبک زندگی و سبک معاملاتی معامله‌گر را به خوبی در نظر بگیرد و مطابق با اهداف و زمان معامله‌گر باشد. مدیریت ریسک و سرمایه به درستی در آن رعایت شود و از لحاظ تحلیلی درصد موفقیت بالایی را کسب کرده باشد.