نحوه مصرف پودر سفیده تخمه مرغ در بدنسازی – dietition


پودر سفیده تخم‌ مرغ یک منبع عالی سرشار از مواد پروتئینی است. این پودر به‌عنوان یک مکمل غذایی سالم شناخته می‌شود و برای افرادی که بدن آن‌ها نیاز به پروتئین بیشتر دارد بسیار مفید است.

افرادی که به ورزش بدن‌سازی علاقه دارند و دوست دارند ماهیچه‌های بدن آن‌ها بزرگ‌تر شود، می‌توانند از پودر سفیده تخم‌ مرغ به‌عنوان یک مکمل پروتئینی استفاده کنند. به دلیل وجود مواد پروتئینی در این پودر، مصرف آن به ماهیچه‌سازی کمک می‌کند. این پودر فاقد چربی و کلسترول است و درصد زیادی از آن را پروتئین تشکیل می‌دهد، به همین دلیل مصرف آن هیچ‌گونه عوارضی بر بدن ندارد و باعث افزایش چربی و کلسترول خون نمی‌شود. این پودر حتی برای افرادی که کلسترول خون بالایی دارند نیز بسیار مناسب است.

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم این منبع غذایی یک مکمل پروتئینی بسیار مناسب برای بدنسازان است و مصرف مرتب آن تأثیر بسیار عالی در عضله‌سازی دارد. افرادی که قصد دارند از این پودر برای عضله‌سازی استفاده کنند، باید با نحوهٔ مصرف صحیح آن آشنا شوند.

در ادامهٔ این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوهٔ مصرف صحیح پودر سفیده تخم‌ مرغ آشنا کنیم.

C:\Users\MoSi-KiNG\Desktop\نحوه مصرف پودر سفیده تخمه مرغ در بدنسازی_files\images_1674972205.jpg

خواص پودر سفیده تخم‌ مرغ چیست؟

قبل از بیان روش صحیح مصرف این پودر، بهتر است با خواص بی‌نظیر آن برای بدن آشنا شویم. شایان ذکر است که پودر سفیده تخم‌ مرغ علاوه‌بر پروتئین که یکی از مهم‌ترین مواد لازم برای بدن است، حاوی مقدار قابل توجهی موادمعدنی و ویتامین نیز هست، به همین دلیل مصرف آن پودر تنها برای عضله‌سازی نیست و خواص بی‌نظیری برای بدن دارد.

علاوه‌بر بدن‌سازی، این منبع مغذی کاربردهای درمانی دیگری نیز دارد، به همین دلیل تنها موردمصرف آن برای بدنسازی نیست. بسیاری از افرادی که پروتئین بدن آن‌ها از راه مصرف مواد غذایی به‌خوبی تأمین نمی‌شود، می‌توانند از این پودر برای بهبود عملکرد بدن خود استفاده کنند. پروتئین یکی از مواد لازم و ضروری در بدن است که از رشته‌های اسیدهای آمینه تشکیل شده‌است. این ماده بر تمامی فعالیت‌های بدن تأثیر دارد و به همین دلیل کمبود آن در بدن عوارض زیادی به‌همراه دارد. در بسیاری از مواد غذایی حتی برخی از گیاهان نیز پروتئین وجود دارد. این ماده در بدن انباشته نمی‌شود و به همین دلیل باید به‌صورت مداوم از طریق مصرف مواد غذایی وارد بدن شود. پودر سفیده تخم‌ مرغ یک مکمل پروتئینی بسیار مفید است که می‌تواند تمامی نیاز بدن به انواع پروتئین را تأمین کند. ازجمله خواص خوب این پودر می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • فاقد چربی و کربوهیدرات

از مهم‌ترین خواص و ویژگی‌های خوب پودر سفیده تخم‌ مرغ می‌توانیم به فاقد چربی و کلسترول بودن آن اشاره کنیم. سفیده تخم‌مرغ برخلاف زرده تخم‌مرغ، فاقد چربی و کلسترول است، به همین دلیل مصرف آن باعث افزایش اضافه‌وزن و کلسترول خون نمی‌شود. مصرف این پودر برای افرادی که چربی خون بالایی دارند نیز بسیار مناسب است و به آن‌ها در تأمین مواد پروتئینی بدنشان کمک می‌کند. مصرف این پودر برای افرادی که رژیم غذایی دارند نیز مناسب است و به آن‌ها در کاهش وزن نیز کمک می‌کند. درصد بالایی از این پودر مواد پروتئینی است، به همین دلیل می‌توان از آن به‌عنوان یک مکمل مناسب در بدنسازی استفاده کرد.

C:\Users\MoSi-KiNG\Desktop\نحوه مصرف پودر سفیده تخمه مرغ در بدنسازی_files\images_1674972741.jpg

  • تقویت و ترمیم عضلات

یکی از مواد اصلی برای عضله‌سازی در بدن پروتئین است. افرادی که بدنسازی را دنبال می‌کنند برای عضله‌سازی حتماً باید مصرف پروتئین آن‌ها بسیار بالا باشد. مصرف مواد غذایی به‌تنهایی نمی‌تواند این میزان پروتئین را در بدن ورزشکاران تأمین کند، به همین دلیل آن‌ها باید از مکمل پروتئینی استفاده کنند و پودر سفیده تخم‌ مرغ یکی از بهترین مکمل‌های برای این افراد است. این پودر با افزایش مواد پروتئینی بدن، به عضله‌سازی و تقویت عضلات کمک زیادی می‌کند و مصرف آن برای ورزشکاران بسیار مفید است.

  • حاوی هشت اسیدآمینهٔ لازم و ضروری برای بدن

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که پروتئین‌ها اسیدهای آمینه‌ای هستند که به‌صورت زنجیری به هم وصل شده‌اند. اسیدهای آمینه انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها به‌صورت طبیعی در بدن ساخته می‌شوند و برخی دیگر باید از طریق مواد غذایی وارد بدن شوند. به پروتئین‌هایی که در بدن ساخته می‌شوند، پروتئین‌های غیرضروری و به پروتئین‌هایی که بدن قادر به ساخت آن‌ها نیست پروتئین‌های ضروری می‌گویند. پودر سفیده تخم‌ مرغ حاوی مقدار قابل‌توجهی پروتئین ضروری است. اسیدهای آمینهٔ موجود در پودر سفیده تخم‌ مرغ عبارت‌اند از: والین، لوسین، ایزولوسین، لیزین، میتونین، نیل‌آلانین، ترئونین و تریپتوفان

  • حاوی مواد معدنی و ویتامین

در پودر سفیده تخم‌ مرغ علاوه‌بر مواد پروتئینی و اسیدهای آمینه، مواد معدنی و ویتامین نیز وجود دارد، به همین دلیل مصرف این پودر می‌تواند به تأمین سایر مواد لازم و ضروری بدن نیز کمک کند. ویتامین‌های موجود در این پودر شامل مواردی همچون ویتامین‌های k، E، A، B12 و ریبوفلاوین و اسیدفولیک است. این مواد نیز تأثیر بسیار زیادی بر عضلات و تقویت آن‌ها دارند. به‌طورکلی می‌توانیم بگویم این پودر یک مکمل غذایی کامل و مقوی برای بدن است که می‌تواند نیاز بدن به مواد معدنی لازم و ضروری را برطرف کند.

  • هضم راحت و جذب فوری

پودر سفیده تخم‌ مرغ به دلیل این‌که فاقد چربی، قند و کلسترول است، به‌راحتی توسط سیستم گوارشی بدن هضم می‌شود. علاوه‌بر این، پروتئین‌های موجود در این پودر از انواع پروتئین‌های زودجذب هستند، یعنی بعد از مصرف این پودر و هضم توسط بدن، به‌سرعت جذب ماهیچه‌ها می‌شوند و باعث عضله‌سازی و ترمیم آن‌ها در بدن می‌گردند. افرادی که قصد دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن ماهیچه‌های خود را در باشگاه بزرگ‌تر کنند، می‌توانند از این پودر استفاده کند. به دلیل بسته‌بندی مناسب، حمل و جابه‌جایی پودر سفیده تخم‌ مرغ بسیار راحت است و افراد می‌توانند آن را در کیف خود به‌راحتی حمل کنند و در هر زمان که نیاز داشتند از آن استفاده کنند.

مضرات پودر سفیده تخم‌ مرغ به‌عنوان مکمل

مصرف پودر سفیده تخم‌ مرغ که به آن مکمل آلبومین نیز گفته می‌شود، علاوه‌بر مزایا و خواص خوبی که برای بدن دارد، مضراتی نیز دارد. به همین دلیل افرادی که قصد استفاده از این پودر را به‌عنوان یک مکمل غذایی را دارند، باید به عوارض ناشی از مصرف آن نیز توجه کنند. پودر آلبومین از طریق خشک‌کردن سفیده تخم‌مرغ با اسپری به‌دست می‌آید، به همین دلیل این پودر پاستوریزه شده‌است، بنابراین باکتری‌های سالمونلا که روی پوسته تخم‌مرغ وجود دارند به‌طور کامل از بین می‌روند. باوجوداین تضمینی برای ازبین‌رفتن کامل آویدین وجود ندارد.

زمانی که آویدین وارد بدن شود، با بیوتین بدن واکنش می‌دهد و درنتیجه بدن دچار کمبود این ویتامین می‌شود. علاوه‌بر این، پودر سفیده تخم‌ مرغ در آب به‌خوبی حل نمی‌شود، به همین دلیل باعث ایجاد فومی چسبنده می‌شود که هضم آن در سیستم گوارشی بسیار دشوار است، به همین دلیل مصرف این پودر با آب ممکن است باعث نفخ شدید در افراد شود. برای رفع این مشکل بهتر است که پودر آلبومین با شیر مصرف شود، زیرا این پودر به‌راحتی در شیر حل می‌شود و هضم آن راحت‌تر می‌شود.

C:\Users\MoSi-KiNG\Desktop\نحوه مصرف پودر سفیده تخمه مرغ در بدنسازی_files\images_1674972517.jpg

مزایای استفاده از پودر سفیده تخم‌ مرغ

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم، پودر سفیده تخم‌ مرغ سرشار از مواد معدنی، ویتامین و پروتئین است، به همین دلیل مصرف آن مزایای بسیاری خوبی برای بدن به همراه دارد. افرادی که قصد استفاده از این پودر را دارند، باید با مزایا و عوارض مصرف آن نیز آشنا شوند. ازجمله مزایای خوب مصرف این پودر می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استفاده از این پودر بسیار راحت‌تر از مصرف تخم‌مرغ خام است.
  • خواص زرده و سفیده تخم‌مرغ باهم متفاوت هستند. زرده تخم‌مرغ سرشار از چربی و کلسترول است و به همین دلیل برای افرادی که چربی خون دارند مناسب نیست. در حالی که پودر سفیده آن فاقد چربی و کلسترول است و افرادی که بدن آن‌ها نیاز به پروتئین بیشتر دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • روی پوستهٔ تخم‌مرغ باکتری‌های خطرناکی به نان سالمونلا وجود دارد که هنگام استفاده از تخم‌مرغ خطر ترکیب آن‌ها با سفیده و زرده بسیار زیاد است. هنگام تهیهٔ این پودر از روش‌های کاملاً پیشرفته برای از بین بردن این باکتری‌ها استفاده می‌شود. این پودر کاملاً پاستوریزه است و هیچ‌گونه باکتری‌ای در آن وجود ندارد.

پودر سفیده تخم‌ مرغ و بدنسازی

افرادی که قصد دارند که ورزش بدنسازی را به‌طور حرفه‌ای دنبال کنند و به ماهیچه‌های بدن خود حجم دهند، باید از مکمل‌های پروتئین در کنار رژیم غذایی مناسب استفاده کنند. مصرف پودر سفید تخم‌مرغ باعث افزایش سنتز در ماهیچه‌ها می‌شود و باعث رشد و تقویت آن‌ها می‌گردد.

لوسین به اسیدآمینه‌ای گفته می‌شود که باعث افزایش سنتز در ماهیچه‌ها می‌شود. این اسیدآمینه حدود ۹ درصد از سفیده تخم‌مرغ را تشکیل می‌دهد. اسیدآمینه دیگری که در سفیده تخم‌مرغ وجود دارد، آرژنین نام دارد. این اسیدآمینه باعث گشادشدن رگ‌های خونی می‌شود و درنتیجه مقدار خون بیشتری به‌سمت ماهیچه‌ها جریان پیدا می‌کند. با افزایش گردش خون، اکسیژن و مواد مغذی هرچه بیشتر به ماهیچه‌ها می‌رسند و باعث قرارگرفتن بدن در حالت آنابولیک می‌شود. با قرارگرفتن بدن در حالت آنابولیک، بدن برای ماهیچه‌سازی آماده می‌شود و با انجام تمرینات بدنسازی، ماهیچه‌ها در بدن ساخته می‌شوند.

علاوه‌بر ماهیچه‌سازی، مصرف پروتئین در بدن خواص دیگری نیز دارد و برای حفظ سلامتی و بهبود عملکرد اعضای بدن لازم و ضروری است. پودر سفیده تخم‌ مرغ یا همان پودر آلبومین نسبت به سایر مکمل‌های پروتئینی تأثیر بهتر و بیشتری بر بدن ورزشکاران دارد. معمولاً مربی‌های ورزشی به ورزشکاران این پودر را پیشنهاد می‌کنند.

C:\Users\MoSi-KiNG\Desktop\نحوه مصرف پودر سفیده تخمه مرغ در بدنسازی_files\images_1674972558.jpg

طریقهٔ مصرف مکمل آلبومین

پودر آلبومین یا همان پودر سفیده تخم‌ مرغ خواص بسیار زیادی برای بدن دارد، به همین دلیل مصرف آن توسط مشتریان بسیار بیشتر از سایر انواع مکمل‌های پروتئینی است. طریقهٔ مصرف این مکمل از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند تأثیرگذاری آن در بدن را افزایش دهد، به همین دلیل افرادی که از این پودر استفاده می‌کنند، باید با روش صحیح مصرف آن آشنا باشند. مصرف این پودر تنها در بدنسازی نیست و سایر افرادی که بدن آن‌ها به پروتئین بیشتر نیاز دارد نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

روش و مقدار مصرف این پودر با توجه به شرایط بدنی افراد متفاوت است، به همین دلیل میزان مصرف مکمل آلبومین باید توسط افراد متخصص تعیین شود. روش‌های مصرف این پودر نیز متفاوت است و چندین روش مختلف برای مصرف آن وجود دارد که هر فرد می‌تواند با توجه به سلیقه و رژیم غذایی خود، آن را مصرف کند. روش‌های رایج مصرف پودر سفیده تخم‌ مرغ عبارت‌اند از:

  • مصرف پودر سفیده تخم‌ مرغ با مایعات

یکی از رایج‌ترین و بهترین روش‌ها برای مصرف پودر آلبومین، ترکیب آن با مایعاتی مانند شیر، آبمیوه یا آب است. در این روش لازم است سه پیمانه از این پودر را که معادل با ۱۲۰ گرم است در نیم لیتر مایع حل کنید. این ترکیب برای افرادی که ورزش بدنسازی انجام می‌دهند و می‌خواهند چاق شوند بسیار مفید است. برای نتیجه‌بخشی می‌توان آن را با پودر آب‌پنیر نیز ترکیب کرد. زمان مصرف این ترکیبات یک ساعت قبل از تمرین و یک ساعت بعد از آن است.

  • پخت یک صبحانه‌ٔ خوشمزه با پودر تخم‌مرغ

افرادی که صرفاً برای افزایش پروتئین بدن خود این پودر را مصرف می‌کنند، می‌توانند از این روش نیز برای مصرف آن استفاده کنند. در این روش باید ۳ قاشق غذاخوری پودر سفیده تخم‌ مرغ به همراه ۱ لیوان شیر، دو قاشق غذاخوری شکر و دو عدد تخم‌مرغ خوب مخلوط شود، سپس تعدادی نان تست را در داخل این مخلوط قرارداد و آن‌ها را در روغن داغ‌شده سرخ کرد. باید هر دو طرف نان‌های تست به‌خوبی سرخ شده و قهوه‌ای شوند. بعد از بیرون آوردن نان‌ها از روغن، می‌توان روی آن‌ها مقداری عسل، مربا، شربت و… اضافه کرد. این روش مصرف برای افرادی که نمی‌توانند این پودر را به‌صورت محلول در مایعات مصرف کنند بسیار مناسب است.

C:\Users\MoSi-KiNG\Desktop\نحوه مصرف پودر سفیده تخمه مرغ در بدنسازی_files\images_1674972606.png
خلاصه

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که پودر سفیده تخم‌ مرغ یا همان پودر آلبومین یکی از بهترین مکمل‌های پروتئینی محسوب می‌شود. مصرف این پودر خواص بی‌نظیری برای بدن دارد. افرادی که به ورزش بدنسازی علاقه دارند، با مصرف این پودر می‌توانند به تقویت و رشد ماهیچه‌های خود کمک کنند. این پودر حاوی هشت اسیدآمینه لازم و ضروری برای بدن است و نیاز بدن به مواد پروتئینی را به‌طور کامل برطرف می‌کند. علاوه‌بر بدنسازان، سایر افرادی که بدن آن‌ها نیاز به پروتئین بیشتر دارد نیز می‌توانند از این پودر استفاده کنند. روش صحیح مصرف این مکمل از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل افرادی که قصد مصرف آن را دارند، باید با روش مصرف صحیح آن آشنا باشند.