کنترل التهاب بازار ارز در ۶ماه نخست امسال/ تدوین سیاست‌های مناسب در حوزه پدافند غیرعامل – dietition


سید احسان خاندوزی در همایش نکوداشت هفته پدافند غیر عامل گفت: ما در اقتصاد ایران بیش از سایر کشورها نیازمند مدیریت بحران ها و مراقبت در برابر آسیب ها هستیم.

به گفته وزیر اقتصاد و دارایی، در هر اقتصادی جنگ روانی برای تامین کالاهای اساسی، رفتاری را ایجاد می کند که پیش از یک مدت زمانی، آن کالا با مشکل و آسیب مواجه می شود. ما باید تمرکز بیشتری را برای این متغیرها و آسیب ها داشته باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از برخی سمت ها، نرخ ارز را برای سال آینده تخمین زده و بازار ارز را به هم می زنند. اگر در دوران قدیم به مسائل بانک و مسائلی مانند سوئیفت نگاه پدافندی صورت می گرفت، اختلال در کشور کمتر می شد.

او تاکید کرد: نگاه دولت سیزدهم، پیش دستانه است و با پدافند غیرعامل در نگرش ها جای گرفته است. سنجیدن مسیرها و آسیب ها از جمله این موارد است. امروزه ذات اقتصاد از مخاطرات بسیار تاثیر می‌پذیرد.

وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرد: ما در اقتصاد ایران بسیار مضاعف محتاج هستیم که در بحث پدافند غیر عامل گام برداریم ، اساسا دستگاه های بسیاری در نقاطی از دنیا بودجه می‌گیرند تا اقداماتی انجام دهند که بخش هایی از اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهند.

او اظهار کرد: این موضوع دارای وجه های مختلفی از جمله عینی و معنوی است در همین راستا باید خود را مقاوم کنیم و گرنه آسیب پذیری ما جدی خواهد بود.

خاندوزی توضیح داد: طی یکسال گذشته اقدامات مناسبی صورت گرفته تا مانع از ایجاد اختلال در فضای اقتصادی کشور شویم.

او گفت: در کمتر موضوعی بود که دچار اختلال سیستمی شویم، تاکید رهبری را در حوزه مصون سازی در برابر مخاطرات را در دستور کار قرار دادیم.

خاندوزی اظهار کرد: علی رغم دستاوردهایی که طی یک دهه گذشته در بحث پدافند غیر عامل داشتیم اما نتوانستیم آن طور که باید موفق باشیم ، زیرا بارها در رسانه ها شاهد بودیم که با شایعع سازی، دچار مخاطرات در حوزه عینی شده اند.

او گفت:خوشبختانه اقداماتی که در حوزه اقتصاد طی شش ماهه نخست صورت گرفت نگذاشتیم فضای بازار ارز و اقتصاد ملتهب شود .

خاندوزی یادآور شد: بسیاری از مشکلاتی که از سال ۹۷ با آن مواجه شدیم ناشی از نداشتن پدافند غیر عامل بود و اگر این اقدامات صورت می گرفت تمرکز دشمن را برهم می‌ریختیم. خوشبختانه این مسئله با تاکیدات آقای رئیسی مبنی بر پیشگیری و رفع چالش ها در حال بر طرف شده است.

وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرد: باید مبتنی بر نگاه پدافند غیر عامل قدمی جلوتر بگذاریم تا در صورت مواجه شدن با مخاطرات بتوانیم روز واقع مسئله را برطرف کنیم و سریع به مسیر اصلی بازگردیم.

وی افزود: تا پایان امسال باید برنامه‌ هایی توسط دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت اقتصاد تدوین می شود تا دستگاه ها بدانند در صورت بروز مشکلات چه اقداماتی را انجام دهند و با شوک مواجه نشوند.