گوگل ادز بهتره یا سئو سایت؟ – dietition


یکی از سوالاتی که برای صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی به وجود می‌آید این است که برای دیدن شدن سایت و افزایش فروش خود بهتر است از گوگل ادز استفاده کنند یا سئو سایت؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا بهتر است تا با هر یک از این روش‌ها، مزایا و معایب آن‌ها آشنا شویم و سپس پاسخ این سوال را از جنبه‌های مختلفی بررسی کنیم که گوگل ادز یا سئو سایت، کدام یک بهتر هستند؟

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادوردز (Google AdWords) که با اسم مخفف گوگل ادز (Google Ads) شناخته می‌شود، پلتفرم تبلیغاتی گوگل است که با پرداخت هزینه، سایت شما را در نتایج ابتدایی گوگل تبلیغ می‌شود. در تبلیغات گوگل ادز هزینه به ازای هر کلیک (cpc) بوده و تا پایان زمان بودجه، سایت شما در بالاترین نتایج گوگل باقی می‌ماند. این تبلیغات گوگل در دیده شدن سایت تاثیر زیادی دارد و می‌توان از آن برای تبلیغ کمپین‌ها یا صفحات لندینگ خاص نیز استفاده کرد. توجه داشته باشید که مدیریت اکانت گوگل ادز نیاز به آشنایی و تخصص دارد و بهتر است برای انجام آن از افراد متخصص راهنمایی بگیرید.

مزایا استفاده از گوگل ادز

آنچه موجب تمایل استفاده از گوگل ادز برای افزایش فروش در بین سایت‌های مختلف می‌شود، مزایا گوگل ادز بوده که شامل موارد زیر است:

  • تبلیغات شما در بالاترین بخش صفحه اول نتایج جستجو گوگل نمایش داده می‌شود.
  • با استفاده از گوگل ادز وبسایت شما در فهرست ۵ نتیجه برتر گوگل قرار می‌گیرد.
  • با استفاده از گوگل ادز می‌توان کاربران را به یک صفحه یا محصول خاص هدایت کرد.

معایب استفاده از گوگل ادز

ممکن است اکنون این تصور در ذهن شما شکل بگیرد که با وجود گوگل ادز و نتایج سریع و راحت‌تر آن، دیگر به استفاده از سئو سایت نیازی ندارید، اما آشنایی با معایب گوگل ادز نظر شما را تغییر می‌دهد:

  • استفاده از گوگل ادز در دراز مدت امکان‌پذیر نیست، چراکه هزینه زیادی را برای شما خواهد داشت.
  • اگر مدام در فهرست تبلیغات گوگل ادز قرار داشته باشید، کاربران به سایت شما اعتماد نمی‌کنند.
  • پس از مدتی ممکن است رقبا هزینه بیشتری صرف کرده و بازخورد شما را از تبلیغات کاهش دهند.

سئو سایت چیست؟

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است و مجموعه اقداماتی است که کمک می‌کند تا رتبه سایت شما در گوگل بهبود یافته و ترافیک سایت افزایش یابد. اقداماتی که برای سئو سایت انجام می‌شود رایگان هستند، یعنی به ازای کلیک کاربران و ورود آن‌ها به وبسایت، شما هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید.

در مقایسه با گوگل ادز، سئو سایت فرایندی زمان‌بر است و نمی‌توان پس از چند روز تا چند هفته انتظار نتیجه گرفتن و ارتقا رتبه سایت را داشت. سئو سایت مجموعه اقداماتی است که از بهبود سرعت و معماری سایت آغاز شده و تا تدوین استراتژی محتوایی و تولید و انتشار محتوا ادامه پیدا می‌کند.

مزایا استفاده از سئو سایت

استفاده از سئو سایت توسط تمامی وبسایت‌های اینترنتی دنبال می‌شود و دارای مزایا زیر است:

  • سئو سایت برخلاف گوگل ادز هزینه نداشته و لازم نیست برای هر کلیک هزینه پرداخت کنید.
  • رتبه‌ای که از طریق سئو سایت در گوگل به دست می‌آورید، اعتبار بیشتری دارد.
  • سئو سایت راه‌حلی بلند مدت برای افزایش ترافیک و کسب برترین رتبه‌های گوگل است.

معایب استفاده از سئو سایت

با وجود مزایا مختلف سئو سایت، این روش نیز معایبی خواهد داشت که به شرح زیر است:

  • فرایندی دراز مدت است و باید برای مشاهده نتایج حاصل از آن صبور باشید.
  • برای انجام سئو سایت باید جنبه‌های مختلفی را در نظر گرفته و برای انجام آن‌ها تلاش کنید.
  • سئو سایت یک کار تخصصی است که باید علم و مهارت آن را بیاموزید یا سایت خود را به افراد متخصص بسپارید.

گوگل ادز یا سئو سایت؟

با توجه به تفاوت‌هایی که درباره سئو سایت و گوگل ادز گفته شد، انتخاب بین آن‌ها به هدف شما بستگی دارد. اگر قصد دارید تا برای روزهای آینده به صفحه اول گوگل بیایید و برای پرداخت هزینه آن مشکلی ندارید، از گوگل ادز استفاده کنید. از سوی دیگر اگر در فکر کسب رتبه و افزایش ترافیک سایت در دراز مدت هستید و قصد صرفه‌جویی در هزینه‌ها را دارید، می‌توانید سئو سایت را انتخاب کنید.

با این وجود، بهترین راه استفاده هم‌زمان از گوگل ادز و سئو سایت است. با استراتژی استفاده هم‌زمان از این دو روش، از یک سو از طریق سئو، باگ‌ها و مشکلات سایت برطرف می‌شود و از سوی دیگر در پی استفاده از گوگل ادز، از روز اول فروش خواهید داشت. در واقع باتوجه به زمان‌بر بودن سئو سایت، استفاده از گوگل ادز و مشاهده نتایج آن در کوتاه مدت، انگیزه شما را بیشتر می‌کند.

زمانی که برای تبلیغ وبسایت خود در گوگل ادز اقدام کنید، در مدت کوتاهی سایت شما در نتایج اولیه نمایش داده می‌شود، اما ماندگاری آن کوتاه است. نتایج حاصل از سئو برای ارتقا رتبه سایت در طی ۳ تا ۶ ماه مشخص می‌شود، اما ماندگار خواهد بود.

تاثیر گوگل ادز و سئو سایت بر یکدیگر

یکی از سوالاتی که پرسیده می‌شود این است که آیا سئو سایت و گوگل ادز با یکدیگر ارتباطی دارند یا بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند؟ سرویس گوگل ادز هیچ تاثیر مستقیمی بر سئو سایت شما ندارد، چراکه تبلیغاتی پولی است. با این وجود گوگل ادز تاثیر غیرمستقیم بر سئو سایت داشته و می‌تواند برای سایت کمک‌کننده باشد. از سوی دیگر سئو سایت نیز بر هزینه کلیک‌های گوگل ادز تاثیرگذار است؛ پس گوگل ادز و سئو سایت را نمی‌توان کاملا بی‌ارتباط دانست.

دریافت خدمات گوگل ادز یا سئو سایت از سرو مارکتینگ

همان‌طور که گفتیم استفاده هم‌زمان از سئو سایت و گوگل ادز انتخاب مناسب‌تری است تا بتوان به دیده شدن سایت و افزایش فروش کمک کرد. البته دقت داشته باشید که انجام سئو سایت و مدیریت گوگل ادز به تخصص و مهارت نیاز دارد. اگر شما در این مسیر تجربه کافی ندارید، بهتر است به سراغ تیم‌های ارائه‌دهنده این خدمات همچون سرو مارکتینگ بروید. تیم سرو مارکتینگ کلیه فرایند تخصصی سئو سایت و گوگل ادز را بر عهده می‌گیرد تا ترافیک سایت شما، رتبه آن در گوگل و فروش سایت ارتقا پیدا کند.