دستگاه های تجزیه و تحلیل بدن برای تعیین درصد چربی ، ماهیچه و استخوان


اول از همه ، باید بدانید که از مدل های مختلف برای توصیف ترکیب بدن استفاده می شود.

دو مدل رایج برای توصیف ترکیب بدن عبارتند از:

مدل 2C

  • توده چربی: چربی ماده ای است که به نظر می رسد همیشه در مقادیر بیش از حد در بدن همه ما وجود دارد و همه ما تمام تلاش خود را برای از بین بردن این چربی های مقاوم انجام می دهیم. با این حال ، وجود چربی در بدن برای عملکردهای مختلف ضروری است: چربی ذخیره انرژی در بدن را امکان پذیر می کند ، از اندام های داخلی محافظت می کند ، به عنوان یک عایق عمل می کند و دمای بدن را تنظیم می کند. چربی هرگز نمی تواند به صفر درصد برسد و چربی بدن زیر 4 درصد در بلند مدت مضر است و به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  • توده بدون چربی (FFM): توده بدون چربی ، همانطور که از نامش پیداست ، شامل هر چیزی در بدن است که چربی ندارد. این توده از قسمتهای مختلف مانند تمام اندامهای داخلی ، توده اسکلتی عضلانی ، آب و .. تشکیل شده است. هر چیزی که چربی نداشته باشد را می توان در این گروه قرار داد.

با در نظر گرفتن این دو مقدار ، برای بدست آوردن درصد چربی بدن ، تقسیم توده چربی بر وزن کل بدن کافی است. اگر فقط در مورد تجمع چربی بدن است و اندازه گیری توده بدون چربی ، توده عضلانی و غیره مهم نیست ، تجزیه و تحلیل با استفاده از روش 2K ایده آل است.

مدل 4C

برای تجزیه و تحلیل دقیق تر ترکیب بدن ، باید از روش هایی استفاده کنید که بدن را به اجزای آن تقسیم می کند ، از جمله مدل چهار جزء یا 4C. بدنه در این مدل به چهار ترکیب زیر تقسیم می شود:

  • آب: میزان آب بدن بزرگسالان بیش از 50 درصد است. آب در چربی ، ماهیچه ها ، خون و سایر مایعات بدن یافت می شود. این ترکیبات را می توان به تقسیم بندی دقیق تری به آب درون سلولی (آب بین سلولی) و آب خارج سلولی (آب خارج سلولی) تقسیم کرد.
  • پروتئین: نسبت این ماده در بدن منعکس کننده پروتئین در عضلات بدن است.
  • مواد معدنی: مواد معدنی عمدتا در دو مکان در بدن ذخیره می شوند: در جریان خون و در بافت استخوانی.
  • چاق

حتما بخوانید: کاهش وزن و کاهش وزن با استفاده از روش های جراحی

عوامل م .ثر بر ترکیب بدن


ترکیب بدن تحت تأثیر عواملی است که انسان نمی تواند آنها را کنترل کند. این عوامل عبارتند از:

  • سن: اگر برنامه تقویت ماهیچه مناسب ندارید ، با افزایش سن توده عضلانی کاهش می یابد. در نتیجه ، متابولیسم کند می شود.
  • جنسیت: چربی بدن زنان بیشتر از مردان است ، این تفاوت یک راه طبیعی برای آماده سازی بدن زنان برای بارداری و شیردهی است.
  • ژنتیک: ژنها نقش مهمی در سطوح طبیعی کم چربی یا توانایی بدن در ذخیره و ذخیره چربی در مناطق خاص دارند.
  • هورمون ها: هورمون ها بر احتباس آب و ترکیب بدن تأثیر می گذارند.

ترکیب سالم بدن


درصد چربی طبیعی در بدن مردان و زنان

شرح زنانه

مرد

چربی ضروری 10 تا 13 درصد 2 تا 5 درصد
ورزشکار 14 تا 20 درصد

6 تا 13 درصد

بدن آموزش دیده 21 تا 24 درصد

14 تا 17 درصد

قابل قبول 25 تا 31 درصد 18 تا 24 درصد
چاق بیش از 32 درصد

بیش از 25 درصد

درصد چربی بدن ورزشکاران کمتر است تا این افراد فعال بتوانند بهتر در فعالیت های ورزشی مانند دویدن و دوچرخه سواری شرکت کنند. البته چربی بسیار کم نامطلوب است و نشان دهنده وجود مشکل در بدن است. سندرم سه گانه در ورزشکاران زن ، از جمله اختلالات خوردن ، اختلالات قاعدگی و کاهش تراکم استخوان ، همراه با افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی استرس ، خطر آسیب و عوارض مختلف را افزایش می دهد. چاقی یا اضافه وزن درصد چربی بدن را افزایش می دهد. برای بهبود ترکیب بدن ، لازم است حجم توده بدون چربی را با تقویت عضلات و استخوان ها و از بین بردن چربی اضافی بدن افزایش دهید.

حتما بخوانید: کاهش وزن و رفع سلولیت بدون ورزش با استفاده از تجهیزات و روش های تهاجمی و غیر تهاجمی

روش تجزیه و تحلیل ترکیب بدن


دانستن ترکیب بدن شما اولین قدم برای بهبود آن است ، بنابراین بهتر است ترکیب بدن خود را در اسرع وقت تجزیه و تحلیل کنید. تفسیر تجزیه و تحلیل بدن اطلاعات ارزشمندی در مورد وزن ، چگونگی بهبود سلامت بدن و دستیابی به اندام متناسب ارائه می دهد. خوشبختانه روش های مختلفی برای اندازه گیری ترکیب بدن وجود دارد. برخی از این روشها سریع و آسان هستند ، اگرچه فقط اطلاعات کلی و اساسی را ارائه می دهند. برخی از مراحل پرهزینه و طولانی هستند و باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود. در این بخش ما چهار روش رایج برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن را شرح می دهیم.

کالیپر پوستی

این روشی است که در باشگاه های ورزشی بسیار رایج است. عموماً از کالیپرهای ورنیر استفاده می شود زیرا قابل حمل و استفاده آسان است. تقریباً همه می توانند بعد از تمرین و با کمی تمرین از کولیس ورنیه استفاده کنند. برای اندازه گیری با کولیس ، کافی است چربی خارجی بدن را در چندین نقطه بین دو انگشت نگه دارید ، چین پوست را بین بازوهای کالیپر قرار دهید و اندازه بگیرید. اعداد بدست آمده در محاسبات ساده ریاضی برای یافتن توده چربی در سراسر بدن استفاده می شود. همانطور که مشاهده می کنید ، این روش بسیار ساده است. تجزیه و تحلیل مدل 2C (دو جزء) را می توان به راحتی با کولیس ورنی انجام داد. کولیس فقط به شما می گوید که چقدر چربی بدن وجود دارد. هنگام تجزیه و تحلیل با کولیس ، باید به موارد زیر نیز توجه داشته باشید: دقت نتایج ممکن است برای همه اندازه گیری ها یکسان نباشد و قابلیت تکرارپذیری (بدست آوردن نتایج یکسان برای اندازه گیری های مختلف) به اندازه تجزیه و تحلیل با دستگاه های پزشکی خوب نیست. دستگاههای پزشکی به منظور کاهش واریانس و افزایش دقت طراحی شده اند.

وزن سنجی هیدرواستاتیک

کالیبراسیون هیدرواستاتیک ، که به کالریمتری زیر آب نیز معروف است ، درصد چربی بدن را بر اساس وزن بدن زیر آب اندازه گیری می کند. برای افزایش وزن در زیر آب ، باید تمام هوا را از ریه ها تخلیه کرده و سپس خود را در آب غوطه ور کنید ، در حالی که روی ترازوهای مخصوص نشسته اید. وزن زیر آب با وزن زمین مقایسه می شود و این اعداد به اضافه چگالی آب استخر به معادلات خاصی متصل می شوند. درصد چربی با استفاده از این محاسبات بدست می آید. وزن دهی هیدرواستاتیک ، هنگامی که به درستی انجام شود ، یک روش بسیار دقیق برای اندازه گیری درصد چربی بدن است و اغلب به عنوان استاندارد طلا برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن در نظر گرفته می شود. با این حال ، مانند اندازه گیری های کالیپر ، گرانومترهای هیدرواستاتیک فقط درصد چربی بدن را محاسبه می کنند و هیچ اطلاعاتی در مورد توده عضلات اسکلتی ، آب بدن یا توده بدون چربی بدن ارائه نمی دهند.

DEX

DEXA ، گاهی اوقات DXA نامیده می شود ، یک آزمایش پزشکی است که شما را مجبور می کند روی تخت مخصوص دراز بکشید تا اشعه ایکس از بدن شما عبور کند. تفاوت بین انرژی اولیه ای که به بدن تابیده می شود و انرژی اندازه گیری شده بدن اندازه گیری می شود. اگرچه DEXA در ابتدا برای اندازه گیری تراکم استخوان توسعه یافته بود ، اما اکنون برای اندازه گیری چربی و توده عضلانی استفاده می شود. اسکن DEXA همراه با وزن هیدرواستاتیک به عنوان استاندارد طلایی برای اندازه گیری درصد چربی بدن در نظر گرفته می شود. برخلاف کالیپرها و کالیبراسیون زیر آب ، DEXA قادر به اندازه گیری ترکیبات مختلف بدنه است. هر بازو و تنه به طور جداگانه برای اندازه گیری دقیق توده چربی ، توده بدون چربی نرم و تراکم استخوان در هر بخش اسکن می شوند. برای انجام اسکن DEXA ، باید در بیمارستان یا کلینیکی مجهز به دستگاه DEXA قرار ملاقات بگذارید.

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA) یک جریان الکتریکی کوچک در بدن فرد را تعیین می کند و مقاومت در برابر جریان جاری در بدن (امپدانس یا مقاومت ظاهری) را اندازه گیری می کند. ترکیب بدن پس از اندازه گیری نیروی ظاهری محاسبه می شود. برخلاف سایر روش ها ، این روش نیازی به حضور تکنسین ندارد و شما می توانید این اندازه گیری را خودتان با دستگاه BIA و طبق دستورالعمل انجام دهید. دستگاه های BIA تنوع زیادی در کیفیت و سطح دقت دارند و باید بدانید که همه این دستگاه ها کل بدن را تجزیه و تحلیل نمی کنند. برخی از دستگاهها از BIA برای اندازه گیری مستقیم نیروی ظاهری پا استفاده می کنند ، و سپس نتیجه به قسمت بالای بدن تعمیم می یابد. دستگاههای دستی فقط امپدانس بازو را مستقیماً اندازه گیری می کنند و نتیجه برای پایین تنه تخمین زده می شود. از طرف دیگر ، دستگاه های پزشکی مدرن می توانند کل بدن را به طور مستقیم اندازه گیری کنند و بسیار دقیق هستند ، به طوری که اندازه گیری های آنها بدون انتقال آثار این روش ها به فرد ، با نتایج روش های “استاندارد طلا” مطابقت دارد. پیشرفته ترین دستگاه BIA حتی می تواند قسمت های مختلف را تجزیه و تحلیل کند. از آنجا که BIA تجزیه و تحلیل را با اندازه گیری آب بدن انجام می دهد ، اطلاعات مفیدی از ارزیابی تجزیه و تحلیل به دست می آید. اگرچه تقریباً همه دستگاه های BIA درصد چربی بدن را نشان می دهند ، برخی از دستگاه ها پیشرفته تر هستند و وزن آب بدن ، توده اسکلتی عضلانی ، توده بدون چربی و غیره را تأمین می کنند.

چه زمانی باید ترکیب بدن را تغییر دهیم؟


اگر درصد چربی بدن شما بسیار زیاد است ، باید سعی کنید آن را کاهش دهید تا سلامت خود را بهبود بخشید ، عملکرد ورزشی خود را بهبود ببخشید و در کل بهتر شوید. خطر بیماریهای مختلف نیز با کاهش وزن کاهش می یابد. اگر درصد چربی بدن شما کمتر از چربی ضروری است ، باید تغییراتی ایجاد کنید تا درصد چربی خود را افزایش دهید و سلامت خود را به خطر نیندازید. اگر می خواهید ترکیب بدن خود را برای سالم تر و سالم تر شدن تغییر دهید ، باید حجم ماهیچه ها را افزایش داده و توده چربی اضافی را کاهش دهید. برای این منظور ، می توانید تغذیه شما تغییر دادن، برنامه ورزش منظم هدف خود را با رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم آغاز کنید یا به آن برسید.