روزه داری متناوب یا رژیم ناشتا چیست و چگونه کار می کند؟


برنامه های ناشتا متناوب

قبل از شروع روزه داری متناوب ، حتماً با مشاور و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

غذا خوردن به شش تا هشت ساعت در روز محدود می شود. به عنوان مثال ، می توانید 8/16 روز را امتحان کنید: 8 ساعت غذا خوردن و 16 ساعت ناشتایی.

روش دیگر که به روش 2: 5 معروف است ، خوردن منظم پنج روز در هفته است. در دو روز آینده ، مصرف انرژی محدود به یک وعده غذایی با 500-600 کالری است. به عنوان مثال ، شما هر روز هفته به طور معمول غذا می خورید و فقط یک وعده غذایی در روز در روزهای دوشنبه و پنجشنبه.

دوره های طولانی بدون غذا ، مانند روزه داری 24 ، 36 ، 48 و 72 ساعته ، می تواند خطرناک باشد. طولانی شدن بیش از حد بدون غذا در واقع بدن را تحریک می کند تا در پاسخ به گرسنگی چربی بیشتری ذخیره کند.

فواید روزه داری متناوب

تحقیقات نشان می دهد که روزه داری متناوب منجر به چربی سوزی خوب در بدن می شود.

در اینجا برخی از مزایای روزه داری متناوب که تحقیقات تاکنون نشان داده است ، ذکر شده است:

تفکر و حافظه. مطالعات نشان داده است که روزه داری متناوب باعث افزایش حافظه فعال در حیوانات و حافظه کلامی در بزرگسالان می شود.

سلامت قلب. روزه داری متناوب فشار خون و ضربان قلب در حالت استراحت و سایر اندازه گیری های مربوط به قلب را بهبود می بخشد.

عملکرد فیزیکی. مردان جوانی که به مدت 16 ساعت ناشتا بودند با حفظ توده عضلانی ، میزان چربی خود را کاهش دادند. موش هایی که روزهای متناوب تغذیه می شدند ، استقامت بهتری را نشان می دادند.

دیابت و چاقی: روزه داری متناوب از چاقی در مطالعات روی حیوانات جلوگیری کرد و بزرگسالان چاق در شش مطالعه کوتاه وزن خود را از ناشتایی متناوب کاهش دادند.

سلامت بافت: در حیوانات ، روزه داری متناوب آسیب بافت را در حین عمل جراحی کاهش می دهد و نتایج را بهبود می بخشد.

آیا روزه داری متناوب بی خطر است؟

برخی از افراد از این روش برای کنترل وزن خود استفاده می کنند و برخی دیگر برای درمان بیماری های مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر ، کلسترول بالا یا آرتروز. اما روزه داری متناوب برای همه مناسب نیست.

تاکید می شود که قبل از تلاش برای ناشتایی متناوب (یا هر رژیم غذایی دیگر) ، ابتدا باید با متخصص تغذیه خود صحبت کنید. روزه داری متناوب برای افراد زیر مناسب نیست:

کودکان و نوجوانان زیر 18 سال

زنان باردار یا شیرده

افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات قند خون

افرادی که سابقه اختلالات خوردن دارند

به یاد داشته باشید ، روزه داری متناوب می تواند تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف بگذارد. در صورت بروز اضطراب ، سردرد ، تهوع یا علائم دیگر پس از شروع ناشتایی متناوب ، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

برای دریافت رژیم غذایی ناشتا با ما تماس بگیرید

مژده رحمانیان ، مشاور متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران

04133310081

www.armooni.ir