سفر به یزد در نوروز و چهار پیشنهاد خاص – dietition


شهر قنات، قنوت، قناعت یعنی یزد یکی از شهرهای تاریخی ایران است که آداب و رسوم یزد به خاطر تنوع دینی و پیروان مختلف آیین ها ی طیف وسیعی را در بر میگیرد. شهری که با کم آبی همواره روبه رو بوده است اما نبوغ و حفر قنات باعث زنده ماندن شهر شده است و گرمای بیش از حد سوزان تابستان باعث شده است که خانه های خشتی، کاه گلی بسازند تا بهترین عایق گرما باشد و در سرما به آسانی گرم شود.

استان یزد یکی از باشکوه ترین و بی نظیرترین میراث فرهنگی کشو ایران می باشد که ادوار کهن مختلفی را در خود جای داده است و می توان گفت از هزاره سوم پیش از میلاد مکانی برای اسکان انسان بوده است که در دوران باستان این استان را یزدان نامیدند. یزد یعنی محل عبادت می باشد. یزد شهری با سنت ها و پیشینه ای هزاران ساله است که از فرهنگ و آداب و رسم خاصی برخوردار می باشد و امروزه شاهد آداب و فرهنگ مردم یزد هستیم که فرهنگی باستانی دارد.

​یزد از جمله تاریخی ترین و قدیمی ترین سرزمین ها می باشد. استان یزد در زمان های گذشته از بسیاری از جنگهای سیاسی کشور تا حدودی ایمن بوده است با توجه به منابع تاریخی این استان می توان نتیجه گرفت استان یزد یکی از مناطقی است که از قدمت بسیار طولانی برخوردار می باشد و آداب و فرهنگ مردم یزد نیز هم چنان ته مانده آداب و فرهنگ دوران باستان می باشد.

وجود یادگاری هایی بعد از اسلام همانند مساجد و امامزاده ها و نشانه هایی از مهر و آناهیتا و هخامنشی و دژهای بزرگ نشانگر قدمت آداب و فرهنگ مردم یزد چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام می باشد.

هفت سین یزدی‌ها از راه می‌رسد

هفت سین جشن نوروز در یزد مانند تمام ایران بر پا می شود و مهم ترین نماد نوروز هم به حساب می آید. سفره هفت سین در یزد مشابه دیگر سفره های هفت سین در ایران است. سفره هفت سین هم یکی از نمادهای آداب و رسوم یزد در جشن نوروز است. رسم هدیه دادن و عیدی دادن هم چنان در ایران پا برجا است. بیشتر پدرهای خانواده های یزدی هم در گذشته عسل و چند سکه را به اعضای خانواده هدیه می دادند و جالب است بدانید که اگر جزو طبقه تجار بودند سکه نقره و طلا را هدیه می داند.

مکان‌های دیدنی یزد در نوروز

​ استان یزد یکی از اصلی ترین مقاصد سفر های نوروزی گردشگران و توریستان داخلی و خارجی می باشد. استان یزد و به ویژه شهر یزد به دلیل برخورداری از جاذبه های طبیعی، تاریخی، تفریحی و غیره همواره مورد توجه مسافران نوروزی می باشند. به طوری که در هنگام سفر به این استان در ایام نوروز با جمعیت قابل توجهی از مسافران در این شهر روبرو خواهید شد. ما در این مطلب به معرفی جاهای دیدنی یزد در عید نوروز خواهیم پرداخت.

باغ پهلوان پور؛ باغ سبز قجری

باغ پهلوان پور یکی دیگر از زیبا ترین جاهای دیدنی یزد در عید نوروز است که توصیه می کنیم از ان بازدید فرمایید. باغ پهلوان پور یکی از سر سبز ترین باغ های تاریخی استان یزد می باشد که قدمت ان به زمان قاجار باز می گردد. درون این باغ جوی های آب جاری بوده و طبیعت زیبایی درون آن شکل گرفته است. آب های جاری در این باغ از قنات معروف حسن آباد یزد منشا می گیرند. باغ پهلوان پور در سال ۱۳۸۱ به لیست آثار ملی کشور اضافه گردید است.

توجه داشته باشید که جاهای دیدنی یزد در نوروز به موارد فوق منتهی نمی شود. زیرا شهر و استان یزد دارای جاذبه های گردشگری و توریستی متعدد و بی شماری می باشد. به عنوان مثال در هنگام سفر به این شهر در ایام نوروز می توانید از خانه تاریخی مشق امین، زارچ و … نیز بازدید فرمایید.

روستای شادکام؛ روستای بهاری یزد

روستای شادکام یکی از زیباترین جاهای دیدنی یزد در بهار است. این روستا در سال های اخیر به یکی از برترین جاهای دیدنی یزد در عید نوروز تبدیل شده است. این روستا در شهرستان بافق که یکی از شهر های توریستی استان یزد می باشد، قرار گرفته است. تحقیقات و بررسی های صورت گرفته نشان می‌دهد که شهرستان بافق دارای بیش از ۲۰۰ جاذبه توریستی و گردشگری می باشد که امروزه بیش از ۵۰ عدد از آنها در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند. روستای سرسبز و بی نظیر شادکام یکی از این جاذبه های گردشگری می باشد که برای سفرهای توریستی به ویژه برای ایام نوروز بسیار مناسب می باشد.

چشمه غربالبیز؛ خنکا در دل کویر

چشمه غربالبیز که با نام دریاچه غربالبیز نیز در بین مردمان محلی شناخته می شود، یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی یزد در عید نوروز می باشد. این جاذبه طبیعی و توریستی در لیست جاذبه های گردشگری شهرستان مهریز در استان یزد قرار می ‌گیرد و سالانه پذیرای تعداد قابل توجهی از توریستان خارجی و داخلی می باشد. چشمه غربالبیز در فاصله ۱۰ کیلومتری از شهرستان مهریز و ۴۰ کیلومتری از شهر یزد واقع شده است. در هنگام سفر به این نقطه از استان یزد شما میتوانید از چشمه های جوشان و طبیعی و طبیعت بکر و دست نخورده منطقه لذت ببرید. به شما توصیه می‌کنیم اگر به دنبال تفریحگاه برای سفرهای نوروزی خود هستید از چشمه غربالبیز استان یزد غافل نشوید.

موزه مارکار؛ موزه‌ای در دل تاریخ

مجموعه مارکار یکی از تأثیرگذارترین اماکن در تاریخ معاصر یزد بوده و نقش بسزایی در آموزش‌وپرورش یزدی‌ها داشته است. این مجموعه تاریخی در نزدیکی میدان مارکار قرار دارد و از دهه ۱۳۹۰ خورشیدی میزبان موزه مارکار شده است. پیشنهاد ما در سلام نو این است که بازدید از این مجموعه را از دست ندهید.

موزه مارکار که با نام موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان نیز شناخته می‌شود، مکانی ایدئال برای آشنایی با پیشینه و آیین‌های زرتشتی است. این موزه در زیرزمین مجموعه مارکار با آثاری ارزشمند به پوشش‌های دینی و سنتی، جشن‌ها و مراسم‌ها، سبک زندگی زرتشتیان قدیم و همچنین زندگی پشوتن جی دوسابایی مارکار می‌پردازد.

Description: ۳ موزه خاص و دیدنی در یزد

در سال ۱۳۱۲ خورشیدی، کار ساخت پرورشگاه مارکار با مهندسی برزو سهراب آقا و به دستور مارکار آغاز شد. یک سال پس از آن، مارکار برای دومین بار به ایران سفر کرد و مجموعه افتتاح شد. بخش‌های آن را دو دستگاه ساختمان تشکیل می‌دادند که ساختمان جلویی شامل ۱۸ اتاق و یک سالن بزرگ برای دبیرستان و دبستان پسرانه با ظرفیت ۸۰۰ دانش‌آموز می‌شد و ساختمان دیگر پرورشگاهی با سه سالن خواب، ۹ اتاق و زیرزمین بود. برخلاف دیدگاه عمومی، این مجموعه در واقع خوابگاه و مدرسه شبانه‌روزی برای دانش‌آموزان نیازمند ساکن در پیرامون شهر بود. همچنین امکانات مجموعه تنها به زرتشتیان اختصاص نداشت.

در ۹ آبان ۱۳۷۷ خورشیدی، مجموعه تاریخی مارکار با شماره ثبت ۲۱۴۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در نوروز سال ۱۳۹۴ خورشیدی، فاز اول موزه مارکار به سرپرستی اسفندیار اختیاری افتتاح شد. این موزه که در محل زیرزمین مجموعه قرار دارد، امروزه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی یزد، در سراسر سال از گردشگران میزبانی می‌کند.