لزوم افزایش سطح بهره‌وری کشور با تربیت نیروی کار متخصص – dietition


ارتباط صنعت و دانشگاه، امری است که از دیرباز مورد توجه و تأکید قرار گرفته است؛ خوشبختانه طی یک دهه گذشته با همت فعالان مربوطه و مدیران، این مهم تا حدودی محقق شده و پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه به منظور تربیت نیروی متخصص ایجاد شده است.

ارتباط صنعت و دانشگاه، امری است که از دیرباز مورد توجه و تأکید قرار گرفته است؛ خوشبختانه طی یک دهه گذشته با همت فعالان مربوطه و مدیران، این مهم تا حدودی محقق شده و پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه به منظور تربیت نیروی متخصص ایجاد شده است. باور کارشناسان و فعالان اقتصادی همواره توجه به نیروی کار برای بهبود شرایط اقتصادی بوده است؛ آن‌ها معتقدند که حضور نیروی کار مختصص و آموزش دیده برای فضای کار متناسب با ظرفیت‌های کشور می‌تواند پیشران صنایع باشد و رونق تولید را درکشور رقم بزند. البته این تمام اهمیت تربیت نیروی کار ماهر و مختصص نیست؛ مادامی که افراد در حوزه‌های کاری خود، مهارت علمی و عملی کافی داشته باشند، درصد خطای کمی خواهند داشت و در نتیجه تولیدات‌شان تقویت خواهد شد؛ ماحصل تقویت تولید هم، کاهش هزینه های دولت و خوداتکایی به نیروی کار داخل کشور و در نتیجه حداقل نیاز ممکن به افراد و کشورهای خارجی خواهد بود. در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با حمیدرضا حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار و مسائل اقتصادی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

حمیدرضا حاج اسماعیلی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم توجه به کارآفرینان و تأثیر کارآفرینی بر ایجاد اشتغال پایدار پرداخت و دراین باره بیان کرد: مهارت آموزی از چند منظر اهمیت دارد که می‌بایست مورد توجه جدی مدیران و سیاست‌گذاران کشور قرار بگیرد؛ در گام نخست می‌بایست متناسب با نیازهای کشور و صنایع مرتبط، مهارت مناسب برای نیروی کار را درنظر بگیریم چراکه بخشی از ضعف‌های پیش روی توسعه کشور به سبب عدم کیفیت در انتقال مهارت و کارایی نیروی کار است. همین امر موجب شده بود تا در گذشته نقدهایی به دانشگاه‌های کشور وارد شود چراکه‌‌ بیشتر آموزش با جنبه تئوری داشتند و فارغ التحصیلان مهارت لازم برای ورود به بازار کار را کسب نمی‌کردند. 

وی با تأکید بر مهارت آموزی افزود: از گذشته تا به امروز اقدامات بسیاری در حوزه مهارت آموزی صورت گرفت و تلاش‌ شد تا میان دانشگاه‌ها و بازار کار، ارتباط ایجاد شود. بدین منظور دانشگاه‌های علمی کاربردی در کشور تأسیس شد تا سازمان‌ها و نهادها متناسب با نیازهای خود، نیرو تربیت کنند و کارایی لازم در حوزه بازار کار را متناسب با شرایط موجود رقم بزنند. حاج اسماعیلی تصریح کرد: دانشکده کارآفرینی و ایجاد رشته های متناسب با کارآفرینی از دیگر اقدامات قابل توجهی بود که طی سال‌های اخیر به منظور پرورش نیروی کار در دستورکار قرار گرفت؛ بی‌شک این اقدام طی یک دهه گذشته در زمره مهم‌ترین‌ها بوده چراکه همواره دیدگاه سنتی نسبت به فضای کار وجود داشت و باور بر این بود که افراد می‌بایست استخدام دولت شوند وتنها مشاغل دولتی داشته باشند. کمتر کسی فکر می‌کرد که خود می‌تواند منشأ و بانی فعالیت کسب و کار در کشور باشد. 

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به الزامات موفقیت در بازار کار همچنین خاطرنشان کرد: یکی از الزامات موفقیت در بازار کار، مشارکت بخش خصوصی و حضور کارآفرینان است. باید بپذیریم که امکان حضور ۱۰۰ درصدی دولت برای موفقیت در بازار کار وجود ندارد. 
او متذکر شد: یکی از اقدامات اساسی در حوزه ایجاد انگیزه برای ورود مردم به بازار کار، کسب مهارت‌های لازم در قالب یک فرد کارآفرین می‌باشد. ایجاد و لحاظ کردن درس‌های کارآفرینی در رشته های مختلف یکی از اقدامات مهمی بود که طی یک دهه گذشته در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفت. وی یادآور شد: گره‌هایی که امروز در بازار کار کشور وجود دارد از مسیر ایجاد و توجه به کارآفرینان باز خواهد شد. بنابراین ضرورت دارد تا توجه به کارآفرینان و پرورش نیروی کار ماهر در دستورکار قرار بگیرد تا گشایش‌های اقتصادی نیز پدیدار شود. حاج اسماعیلی با اشاره به اهمیت مراکز فنی و حرفه‌ای در پرورش و تربیت نیروی کار  متخصص گفت:یکی از ویژگی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از گذشته تا به امروز مراکز فنی حرفه‌ای بوده که خوشبختانه طی یک دهه اخیر با تحولی عظیم همراه شده و افراد بسیاری را جذب کرده تا مهارت ببینند و نتایج کار خود را با ارزش افزوده بالا در بازار قرار دهند. کارشناس بازار کار با تأکید بر اینکه باید از هدررفت منابع کشور‌جلوگیری کنیم،  بیان داشت: باید از سرمایه‌های کشور به درستی استفاده کنیم؛ مادامی که نیروی کار از مهارت و دانش کافی برخوردار نباشد، سرمایه کشور دچار هدررفت خواهد شد و بهره وری به حداقل خواهد رسید. او با اشاره به لزوم افزایش سطح بهره وری در کشور تأکید کرد: مهارت افزایی و توجه به کارآفرینان یک ضرورت است و بی‌شک به سبب این دو مؤلفه می‌توانیم بهره وری سرمایه و نیروی کار در کشور را افزایش دهیم. شایان ذکر است تا بگوییم که به سبب چنین اقدامی ارزش افزوده در فعالیت‌ها و تولید کالا و خدمات در کشور رقم خواهد خورد و به ثروت عمومی کشور نیز کمک خواهد کرد.
حاج اسماعیلی در پایان این گفت‌وگو اظهارداشت: مهارت آموزی می‌تواند نرخ بیکاری کشور را کاهش دهد و فرصت‌های نوین از مسیر بازار کار و تعامل با دنیا  را رقم بزند. مادامی که تعداد مشاغل بالا تعریف گردد، بهبود اقتصادی رقم خواهد خورد و هزینه‌های کشور کاهش پیدا خواهد کرد.