مزایا و معایب ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴ – dietition


ارزهای دیجیتال توسط هیچ مقام دولتی کنترل نمی شوند و از هرگونه مداخله دولتی مصون هستند. با استفاده از فناوری بلاک چین، بسیاری از ارزهای دیجیتال شبکه های غیرمتمرکز هستند.

سیستم غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، انتقال پول را سریع‌تر و ارزان‌تر می‌کند.  نوسانات قیمت، استفاده در فعالیت‌های مجرمانه و مصرف انرژی بالا برای استخراج کوین ها برخی از چالش‌های کلیدی پذیرش ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شوند، علاوه بر این که این ارزها هیچ ضمانت یا تایید دولتی ندارند.

رمزارزها به عنوان وسیله ای برای ذخیره یا تبادل ارزش عمل می کنند. همه اینها به یک نوع فناوری دفتر کل عمومی بستگی دارد که “بلاک چین” نامیده می شود. داده ها را ثبت می کند و تراکنش های ارسال شده از طریق شبکه را پیگیری می کند. بلاک چین یک زنجیره مجازی از بلاک ها است که هر کدام شامل مجموعه ای از تراکنش ها و اطلاعات دیگر است. بلاک تغییرناپذیر است یعنی داده های ذخیره شده در آن را نمی توان پس از اضافه شدن به بلاکچین حذف یا جایگزین کرد.

گره ها شبکه ای از مشارکت کنندگان هستند که ارزهای دیجیتال توسط آنها مدیریت می شوند. در شبکه، گره‌ها نقش‌های متنوعی از ذخیره‌سازی تا اعتبارسنجی داده‌های تراکنش‌ را انجام می‌دهند. نودها به طور کلی پایگاه داده و اعتبار سنجی ورودی های تراکنش جدید را مدیریت می کنند. اگر یک گره از کار بیفتد هیچ تاثیری بر دفتر کل بلاک چین نخواهد داشت.

مزایای ارزهای دیجیتال چیست؟

کریپتوکارنسی در بین سرمایه گذاران در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده است. ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (BTC) در حال به دست آوردن موقعیت رضایت بخشی نسبت به سایر ارزها هستند. با استفاده از رمزارز، انتقال پول بدون دخالت بانک ها و سایر موسسات مالی آسان می شود. برای مثال ارز تتر USDT به عنوان جایگزینی برای دلار استفاده می شود و امکان خرید و فروش ارز دیجیتال را فراهم میکند. قیمت تتر به دلار پیوند خورده و در نتیجه ثبات بیشتری را ارائه می کند.

در ادامه چند مزیت دیگر ارزهای دیجیتال را بررسی میکنیم:

حفاظت در برابر تورم

به دلیل تورم، ارزش بسیاری از ارزها کاهش می یابد. بسیاری از مردم ارزهای دیجیتال را به عنوان محافظی در برابر تورم می دانند. بیت کوین دارای یک سقف محدود برای تعداد کل کوین های تولید شده است. به عنوان مثال، رشد عرضه پول از رشد عرضه بیت کوین پیشی می گیرد، درنتیجه قیمت بیت کوین افزایش می یابد. بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر از همین مکانیسم برای محدود کردن عرضه استفاده می کنند و همچنین می توانند به عنوان محافظی در برابر تورم عمل کنند. تنها ۲۱ میلیون بیت کوین منتشر خواهد شد. بنابراین، به دلیل افزایش تقاضا، ارزش افزایش می یابد که ممکن است با بازار همگام شود و از تورم در بلندمدت جلوگیری کند.

سرعت تراکنش

برای مثال، در ایالات متحده، اگر می خواهید به فرد دیگری پول انتقال دهید، چند راه برای انتقال سریع دارایی ها یا وجوه از یک حساب به حساب دیگر وجود دارد. تراکنش ارزهای دیجیتال در چند دقیقه انجام می شود و این برای بسیاری جذاب است. در موسسات مالی ایالات متحده، بیشتر تراکنش‌ها طی سه تا پنج روز تسویه می‌شوند و حواله‌های بانکی حداقل ۲۴ ساعت طول می‌کشد.

تراکنش های مقرون به صرفه

رمزارزها می توانند به انتقال وجه در سطح جهانی کمک کنند. هزینه تراکنش با کمک ارز دیجیتال می تواند حداقل یا صفر باشد. این هزینه ناچیز است زیرا نیاز به اشخاص ثالث مانند VISA برای تأیید تراکنش ها ندارد.

تمرکززدایی

ارزهای دیجیتال تصویری از یک مدل کاملاً جدید تمرکززدایی برای پول هستند. آنها همچنین به مبارزه با انحصار یک ارز و عدم کنترل پول کمک می کنند. هیچ سازمان دولتی نمی تواند ارزش کوین را تعیین کند.

تنوع

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می تواند سود ایجاد کند. بازار در دهه گذشته به شدت گسترش یافته و به نظر می رسد که با سایر بازارها مانند سهام یا اوراق قرضه ارتباطی ندارد. این امر، ارزهای دیجیتال را به گزینه خوبی برای تنوع سبد سهام تبدیل می کند. اگر دارایی ها را با همبستگی قیمت کمتر ترکیب کنید، می توانید بازدهی پایدارتری داشته باشید. به عنوان مثال، اگر قیمت سهام شما کاهش یابد، دارایی دیجیتال شما ممکن است بالا رود و بالعکس. با این حال، کریپتوکارنسی معمولاً بسیار پرنوسان است و در نهایت، اگر بخش زیادی را در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید ممکن است نوسانات پرتفولیوی شما را افزایش دهد.

دسترسی

سرمایه گذاران برای استفاده از ارز دیجیتال فقط به یک کامپیوتر یا گوشی هوشمند با اتصال به اینترنت نیاز دارند. هیچ تأیید هویت، بررسی اعتبار یا پس‌زمینه‌ای برای باز کردن کیف پول ارز دیجیتال وجود ندارد. در مقایسه با موسسات مالی قدیمی بسیار سریعتر و آسانتر است. همچنین به افراد این امکان را می دهد که بدون زحمت تراکنش های اینترنتی انجام دهند یا وجوهی را برای شخصی ارسال کنند.

امن و امان

هیچ کس نمی تواند به دارایی شما دسترسی داشته باشد مگر اینکه به کلید خصوصی کیف پول کریپتوی شما دسترسی پیدا کند. در صورت فراموش کردن یا گم کردن کلید خود، نمی توانید دارایی خود را بازیابی کنید. علاوه بر این، تراکنش ها توسط سیستم بلاک چین همراه با شبکه پراکنده کامپیوترهایی که تراکنش ها را تأیید می کنند، امن می شوند. اگر سرمایه گذاران دارایی های دیجیتال را در کیف پول خود نگه دارند، ایمن تر است.

شفافیت

با ماهیت غیرمتمرکز بلاکچین، می‌توان تراکنش‌های انتقال پول را با استفاده از کاوشگر بلاک چین در پلتفرم برای ردیابی نقل و انتقالات مشاهده کرد. این سیستم باز و شفاف مایه آرامش سرمایه گذاران است.

حریم خصوصی

هیچ دخالت شخص ثالثی وجود ندارد و حساب شما دارای سطح بالایی از حریم خصوصی است. در بلاک چین، سرمایه گذاران یک شناسه و آدرس کیف پول دارند، زیرا تراکنش ها مستعار هستند و هیچ چیز شخصی درباره شما اعلام نمیشود. حتی کوین های زیادی وجود دارند که بر حفظ حریم خصوصی تمرکز می‌کنند تا ماهیت حریم خصوصی را تقویت کنند.

معایب ارزهای دیجیتال چیست؟

خرید و فروش ارز دیجیتال ممکن است جذاب و سودآور به نظر برسد، اما سرمایه گذاران باید چند جنبه منفی را نیز در نظر بگیرند.

ارزهای دیجیتال ادعا می‌کنند که شکلی ناشناس از تراکنش هستند، اما در واقع یک کد دیجیتالی را به جا می‌گذارند که اداره تحقیقات فدرال می‌تواند آن را رمزگشایی کند. بنابراین، امکان دخالت مقامات فدرال یا دولتی برای ردیابی تراکنش های مالی افراد عادی وجود دارد.

در یک بلاک چین، خطر حمله ۵۱ درصدی وجود دارد، شرایطی که یک ماینر یا گروهی از آنها بیش از ۵۰ درصد از کنترل شبکه را در اختیار دارند. با این وجود، این حمله تنها یک خطر برای شبکه های اخیراً هارد فورک شده و بلاک چین های جدید است.

اکثر بلاک چین ها بر روی مکانیسم اجماع اثبات کار فعالیت می کنند. شرکت‌کنندگان شبکه باید از سیستم های قدرتمند ASIC و هش مناسب برای ایجاد بلاک استفاده کنند. به همین دلیل، مصرف برق این فرآیند بالاست و کشورها برای کاهش تاثیر آن بر محیط‌زیست تلاش‌ زیادی می‌کنند.

فقدان خط‌مشی‌های کلیدی مرتبط با تراکنش‌ها به‌عنوان یک اشکال عمده در حوزه ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. سیاست عدم بازپرداخت یا لغو را می‌توان به‌عنوان موضع پیش‌فرض برای تراکنش‌هایی که به اشتباه در کیف پول‌های کریپتو انجام می‌شوند در نظر گرفت و هر صرافی یا اپلیکیشن کریپتو قوانین خاص خود را دارد.

منبع: نیپوتو