هر سگی می تواند گاز بگیرد. یاد بگیرید چگونه از خانواده خود محافظت کنید


با حدود 80 میلیون سگ که در خانواده های ایالات متحده زندگی می کنند، متأسفانه سالانه حدود 4.5 میلیون سگ گاز گرفته می شود که بسیاری از قربانیان گاز گرفتن سگ ها کودکان هستند.

در آیداهو، گاز گرفتن سگ در حال افزایش است، و بازدید از بخش های اورژانس آیداهو توسط کودکان برای آسیب های ناشی از گازگرفتگی سگ در حال افزایش است.

بستری شدن در بیمارستان برای آسیب های گازگرفتگی سگ نیز در حال افزایش است، به ویژه برای پسران 5 تا 17 ساله. بیشتر سال ها، حدود 20 نفر به دلیل جراحات ناشی از گاز گرفتن سگ در آیداهو در بیمارستان بستری هستند. در سال 2020، این تعداد بیش از دو برابر شد و به 46 رسید. در سال 2021، جدیدترین داده های موجود، 34 مورد بستری در بیمارستان مربوط به گازگرفتگی سگ وجود داشت که نسبت به سال 2020 کاهش داشت اما همچنان نسبت به سال های قبل افزایش داشت.

صدمات ناشی از گاز گرفتن سگ می تواند شدید باشد و ممکن است باعث آسیب روحی، عاطفی و جسمی شود. از سال 2018 تا 2021، گاز گرفتن سگ باعث بیش از 165 شکستگی، 40 قطع عضو جزئی یا کامل و 10 لوب گوش یا لب در آیداهو شد.

گاز گرفتن سگ همچنین خطر عفونت باکتریایی را به همراه دارد که با مراقبت های پزشکی سریع می توان آن را کاهش داد. سگ آلوده به هاری می تواند ویروس را قبل از نشان دادن علائم هاری منتقل کند که بدون مراقبت های پزشکی سریع پس از گزش کشنده است.

اگر چه گاز گرفتن سگ می تواند از هر سگی در هر زمانی رخ دهد، بیشتر گزش هایی که نیاز به بستری شدن دارند در ماه های تابستان در آیداهو اتفاق می افتد.

اقداماتی که می توانید برای محافظت از خود و خانواده خود انجام دهید:

  • به یاد داشته باشید که هر سگی می تواند گاز بگیرد. از هر پنج سگ گزیدگی که در آیداهو درمان می شود، حداقل یک مورد از سگ های خانواده است. هر سگی می تواند گاز بگیرد، به خصوص اگر ترسیده، زخمی یا مریض باشد. زبان بدن سگ را بخوانید و اگر به نظر استرس دارد به آن فضا بدهید. سگ را هنگام غذا خوردن یا خواب تنها بگذارید. مطمئن شوید که سگ شما در برابر هاری واکسینه شده است.
  • بر نوزادان و کودکان نوپا در اطراف سگ نظارت کنید – حتی اگر سگ خانواده باشد. در آیداهو، سه مورد از هر 10 بستری مرتبط با گاز گرفتن سگ برای کودکان 4 سال و کمتر بود. برخی از این نیش ها زمانی اتفاق افتاد که کودک و سگ حتی برای یک دقیقه با هم تنها بودند. گاز گرفتن می تواند به سرعت اتفاق بیفتد، بنابراین کودکان خردسال را در اطراف سگ ها، همیشه نظارت کنید.
  • جلوگیری از دعوای سگ برای جلوگیری از گاز گرفتن سگ. شکستن دعوای سگ ها منجر به مراجعه سالانه بیش از 100 بخش اورژانس در آیداهو می شود. مربیان سگ می گویند هیچ راه مطمئنی برای از بین بردن دعوای سگ ها وجود ندارد. با خواندن زبان بدن سگ ها از دعوای سگ ها جلوگیری کنید و در صورت امکان قبل از شروع دعوا سگ ها را جدا کنید.
  • با احتیاط به سگ های ناآشنا نزدیک شوید. هر ساله در آیداهو، بیش از 90 بازدید از بخش اورژانس برای درمان بیماران مبتلا به گازگرفتگی از سگ های ولگرد یا ناآشنا انجام می شود. با احتیاط به سگ های ناآشنا نزدیک شوید و در صورت نیاز برای کمک با کنترل حیوانات تماس بگیرید. اگر سگ شما را گاز گرفت، می توانید برای دریافت تاریخچه واکسیناسیون سگ نیز با کنترل حیوانات تماس بگیرید.
  • زود به دنبال مراقبت های پزشکی باشید و از زخم ها مراقبت کنید. تاخیر در مراقبت های پزشکی منجر به حدود 65 عفونت در سال در آیداهو می شود. زخم‌های سوراخ‌شده ناشی از گزش ممکن است عمیق‌تر از آن چیزی باشد که به نظر می‌رسد، و برای جلوگیری از عفونت به مراقبت سریع و کامل زخم نیاز است. سگ هایی که علیه هاری واکسینه شده اند همچنان می توانند حامل میکروب های دیگر باشند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است آنتی بیوتیک، درمان هاری پس از مواجهه و واکسن کزاز را تجویز کند. درمان توصیه شده به آسیب و سابقه واکسیناسیون شما و سگ بستگی دارد.

بیشتر بدانید:

وزارت بهداشت و رفاه آیداهو به تقویت سلامت، ایمنی و استقلال آیداهوایی اختصاص دارد. در healthandwelfare.idaho.gov بیشتر بیاموزید.