همه چیز درباره سندرم پیش از قاعدگی (PMS)


سندرم پیش از قاعدگی (PMS) ترکیبی از علائم است که در بسیاری از زنان حدود یک یا دو هفته قبل از قاعدگی ظاهر می شود. بیش از 90 women از زنان علائم قبل از قاعدگی مانند گاز ، سردرد و نوسانات خلقی را گزارش می دهند.

برای برخی از خانم ها ، این علائم می تواند به حدی شدید باشد که مانع از رفتن به محل کار یا مدرسه شود ، اما برای برخی دیگر ، علائم خفیف تر است و آنها را آزار نمی دهد. به طور متوسط ​​، زنان در 30 سالگی دچار سندرم پیش از قاعدگی می شوند. پزشک می تواند به شما در یافتن راه حلی برای تسکین درد کمک کند.

امضا کردن

20 تا 32 درصد از زنان علائم متوسط ​​تا شدید را تجربه می کنند و بر زندگی آنها تأثیر می گذارد. 3 تا 8 درصد نیز دارای علائم اختلال نقص پیش از قاعدگی هستند. شدت علائم می تواند بر اساس فرد و ماه متفاوت باشد. برخی از علائم PMS عبارتند از:

همچنین بخوانید: آشنایی بیشتر با جوش های سر سیاه و سر سفید

عوارض

برخی از زنان به دلیل علائم PMS شرایطی استرس زا را تجربه می کنند که می تواند بر روابط ، کار و رفاه عمومی آنها تأثیر بگذارد.

برخی از آثار منفی سندرم پیش از قاعدگی بر زندگی عبارتند از:

  • مشکلات ازدواج یا رابطه
  • مشکلات تربیت فرزندان
  • کاهش عملکرد یا مطالعه
  • از دست دادن علاقه به معاشرت
  • افکار خودکشی

اگر با سندرم پیش از قاعدگی افسرده می شوید ، ممکن است به بیماری PMS (PMSD) مبتلا باشید.

همچنین بخوانید: سندرم پیش از قاعدگی یا سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

علل سندرم پیش از قاعدگی

عوارض سندرم پیش از قاعدگی به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از چرخه قاعدگی در زنان است. استروژن و پروژسترون مهمترین هورمون های بدن زنان هستند. این هورمون ها در طول چرخه قاعدگی زنان ناپایدار می شوند.

قبل از پریود شدن یک زن ، سطح استروژن او کاهش می یابد و سطح پروژسترون او افزایش می یابد. در فواصل منظم ، الگویی از تغییرات فیزیکی ، از جمله تغییرات متابولیک ، تغییرات انتقال دهنده عصبی و تغییرات عروقی که در هفته ها و روزهای منتهی به قاعدگی در سراسر بدن رخ می دهد ، وجود دارد.

انتقال دهنده های عصبی سروتونین (که با نوسانات خلقی همراه است) و گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA ، که با استراحت همراه است) عوامل مستعد کننده برای PMS هستند.

همه این تغییرات فیزیولوژیکی و همچنین الگوهای هورمونی منجر به علائم PMS می شوند.

برخی از الگوهای هورمونی و فیزیولوژیکی چرخه قاعدگی و اثرات آن بر سندرم پیش از قاعدگی عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی باعث درد و تورم در قفسه سینه می شود.
  • تغییرات هورمونی باعث انقباض رحم (گرفتگی شکم / رحم) می شود.
  • تغییرات متابولیک بر اشتها ، وزن ، تورم بدن و سطح انرژی تأثیر می گذارد.
  • تغییرات در انتقال دهنده های عصبی بر خلق و خو ، خواب و گوارش تأثیر می گذارد و می تواند باعث ایجاد میگرن شود.
  • تغییرات عروقی می تواند بر میگرن تأثیر بگذارد و باعث تورم اندام ها شود.

تفاوت های جزئی بین زنان وجود دارد و بنابراین همه زنان علائم مشابهی ندارند.

همچنین بخوانید: تمرینات یوگا برای درمان میگرن

تشخیص

ابزارهای متعددی برای تشخیص سندرم پیش از قاعدگی وجود دارد. به طور کلی ، پزشکان می توانند سابقه پزشکی بیمار را مرور کرده یا از یک پرسشنامه برای تشخیص بیماری استفاده کنند. هیچ آزمایش خون یا آزمایش تشخیصی دیگری وجود ندارد که بتواند PMS را تشخیص دهد.

یکی از معیارهای تشخیص سندرم پیش از قاعدگی این است که علائم شما در طول یا بلافاصله پس از قاعدگی از بین بروند و تا دو هفته قبل از پریود بعدی عود نکنند. این علائم نباید توسط داروهای خاص ، الکل یا مواد مخدر ایجاد شود. می توانید یک تقویم داشته باشید و از آن برای ضبط هنگام مشاهده علائم استفاده کنید.

تقویم برای چرخه قاعدگی

ساده ترین راه برای تشخیص PMS این است که علائم خود را در تقویم استاندارد به مدت دو یا سه ماه ثبت کنید. این تقویم به شما و پزشک شما کمک می کند تا علائم دوره های منطبق با چرخه قاعدگی خود را تشخیص دهید.

از تقویم قاعدگی استفاده کنید

برای استفاده از تقویم چرخه قاعدگی مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اولین روز شروع خونریزی را به عنوان روز اول در تقویم خود ثبت کنید.
  2. به علائمی که آن روز داشتید توجه کنید و به هریک از علائم از 1 تا 10 نمره دهید.
  3. این کار را دو یا سه ماه هر روز انجام دهید.

علائم سندرم پیش از قاعدگی نباید تا 13 روز اول قاعدگی خود را نشان دهد ، بنابراین هر علائمی که در ابتدای چرخه قاعدگی تجربه می کنید ممکن است علت متفاوتی داشته باشد. با این حال ، شما هنوز هم باید نشانه هایی را که در روزهای 1 تا 13 تجربه می کنید در تقویم خود بنویسید.

اختلال ناخوشی پیشقاعدگی

اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی ، نوعی شدید از سندرم پیش از قاعدگی است که حدود 3 تا 8 درصد از زنان در دوران قاعدگی را درگیر می کند. با توجه به راهنمای تشخیص و آمار اختلالات روانی ، برای تشخیص اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی ، یک زن باید حداقل پنج مورد از علائم زیر را در چرخه پیش از قاعدگی داشته باشد و نه در زمان های دیگر:

  • احساس غم ، ناامیدی یا افکار خودکشی
  • استرس ، تنش یا ترس شدید
  • وحشت
  • نوسانات روحی نامناسب و گریه
  • تحریک پذیری یا عصبانیت مداوم که دیگران را آزار می دهد
  • عدم علاقه به فعالیتها و روابط عادی روزانه
  • از دست دادن تمرکز
  • بی حالی
  • پرخوری

همچنین بخوانید: غذاهای مفید برای پیشگیری و درمان افسردگی

روش درمان

روش هایی برای درمان سندرم پیش از قاعدگی وجود دارد. برخی از زنان از مکمل ها یا درمان های بدون نسخه استفاده می کنند ؛ برخی دیگر ممکن است به دارو نیاز داشته باشند. تغییر سبک زندگی نیز می تواند کمک کننده باشد.

این که آیا به درمان نیاز دارید یا نه ، بستگی به شدت علائم و تأثیر منفی آنها بر زندگی شما دارد. می توانید علائم خود را با پزشک خود در میان بگذارید تا بهترین درمان را توصیه کند.

درمان های PMS شامل موارد زیر است:

  • استفاده از مسکن های بدون نسخه: اگر گرفتگی ، سردرد یا حساسیت به سینه دارید ، می توانید از داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
  • متمم: برخی زنان کمبود ویتامین هایی مانند ویتامین C ، منیزیم یا ویتامین B12 دارند. تغییرات رژیم غذایی می تواند این کمبودها را جبران کند و مصرف مکمل ها می تواند به کاهش علائم PMS و کمبود ویتامین کمک کند.
  • استفاده از داروهای مسکن: اگر دچار اسپاسم عضلانی شدید ، میگرن یا افسردگی هستید ، ممکن است دارویی برای تسکین علائم تجویز شود.
  • هورمون درمانی: در برخی از زنان ، هورمون درمانی با داروهای ضد بارداری خوراکی ، درمان جایگزین استروژن یا کرم پروژسترون می تواند اثرات PMS را کاهش دهد. به یاد داشته باشید که هورمون ها می توانند باروری را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهند و در زنان در معرض خطر سرطان سینه ، تخمدان یا رحم منع مصرف دارد.

سندرم پیش از قاعدگی یک بیماری شایع است. اکثر زنان می توانند به راحتی در هر زمان از سال از زندگی خود مراقبت کنند ، اما برای برخی از زنان این وضعیت آزاردهنده است. اگر سندرم پیش از قاعدگی مشکلی در زندگی شما ایجاد می کند ، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا مشکلات جسمی و روحی خود را کاهش داده و در بهترین حالت خود باشید.