آداب و رسوم مردم ترکیه را بهتر بشناسید! – dietition


یکی از مهمترین مواردی که در سفر به کشور ترکیه حتماً باید به آن توجه کنید؛ آداب و رسوم مردم ترکیه است. مردم ترکیه برای هرکدام از کارهای خود آداب خاصی داشته و همین موضوع باعث شده تا سبک زندگی آن‌ها برای گردشگران بسیار جذاب شود. فرقی نمی‌کند که با تور و یا بدون تور به این کشور سفر کنید؛ در نهایت با اقامت در یک هتل خوب مانند هتل گرند جواهیر استانبول می‌توانید به گردش در شهر و محله‌های مختلف استانبول رفته و بیشتر با این آداب و رسوم آشنا شوید. در ادامه این مقاله به بیان اطلاعات بیشتری در مورد آداب و رسوم مردم ترکیه می‌پردازیم.

C:\Users\Center\Pictures\آداب و رسوم مردم ترکیه را بهتر بشناسید!_files\images_1714026597_6629f865b8599.jpg

آداب احوالپرسی در ترکیه

هنگام ملاقات با افراد در ترکیه، محکم دست دادن از مهم‌ترین آداب و رسوم مردم به‌شمار می‌رود؛ اما هنگام جدایی، دست دادن ضروری نیست. در معمولی‌ترین حالت، دوستان و اقوام با یک یا دو بوسه بر روی گونه‌های همدیگر احوالپرسی می‌کنند. برای برخورد با افراد مسن، ابتدا افراد کوچک‌تر دست راستشان را می‌بوسند و سپس پیشانی آن‌ها را روی دست خود می‌گذارند تا احترام خود را نشان دهند.

هنگام ورود به اتاق، اگر هیچ کس به استقبال شما نیاید، بهتر است ابتدا با افراد بزرگسال احوالپرسی کنید. در مناسبات اجتماعی، بهتر است ابتدا با نزدیک‌ترین فرد دست بدهید و سپس با سایر افراد در دور اتاق یا میز، در جهت عقربه‌های ساعت، احوالپرسی خود را ادامه دهید.

آداب هدیه دادن در ترکیه

در فرهنگ کاری ترکیه، عموماً هدیه دادن زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد و روابط معمولاً از طریق خوردن غذا یا برگزاری یک سفر تفریحی برقرار می‌شود. با این حال، اگر تصمیم به هدیه دادن دارید، آن هم مشکلی ندارد و بهتر است که این هدیه، مرتبط با فرهنگ و صنایع دستی محلی یا خوراکی‌های محلی باشد. با توجه به این که اکثریت جمعیت این کشور مسلمان هستند، در انتخاب هدیه‌تان دقت کنید.

اگر به دعوت یک خانواده ترکیه‌ای رفته‌اید، هدیه‌ای مانند شیرینی یا اقلام تزیینی برای خانه مناسب است. اما توجه داشته باشید که هدیه دادن گل به میزبان معمولاً رایج نیست؛ اما در شرایط مناسب می‌توانید این کار را انجام دهید و بهتر است قبل از این کار، مشاوره‌ای از گل‌فروشی دریافت کنید. همچنین برای بچه‌های میزبان می‌توانید شیرینی یا آب‌نبات بخرید.

آداب غذا خوردن در ترکیه

در ترکیه، بیشتر غذاها در رستوران‌ها صرف می‌شوند و مردم از غذا خوردن لذت می‌برند، زیرا آن را بهترین فرصت برای استراحت از کار و گفتگو دوستانه می‌دانند. مهمان‌نوازی در اینجا به این شکل است که میزبان معمولاً هزینه غذا را پرداخت می‌کند و این مفهوم را “پرداخت شراکتی” یا “دنگی” می‌نامند. به‌‌عنوان مهمان، تنها کافی است از میزبان تشکر کنید و سپس چند روز بعد او را به رستوران دعوت کرده و این‌بار شما هزینه را پرداخت کنید تا میزبانی از طرف شما نیز انجام شود.

غذای اصلی شام معمولاً شامل گوشت یا ماهی، نان و سالاد است. مردم در طول غذا سیگار می‌کشند و بنابراین اغلب در حین غذا خوردن سیگار می‌کشند و بعد از نوشیدن نوشیدنی، به وعده بعدی غذا می‌روند. در پایان غذا، قهوه یا چای ترکی با شیرینی سرو می‌شود. قهوه ترکی یکی از نوشیدنی‌های ملی است و حتماً باید حداقل یک بار آن را امتحان کنید. به خاطر بسپارید که قهوه را تا آخر ننوشید، زیرا ته آن شامل ذرات قهوه آسیاب شده بوده و ممکن است طعم نامطبوعی داشته باشد.

C:\Users\Center\Pictures\آداب و رسوم مردم ترکیه را بهتر بشناسید!_files\images_1714026597_6629f865c4e9c.jpg

آداب کسب و کار در ترکیه

در تعاملات کاری در ترکیه، ادب و احترام بسیار مهم است. بر خلاف بسیاری از فرهنگ‌ها، نیازی به فاصله‌گیری از مخاطب نیست؛ بلکه ممکن است هنگام صحبت، در نزدیکی او بایستید. صحبت‌ها عموماً به‌طور آرام و با سوالات زیادی همراه بوده که ممکن است ربطی به موضوع اصلی نداشته باشند. حفظ تماس چشمی نیز در تعاملات بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا این نشانه صداقت شماست.

اهمیت مذهب در ترکیه

ترکیه یک کشور مسلمان‌نشین است که بسیاری از سنت‌های اسلامی در زندگی روزمره آن‌ها جای گرفته است. یکی از نکات حیاتی احترام به سنت‌ها و رفتارهای ساده است. در مناطق غیر گردشی، اگر زنان لباس‌های نامناسبی بپوشند، با واکنش‌های منفی از سوی مردم روبرو خواهند شد؛ بنابراین، بهتر است لباس‌ها، شانه‌ها و بازوهایشان را پوشانده و لباس‌های بلند بپوشند.

همچنین، مردان باید لباس‌های مناسبی پوشیده و از پوشیدن شلوارک خودداری کنند. هنگام بازدید از مساجد نیز قوانینی وجود دارد؛ به‌عنوان مثال، زنان باید سر، شانه، بازو و پای خود را بپوشانند. در ماه رمضان، مسلمانان روزه می‌گیرند و بهتر است در این ماه در حضور روزه‌داران غذا صرف نکرده و به پوشش خود توجه کنید.

بهترین زمان سفر به ترکیه چه فصلی است؟

بهترین زمان برای سفر به ترکیه بستگی به ترجیحات شما و نوع فعالیت‌هایی دارد که می‌خواهید در این کشور انجام دهید. اما به طور کلی، بهار و پاییز به عنوان بهترین فصل‌ها برای سفر به ترکیه شناخته می‌شوند. در این دوره‌ها، آب و هوا معتدل و خنک بوده و گردش در اکثر نقاط کشور لذت بخش است. همچنین، این دوره‌ها از لحاظ توریستی فصل گردشگری فعالیت‌های متنوعی را فراهم می‌کنند و از شلوغی فصل تابستان کاسته می‌شود.

در فصل تابستان نیز بسیاری از مردم به دلیل تعطیلات و تعداد زیاد توریست‌ها به ترکیه سفر می‌کنند، اما در برخی مناطق ممکن است آب و هوا خیلی گرم شود. اگر شما به توریست‌های شلوغ و هوای گرم عادت دارید، تابستان می‌تواند زمان مناسبی برای سفر به ترکیه باشد. به طور کلی، برای سفر به ترکیه بهار و پاییز بهترین زمان‌ها هستند، اما با توجه به ترجیحات و نیازهای خود، هر فصلی می‌تواند برای سفر به این کشور جذاب باشد.

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید برای خرید بلیط هواپیما ارزان یا رزرو هتل های استانبول و دیگر شهرهای این کشور وارد وب سایت یا اپ فلای تودی شوید. هتل گرند جواهیر استانبول یکی از بهترین گزینه ها برای اقامت در این شهر است.

سخن آخر

کشور ترکیه از نزدیک‌ترین کشورها به ایران است و به همین دلیل، گردشگران ایرانی زیادی به آن سفرمی‌کنند. آشنایی با آداب و رسوم مردم ترکیه قبل از سفر به این کشور اهمیت زیادی دارد. در این مقاله مهمترین آداب و رسوم و فرهنگ مردم ترکیه بیان شدند و امیدواریم شما عزیزان با خواندن این مقاله اطلاعات کافی در این زمینه را به دست آورید.