آموزش سفارش گذاری در فارکس: راهنمای جامع برای معامله‌گران – dietition


در بازار فارکس اصطلاح سفارش گذاری یا order، یک دستور معاملاتی است که شما به واسطه پلتفرم معاملاتی خود به بروکر می‌دهید تا یک معامله را باز یا بسته کند. به‌عبارتی این اصطلاح، معنای ورود یا خروج از یک معامله، تحت شرایط خاص را نشان می‌دهد. برای اینکه بتوانید کنترل کاملی بر تراکنش‌ها در بازار فارکس داشته‌باشید و سفارش گذاری را به درستی ثبت کنید، باید دستورات اصلی و ضروری آن‌را بشناسید. همه بروکرها از دستورات اصلی پشتیبانی می‌کنند. در این مقاله با آموزش سفارش گذاری در فارکس آشنا می‌شوید.

سفارش گذاری در فارکس به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شود؟

انواع سفارشات در فارکس به دو دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود، سفارش بازار و سفارش درحال انتظار. سفارش بازار یک سفارش است که فوراً و بلافاصله به‌اجرا در می‌آید. سفارش درحال انتظار یک سفارش است که در زمان آتی و در قیمتی که شما مشخص کرده‌اید، به‌اجرا درمی‌آید. به سفارش‌های درحال انتظار، سفارش‌های شرطی یا پندینگ اوردر نیز می‌گویند.

Market order یا سفارش بازار

  • خرید Buy
  • فروش Sell

پندینگ اردرها یا سفارش‌های شرطی

  • Buy Limit
  • Buy Stop
  • Sell Limit
  • Sell Stop

آموزش سفارش گذاری Market order در فارکس

آموزش سفارش گذاری Market order در فارکس

Market order یک نوع سفارشی است که به شما اجازه می‌دهد تا در قیمت فعلی بازار خرید یا فروش کنید. این نوع سفارش برای زمانی مناسب است که می‌خواهید سریع وارد معامله شوید یا فوراً از آن پوزیشن خارج شوید. سفارش بازار به شما اطمینان می‌دهد که معامله درحال انجام است، اما قیمت دقیق آن را تضمین نمی‌کند. بنابراین، ممکن است با پدیده‌ای به نام لغزش روبرو شوید که به این معناست که قیمت واقعی اجرای سفارش شما متفاوت از قیمت نمایش داده شده در بازار باشد.

برای مثال، فرض کنید شما می‌خواهید EUR/USD را خریداری کنید و قیمت پیشنهادی آن ۱.۱۷۵۰ است. شما یک سفارش بازار برای خرید ۱۰۰۰ واحد از EUR/USD صادر می‌کنید. اگر قیمت پیشنهادی هنگام اجرای سفارش همچنان ۱.۱۷۵۰ باشد، آنگاه با همان قیمت خرید خواهید کرد. اما اگر قیمت پیشنهادی در زمان اجرای سفارش شما به ۱.۱۷۵۲ تغییر کند، آن‌گاه با قیمت جدید خرید خواهید کرد. در این‌صورت، شما ۲ پیپ لغزش منفی را تجربه می‌کنید.

لغزش معاملاتی معمولاً در زمان‌هایی رخ می‌دهد که بازار دچار نوسان‌های بالا شده است. مثلاً هنگام انتشار داده‌های اقتصادی مهم، رویدادهای جهانی بزرگ یا زمان‌هایی که تحولات بزرگی در بازار اتفاق می‌افتد، لغزش معاملاتی رخ می‌دهد. این لغزش هم می‌تواند منفی و هم مثبت باشد. برای جلوگیری از لغزش منفی، بعضی از معامله‌گران از نوع دیگر سفارش به نام سفارش‌های مشروط استفاده می‌کنند.

در ادامه آموزش سفارش گذاری در فارکس، بهتر است شیوه دقیق اجرای معاملات Market order را بدانید. هنگامی که روی دکمه فروش sell در نرم‌افزار معاملاتی فارکس خود کلیک می‌کنید، معامله شما با قیمت پیشنهادی bid انجام می‌شود. همچنین با کلیک روی دکمه خرید buy، معامله شما در ابزار معاملاتی موردنظر با قیمت درخواستی ask انجام می‌شود.

آموزش سفارش گذاری Pending order در فارکس

سفارش‌های مشروط در فارکس به معنای خرید یا فروش با قیمت از پیش تعیین شده است. به‌عبارت دیگر، شما این سفارش‌ها را از قبل انجام می‌دهید تا در صورت تحقق شرایط خاص موردنظر شما (مثلاً قیمت به یک سطح مشخص برسد)، سفارش و موقعیت معاملاتی شما اجرا ‌شود. بنابراین در این نوع سفارش‌ها، موقعیت معاملاتی زمانی باز می‌شود که قیمت به مقدار مشخصی برسد. Pending order به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود.

دستور توقف ورود Stop Entry Order

دستور محدودیت ورود Limit Entry Orders

آموزش سفارش گذاری دستورهای توقف ورود Stop Entry Order در فارکس

دستور توقف به شما اجازه می‌دهد تا در ادامه روند بازار، با قیمتی بالاتر یا کمتر از قیمت فعلی معامله کنید. دستورهای توقف به دو دسته توقف فروش و توقف خرید تقسیم‌بندی می‌شوند.

زمانی که انتظار دارید قیمت پس از عبور از یک سطح مشخص به حرکت خود در همان جهت ادامه دهد، می‌توانید دستور توقف را اجرا کنید. به‌عنوان مثال، تحلیل شما بر اساس تحلیل تکنیکال فارکس یا تحلیل فاندامنتال شما این است که اگر طلا از قیمت ۱۸۱۹.۲۰ بالاتر رود، احتمالاً به قیمت ۱۸۲۰.۰۰ خواهد رسید. بنابراین در اینجا، دستور توقف بهترین نوع دستور است.

بای استاپ Buy Stop

بای استاپ Buy Stop

توقف خرید نوعی سفارش معاملاتی است که برای خرید نماد یا یک جفت ارز، با قیمتی بالاتر از قیمت فعلی بازار استفاده می‌شود. درواقع با این نوع سفارش، شما از کارگزاری می‌خواهید هر زمان که قیمت آن نماد به حد مشخصی رسید، سفارش خرید شما را به‌صورت خودکار اجرا کند.

در این نوع سفارش باید قیمت درج شده بیشتر از قیمت فعلی بازار باشد. شما می‌توانید با توجه به استراتژی خود، در بازارهایی مانند طلا، نفت، بورس و بازارهای فارکس از این سفارش استفاده کنید. بازار فارکس، پیچیدگی‌های خودش را دارد و پول و سرمایه شما با کوچک‌ترین اشتباه از بین می‌رود. همین امر، اهمیت آموزش سفارش گذاری در فارکس را نشان می‌دهد.

به‌عنوان مثال: حالتی را در نظر بگیرید که نرخ EUR/USD برابر۱.۱۰۰ است و مقاومت قوی در این سطح وجود دارد. تحلیل شما نشان می‌دهد EUR/USD در صورت شکستن مقاومت ۱.۱۲۰ با روند افزایشی خوبی روبرو خواهد شد، اما تا زمانی که این مقاومت شکسته نشده، احتمال تضعیف آن وجود خواهد داشت. در این حالت، شما می‌توانید یک دستور توقف خرید بالای ۱.۱۲۰ ایجاد کنید، که در صورت افزایش قیمت در آینده، دستور معامله به‌صورت خودکار اجرا شود و موقعیت خرید با توجه به حجم موردنظر شما باز شود. همچنین می‌توانید سطح توقف ضرر stop loss و هدف سود take profit خود را نیز مشخص کنید.

سل استاپ Sell Stop

توقف فروش نوعی دستور معاملاتی است که برای فروش نماد با قیمتی کمتر از قیمت فعلی بازار استفاده می‌شود. درواقع با این نوع سفارش، شما از کارگزاری می‌خواهید تا هر زمان که قیمت آن نماد یا جفت ارز به سطح مشخصی رسید، دستور فروش به‌صورت خودکار برایتان اجرا شود.

برای مثال، فرض کنید که نرخ یورو به دلار ۱.۲۲۰ باشد.فرض کنید  تجزیه و تحلیل نموداری در روش پرایس اکشن کلاسیک نشان می‌دهد که با شکستن نقطه حمایت در سطح ۱.۲۰۰، بازار به سطح ۱.۱۰۰ سقوط می‌کند. بنابراین، شما می‌توانید دستور توقف فروش را زیر سطح ۱.۲۰۰ قرار دهید. هنگامی که قیمت به سطح موردنظر رسید، سیستم به‌طور خودکار دارایی موردنظر را می‌فروشد.

آموزش سفارش گذاری دستور محدودیت ورود Limit Entry Orders در فارکس

این سفارش برای زمانی مناسب است که قیمت موردنظر شما با قیمت فعلی بازار فرق داشته‌باشد (خرید زیر قیمت بازار و فروش بالاتر از قیمت بازار). با این دستور می‌توانید قیمت را با محدودیت سفارش یا حد ورود، به قیمت موردنظر خود تنظیم کنید. بنابراین، تنها زمانی که قیمت بازار به قیمت موردنظر شما برسد، خرید یا فروش توسط کارگزاری، به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

در این‌صورت پس از تنظیم دستور می‌توانید با خیال راحت روند بازار را پیگیری کنید و نگران هیچ چیز نباشید. پس از رسیدن به قیمت تعیین شده موردنظر شما، معامله به‌صورت خودکار انجام می‌شود. دستور محدودیت ورود به buy limit و sell limit تقسیم‌‌بندی می‌شود.

آموزش سفارش گذاری بای لیمیت Buy Limit در فارکس

حد خرید یا سفارش حد خرید، نوعی سفارش معاملاتی است که برای خرید یک نماد، با قیمتی کمتر از قیمت فعلی بازار استفاده می‌شود. این نوع سفارش معمولاً زمانی استفاده می‌شود که قیمت فعلی بازار برای خرید، بالاتر از قیمت موردنظر شما باشد و بر اساس تحلیل خودتان انتظار کاهش قیمت آن دارایی را داشته‌باشید.

این دستور به شما این اجازه را می‌دهد تا سطح قیمت خاصی را تعیین کنید که در آن می‌خواهید دارایی مشخصی را خریداری کنید. پس از ثبت سفارش حد خرید، پلت‌فرم معاملاتی به‌صورت خودکار دستور خرید را زمانی که قیمت دارایی به سطح موردنظر کاهش می‌یابد، اجرا می‌کند. اگر وقت یا حوصله کافی برای رصد نمودارهای بازار را ندارید، این ویژگی برای شما مناسب است. همچنین این دستور معاملاتی، می‌تواند نماد معاملاتی موردنظر شما را با کمترین قیمت ممکن خریداری کند.

برای اینکه بتوانید سفارش‌های خود را به درستی انجام دهید، پیشنهاد می‌دهیم تا تمام نکات موجود در آموزش سفارش گذاری در فارکس را به‌خاطر بسپارید. به‌عنوان مثال، در جفت ارز GBP/USD، اگر قیمت فعلی ۱.۲۵۰۰ باشد و شما معتقد باشید که بازار به حدود ۱.۲۴۰۰ سقوط می‌کند و از آنجا دوباره شروع به افزایش قیمت می‌کند، می‌توانید در این سطح یک سفارش خرید محدود را به ثبت برسانید. در این نوع سفارش مشروط، شما منتظر می‌مانید تا در کف قیمت، یک سفارش buy limit خرید کند و امیدوار باشید که خریداران زیادی در آن سطح با نیروی کافی وارد بازار شوند تا فروشندگان را تحت‌فشار قرار دهند.

آموزش سفارش گذاری سل لیمیت Sell Limit در فارکس

Sell limit یک دستور معاملاتی است که برای فروش نمادها یا جفت ارزهای مختلف، با قیمتی بالاتر از قیمت فعلی بازار استفاده می‌شود. این نوع سفارش را معمولاً زمانی می‌توانید استفاده کنید که بر اساس تحلیل خود، انتظار داشته‌باشید که قیمت از قیمت فعلی بالاتر رفته و سپس دوباره کاهش می‌یابد.

 دستور sell limit یک دستور مهم است که اهمیت زیادی در مباحث آموزش سفارش گذاری در فارکس دارد. اهمیت آن هنگامی خود را نشان می‌دهد که تصمیم می‌گیرید یک دارایی (نماد معاملاتی) را به قیمتی بالاتر از قیمت فعلی بفروشید و یک سفارش حد فروش ایجاد می‌کنید. یک پلتفرم معاملاتی، زمانی که قیمت دارایی به سطح موردنظر افزایش یابد، به‌طور خودکار دستور فروش را اجرا می‌کند.

مثلاً حالتی را در نظر بگیرید که جفت ارز EURUSD، قیمت فعلی ۱.۱۵۰۰ داشته‌باشد و شما معتقد باشید که بازار تا زمانی که به حدود ۱.۱۵۵۰ برسد، بالاتر خواهد رفت. پس از رسیدن به این سطح، پیش‌بینی می‌کنید که قیمت کاهش می‌یابد. در این حالت، می‌توانید با هدف فروش در این سطح، یک سفارش محدود فروش قرار دهید. بنابراین، منتظر فروش در محدوده قیمتی می‌مانید تا سفارش sell limit فعال شود و امیدوار باشید که بسیاری از فروشندگان در آن سطح با قدرت کافی وارد بازار شوند تا خریداران را به سمت فروش سوق دهند.

دستور استاپ لاس Stop Loss Order

دستور توقف ضرر می‌تواند به شما کمک کند تا میزان ضرر معاملات خود را محدود کنید. اگر معامله درمعرض ضرر قرار بگیرد، دستور استاپ لاس می‌تواند به‌طور خودکار موقعیت معاملاتی را ببندد تا از ضرر بیشتر شما جلوگیری شود.

البته ممکن است معامله با قیمتی که شما به‌عنوان حد ضرر تعیین کرده‌اید بسته نشود. در بیشتر موارد دلیل این امر ایجاد لغزش در معاملات است. یادگیری و پیگیری مطالب مربوط به آموزش سفارش گذاری در فارکس، کمک می‌کند تا ضررهای احتمالی خود را به پایین‌ترین سطح ممکن کاهش دهید.

حد ضرر متحرک Trailing Stop

حد ضرر متحرک با قیمت بازار تغییر می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر قصد داشته‌باشید تا در EURUSD یک پوزیشن بگیرید و حد سود خود را ۳۰ پیپ بالاتر بگذارید و استاپ لاس را ۲۰ پیپ کمتر در نظر بگیرید، باید به فرایند طی شده در حد ضرر متحرک دقت داشته‌باشید، زیرا مکانیزم جالبی را طی می‌کند.

طبق این سفارش، بازار مطابق تحلیل شما حرکت می‌کند و معامله ۲۰ پیپ وارد سود می‌شود. اما ناگهان بازار برخلاف تحلیل شما پیش می‌رود و معامله سودآور به ضرر تبدیل می‌شود. در این‌صورت، اگر حین کسب سود، استاپ پایانی یا تریلینگ استاپ را فعال می‌کردید، استاپ ضرر به نقطه صفر می‌رسید و با افزایش بازار، توقف ضرر نیز افزایش می‌یافت.

دستور حد سود یا Take Profit

Take Profit نوعی سفارش است که در آن می‌توانید مشخص کنید که اگر پوزیشن موردنظر شما به قیمت مشخصی برسد، معامله برای حفظ سود، به‌صورت خودکار بسته شود. این سفارش را می‌توان برای موقعیت‌های باز یا حتی سفارش‌های شرطی که هنوز باز نشده‌اند نیز تنظیم کرد. اگر بازده تراکنش به حد معینی برسد، این دستور فعال می‌شود و باعث بسته شدن پوزیشن می‌گردد. سفارش Take Profit معامله خرید با توجه به قیمت BID و سفارش حد سود معامله فروش با توجه به قیمت ask تعیین می‌شود.

توجه داشته‌باشید که نمی‌توانید سفارش‌های حد سود و ضرر را به تنهایی اجرا کنید، زیرا این سفارش‌ها به دستورهای اصلی مرتبط هستند. سفارشات اصلی شامل سفارش‌های بازار و سفارش‌های شرطی می‌شوند. سفارش‌های حد سود و حد ضرر زمانی که معامله باز است اجرا می‌شوند. با تغییر موقعیت سفارش‌های شرطی، سفارش‌های حد سود و حد ضرر نیز به‌صورت خودکار تغییر می‌کنند. اهمیت این مفاهیم، نیاز به آموزش سفارش گذاری در فارکس را بیش از پیش نشان می‌دهد.