در حالی که مقامات بهداشت آیداهو برای پیشگیری تجمع می کنند، سل همچنان در حال ظهور است


دکتر اسکات هاتون، بخش بهداشت عمومی

اگرچه آیداهو و بقیه ایالات متحده پیشرفت قابل توجهی در کاهش سل داشته اند.سل) 15 آیداهوایی و هزاران نفر در ایالات متحده به سل فعال در سال 2023 گزارش شده اند.

بسیاری از مردم هنوز از این بیماری بالقوه تهدید کننده زندگی رنج می برند. از آنجایی که یکشنبه، 24 مارس، روز جهانی سل به رسمیت شناخته شده است، بخش برنامه سل بهداشت عمومی آیداهو در وزارت بهداشت و رفاه از همه می‌خواهد که به پیشگیری از سل در جوامع ما کمک کنند.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی تشویق می شوند «تفکر، آزمایش و درمان سل داشته باشند» زیرا سل مرزی نمی شناسد. اگر شرکای مراقبت های بهداشتی و سلامت عمومی به آزمایش افراد در معرض خطر و درمان افرادی که به میکروب عامل سل مبتلا هستند، قبل از اینکه میکروب آنها را بیمار کند و قبل از اینکه بتوانند به دیگران سرایت کنند، ادامه دهند، آیداهو می تواند به حذف این بیماری جدی نزدیک شود. هزاران نفر در سراسر کشور هنوز از

اگر به موقع و با داروهای مناسب درمان نشود، بیماری سل می تواند کشنده باشد. در سراسر جهان، 1.6 میلیون نفر بر اثر سل جان خود را از دست دادند و 10.6 میلیون نفر دیگر به این بیماری در سال 2021 مبتلا شدند که آن را تبدیل به بیماری سل کرد. قاتل اصلی بیماری های عفونی پس از COVID-19

چه چیزی باعث سل می شود؟

سل توسط میکروبی به نام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، نوعی باکتری ایجاد می شود. همه افراد آلوده به باکتری سل بیمار نمی شوند. در واقع، اکثر مردم در ابتدا دچار عفونت سل نهفته (LTBI) می شوند، وضعیتی که در آن باکتری بدون اینکه فرد را بیمار کند، در بدن زندگی می کند. با این حال، در برخی از افراد، به ویژه در افراد مسن یا دارای سیستم ایمنی ضعیف، باکتری می تواند باعث بیماری سل شود که در صورت عدم شناسایی و درمان می تواند کشنده باشد.

باکتری سل معمولاً به ریه ها حمله می کند اما می تواند به هر قسمت از بدن مانند کلیه، ستون فقرات و مغز حمله کند. هنگامی که یک فرد مبتلا به بیماری سل ریه یا گلو سرفه می‌کند، صحبت می‌کند یا آواز می‌خواند، باکتری سل می‌تواند وارد هوا شود و افراد نزدیک ممکن است در این باکتری‌ها تنفس کرده و عفونی شوند.

وقتی فردی در باکتری سل تنفس می کند، باکتری می تواند در ریه ها مستقر شود و شروع به رشد کند. افراد مبتلا به بیماری سل به احتمال زیاد آن را به افرادی که هر روز با آنها می گذرانند سرایت می کنند. این شامل اعضای خانواده، دوستان و همکاران یا همکلاسی ها می شود.

سل با دست دادن، شریک کردن غذا یا نوشیدنی با کسی، دست زدن به ملحفه‌های تخت یا صندلی توالت، یا با بوسیدن منتقل نمی‌شود. سل در سایر قسمت های بدن، مانند کلیه یا ستون فقرات، معمولاً عفونی نیست، اما همچنان نیاز به درمان با دارو دارد.

گرامیداشت روز جهانی سل

به رسمیت شناختن روز جهانی سل یادآور کشف مایکوباکتریوم توبرکلوزیس توسط دکتر رابرت کخ است. برنامه سل این دپارتمان همچنین به رسمیت شناختن روز جهانی سل را به عنوان فرصتی برای قدردانی از تعهدی که شرکای جامعه بهداشت عمومی و مراقبت های بهداشتی در سراسر آیداهو برای مبارزه با سل دارند و ارائه بالاترین کیفیت خدماتی که می توانند به مبتلایان به بیماری سل و LTBI دارند، ترویج می کند.

اگرچه به طور معمول در تعداد کمی در سراسر آیداهو شناسایی می شود، اما سل یک بیماری قابل پیشگیری و قابل درمان است که هنوز هم با ما وجود دارد. بهداشت عمومی و شرکای مراقبت‌های بهداشتی ما با پشتکار تلاش می‌کنند و متعهد می‌مانند تا افراد مبتلا به سل را به‌طور دقیق شناسایی و درمان کنند، اقدامات قوی را برای جلوگیری از گسترش توصیه می‌کنند، و با حمایت از درمان برای کسانی که در آیداهو مبتلا به LTBI هستند، قبل از ابتلا به سل عفونی، به سمت حذف نزدیک‌تر می‌شوند. بیماری.

اطلاعات بیشتر در مورد سل

این برنامه سل دپارتمان، با همکاری همه هفت منطقه بهداشت عمومی، می تواند اطلاعات بیشتری در مورد سل ارائه دهد و می تواند به پشتیبانی از خدمات غربالگری، تشخیص و درمان کمک کند تا به مردم آیداهو کمک کند تا حد ممکن سالم و خودکفا شوند. برای درک بهتر بار سل در جامعه خود، از خلاصه سالانه برنامه سل در اینجا دیدن کنید https://www.gethealthy.dhw.idaho.gov/tuberculosis.

منابع

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC)، سل (TB)، واقعیت اصلی سل: https://www.cdc.gov/tb/topic/basics/default.htm

CDC، عفونت نهفته سل و بیماری سل: https://www.cdc.gov/tb/topic/basics/tbinfectiondisease.htm

CDC، عوامل خطر سل: https://www.cdc.gov/tb/topic/basics/risk.htm

CDC، روز جهانی سل 2024: https://www.cdc.gov/tb/worldtbday/

آیداهو سالم بگیرید، ردیابی سل در آیداهو: https://www.gethealthy.dhw.idaho.gov/tuberculosis

دکتر اسکات هاتون مدیر بخش اپیدمیولوژی در بخش بهداشت عمومی است.

وزارت بهداشت و رفاه آیداهو به تقویت سلامت، ایمنی و استقلال آیداهوایی اختصاص دارد. در healthandwelfare.idaho.gov بیشتر بیاموزید.



منبع