رمزگشایی بیت کوین: بررسی عمیق در اولین رمزارز جهان – dietition


بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که می‌توانید بدون واسطه مانند بانک، مستقیماً آن را بخرید، بفروشید و مبادله کنید. خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، در ابتدا نیاز به یک سیستم پرداخت الکترونیکی همتا به همتا را مطرح نمود.

هر تراکنشی که تا به حال با فروش و خرید بیت کوین انجام شده است در یک دفتر کل عمومی وجود دارد که برای همه قابل دسترسی است، و باعث می‌شود تراکنش‌ها به سختی برگشت بخورند و جعل آنها دشوار باشد. بیت ‌کوین ‌ها بر اساس ماهیت غیرمتمرکز آن‌ها توسط دولت یا هیچ مؤسسه صادرکننده‌ای پشتیبانی نمی‌شوند، و به غیر از شواهدی که در قلب سیستم وجود دارد، چیزی برای تضمین ارزش آنها وجود ندارد.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین بر روی یک پایگاه اطلاعات دیجیتال توزیع شده به نام بلاک چین ساخته شده است. بلاک چین مجموعه‌ای از داده‌های بهم پیوسته است که از واحدهایی به نام بلوک (Block) تشکیل شده است که حاوی اطلاعات مربوط به هر تراکنش، از جمله تاریخ تراکنش، مبلغ، خریدار و فروشنده، و یک کد شناسایی منحصر به فرد برای هر مبادله است. ورودی‌ها به ترتیب زمانی در کنار هم قرار می‌گیرند و زنجیره‌ای از بلوک‌ها را ایجاد می‌کنند.

هنگامی که یک بلوک به بلاک چین اضافه می‌شود، برای هرکسی که می‌خواهد آن را مشاهده کند، در دسترس قرار می‌گیرد و به عنوان دفتر کل تراکنش های ارزهای دیجیتال عمل می‌کند.

بلاک چین غیرمتمرکز است، به این معنی که توسط هیچ سازمانی کنترل نمی‌شود. بوچی اوکورو، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران صرافی کریپتوکارنسی آفریقایی Quidax می‌گوید: «این مانند یک گوگل داک (Google Doc) است که هر کسی می‌تواند روی آن کار کند. هیچ کس مالک آن نیست، اما هر کسی که دسترسی دارد می‌تواند در آن مشارکت داشته باشد. و همانطور که افراد مختلف آن را به روز می‌کنند، نسخه شما نیز به روز می‌شود.”

در حالی که این ایده که هر کسی می‌تواند بلاک چین را ویرایش کند ممکن است خطرناک به نظر برسد، در واقع این چیزی است که بیت کوین را قابل اعتماد و ایمن می‌کند. برای اینکه یک بلوک تراکنش به بلاک چین بیت کوین اضافه شود، باید توسط اکثر دارندگان بیت کوین تأیید شود و کدهای منحصر به فرد مورد استفاده برای شناسایی کیف پول و تراکنش های کاربران باید با الگوی رمزگذاری صحیح مطابقت داشته باشد.

این کدها اعداد طولانی و تصادفی هستند که تولید آنها را به طور باور نکردنی دشوار می‌کند. سطح تصادفی بودن آماری در کدهای تأیید بلاک چین، که برای هر تراکنش مورد نیاز است، خطر معاملات جعلی بیت کوین را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

استخراج بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

استخراج بیت کوین فرآیند افزودن تراکنش های جدید به بلاک چین بیت کوین است. افرادی که استخراج بیت کوین را انتخاب می‌کنند از اثبات کار (POW) استفاده می‌کنند و رایانه‌های خود را در رقابتی برای حل معما‌های ریاضی به منظور تایید تراکنش ها ، به کار می‌گیرند.

برای ترغیب ماینرها به رقابت برای حل معماها و پشتیبانی از سیستم کلی، کد بیت کوین به ازای کشف هر بلوک جدید ۶.۲۵ بیت کوین به ماینرها پاداش می‌دهد.

در روزهای اولیه برای افراد عادی امکان استخراج بیت کوین وجود داشت، اما دیگر اینطور نیست. کد بیت کوین به گونه‌ای نوشته شده است که حل معماهای آن در طول زمان بیشتر و بیشتر چالش برانگیزتر شود و به منابع محاسباتی بیشتر و بیشتری نیاز دارد. امروزه استخراج بیت کوین برای موفقیت به کامپیوترهای قدرتمند و دسترسی به مقادیر زیادی برق ارزان نیاز دارد.

استخراج بیت کوین نیز نسبت به گذشته هزینه کمتری دارد و جبران هزینه‌های محاسباتی و الکتریکی رو به افزایش را دشوارتر می‌کند.

فلوری مارکز، یکی از بنیانگذاران BlockFi، یک شرکت مدیریت ثروت رمزنگاری، می‌گوید: تا سال ۲۱۴۰، تخمین زده می‌شود که تمام بیت‌کوین‌ها وارد گردش شوند، به این معنی که ماینینگ هیچ کوین جدیدی را آزاد نخواهد کرد و ممکن است ماینرها مجبور شوند به کارمزد تراکنش‌ها متکی باشند.

c3

نحوه استفاده از بیت کوین

در ایالات متحده، مردم به طور کلی از بیت کوین به عنوان یک سرمایه گذاری جایگزین استفاده می‌کنند که به تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری آن‌ها کمک می‌کند. شما همچنین می‌توانید از بیت کوین برای خرید استفاده کنید، اما برخی از فروشندگان نیز وجود دارند که این رمزارز را می‌پذیرند.

شرکت‌های بزرگی که بیت کوین را می‌پذیرند عبارت‌اند از: مایکروسافت، پی پال و هول فودز. همچنین برخی از خرده‌فروشان کوچک یا وب‌سایت‌های خاص بیت کوین را به عنوان روش پرداخت می‌کنند.

همچنین می‌توانید از سرویسی استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد یک کارت نقدی را به حساب کریپتوی خود متصل کنید، به این معنی که می‌توانید از بیت کوین به همان روشی که از کارت اعتباری استفاده می‌کنید استفاده کنید؛ به این صورت که یک ارائه دهنده مالی بیت کوین شما را بلافاصله به دلار تبدیل می‌کند.

در کشورهای دیگر، به ویژه آنهایی که ارزهای با ثبات کمتری دارند، مردم گاهی اوقات به جای ارز خود از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

بیت کوین فرصتی را برای مردم فراهم می‌کند تا بدون اتکا به ارزی که توسط دولت پشتیبانی می‌شود، پول خود را ذخیره کنند. بیت کوین به مردم این امکان را می‌دهد که از سرمایه محافظت کنند. در حال حاضر مردم کشورهایی مانند ونزوئلا، آرژانتین و زیمبابوه (کشورهایی که به شدت بدهکار هستند) می بیت کوین جذابیت و محبوبیت فوق العاده ای دارد.

c2

خلاصه مطلب

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که از زمانراه اندازی آن در سال ۲۰۰۹ توسط یک فرد یا گروهی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، طوفانی در جهان به پا کرده است. این ارز بر روی یک شبکه غیرمتمرکز به نام بلاک چین عمل می کند که امکان انجام تراکنش های امن و شفاف را بدون نیاز به یک مرجع مرکزی مانند بانک فراهم می کند. خرید بیت کوین به عنوان نوعی سرمایه گذاری و وسیله پرداخت برای کالاها و خدمات محبوبیت پیدا کرده است و ارزش آن به شدت در بازار بی ثبات ارزهای دیجیتال در نوسان است. فناوری انقلابی و پتانسیل آن برای برهم زدن سیستم های مالی سنتی، هم هیجان و هم جنجال را در بین سرمایه گذاران، رگلاتورها و عموم مردم برانگیخته است.