مصرف خودسرانه پودر کراتین بدنسازی چه عواقبی دارد؟ – dietition


مصرف خودسرانه پودر کراتین در بدن‌سازی یک چالش مورد بحث است که نیاز به توجه دارد. کراتین یک ترکیب پروتئینی است که در ماهی، گوشت قرمز و مرغ یافت می‌شود و نقش بسیار مهمی در انتقال انرژی به سلول‌های عضلانی دارد.

مصرف بیش از حد کراتین می‌تواند به عوارضی مانند مشکلات گوارشی، افزایش وزن و ضربان قلب نامنظم منجر شود. بهتر است قبل‌از شروع مصرف هرگونه مکمل و خرید کراتین، با پزشک مشورت کنید. انجام آزمون‌های لازم و رعایت دستورالعمل‌های تغذیه مناسب همراه با تمرینات ورزشی، می‌تواند به دستیابی به اهداف بدن‌سازی کمک کند.

وجود کراتین در بدن چه ضرورتی دارد؟

در پاسخ به این پرسش، باید ابتدا به بررسی ترکیبات و ویژگی‌های کراتین بپردازیم . کراتین از ۳ اسید آمینه به نام‌های گلایسین، آرژینین و متیونین تشکیل شده است. بسیاری از مردم به‌اشتباه تصور می‌کنند که کراتین یک «استروئید» است. درحالی‌که این ماده پروتئینی، چیزی بیشتر از ترکیب این ۳ اسید آمینه نیست و با ترکیبات کورتونی کاملا تفاوت دارد.

کراتین به‌صورت طبیعی در بدن انسان ساخته می‌شود. همچنین مواد غذایی با پروتئین بالا مانند ماهی، مرغ، گوشت قرمز گاو و گوسفند منابع تامین‌کننده کراتین هستند. کراتین یک ماده دست‌ساز نیست، بلکه یک ماده کاملاً طبیعی محسوب می‌شود. از ویژگی‌های اصلی این مکمل می‌توان به قابلیت حل‌شدن در آب، فاقد طعم یا بو، جذب بالا، افزایش قدرت و کاهش خستگی اشاره کرد.

کراتین دارای فواید بسیاری نظیر افزایش قدرت و توان بدنی، عضله‌سازی و حجیم‌شدن عضلات، افزایش سطح هورمون رشد و کاهش خستگی است ولی آیا دارا بودن این موارد، می‌تواند توجیح خوبی برای مصرف بیش از اندازه آن باشد؟ خیر.

هیچ ماده‌ای را تنها به‌دلیل وجود فوایدش نمی‌توان به‌صورت افراطی مصرف کرد و انتظار هیچ‌گونه عوارضی را نداشت. شاید این مسئله به ذهن شما خطور کند که می‌توان مکمل دیگری را جایگزین کراتین کرد اما باید به این حقیقت باور داشت که افراط در هر موردی حتی مصرف خودسرانه پودر کراتین، امری کاملا اشتباه است.

پروتئین‌های بسیاری در دنیای بدن‌سازی وجود دارد مانند پروتئین وی، کازئین، سویا و موارد بسیاری از این قبیل که اگر به‌درستی مصرف شوند، دارای ویژگی‌ها و فواید بسیاری خواهند بود اما اگر در امر مصرف آن‌ها افراطی صورت بگیرد، نه‌تنها فایده‌ای نمی‌رسانند، بلکه زمینه‌ساز پیدایش بیماری‌های فراوانی خواهند بود.

در نهایت در پاسخ به این پرسش که آیا مصرف خودسرانه پودر کراتین فایده دارد یا ضرر، باید گفت که اگر مصرف شما اصولی و متناسب با ویژگی‌های جسمانی‌تان باشد، ضرری به شما وارد نمی‌کند. با تهیه یک مکمل خوب از مراکز معتبر و عمل به توصیه‌های پزشک یا مربی می‌توانید از یک بدن سالم و قوی بهره‌مند شوید.

عوارض ناشی از مصرف خود سرانه پودر کراتین

فرقی ندارد که با چه هدفی به مصرف کراتین می‌پردازید؟ استفاده از مکمل‌ها، باید اصولی و طبق نظر متخصص انجام شود. پودر کراتین یکی از مکمل‌های بسیار خوب و ضروری برای ورزشکاران و بدن‌سازان به‌شمار می‌آید اما مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارض جانبی به‌همراه داشته باشد در ادامه به بررسی عواقب ناشی از مصرف خودسرانه پودر کراتین می‌پردازیم.

  • اختلالات گوارشی: بدیهی است که مصرف بیش از حد یا خودسرانه هر ماده‌ای با اختلالات گوارشی همراه خواهد بود. مصرف غیراصولی کراتین نیز فرد را دچار مشکلات گوارشی بسیاری می‌کند که ازجمله آن‌ها می‌توان به تغییر رنگ در مدفوع، سوءهاضمه، دل‌درد و نفخ اشاره کرد.
  • اختلالات کبدی: کبد وظیفه سم‌زدایی و پاک‌سازی بدن را بر عهده دارد. مصرف خودسرانه کراتین به‌دلیل تولید بیش از حد آمونیاک و مواد زائد، عوارض کبدی بسیاری را برای فرد به‌همراه خواهد داشت.
  • اختلالات کلیوی: کراتین از آن دسته موادی است که اگر بی‌رویه مصرف شود، روی کلیه‌ها تاثیر منفی بسیاری دارد و به عوارضی مانند سنگ کلیه و التهاب کلیه منجر می‌شود.
  • افزایش وزن به‌دلیل انباشته‌شدن آب: از دیگر عوارض ناشی از مصرف پودر کراتین می‌توان به اضافه‌وزن به دلیل انباشته‌شدن آب در نواحی مختلف بدن اشاره کرد. ازآنجایی‌که تناسب بدن برای ورزش‌کاران یک امر مهم و حیاتی است، این عارضه می‌تواند خطری جدی برای زندگی آن‌ها باشد.
  • آسیب به روده: از دیگر عوارض ناخوشایند و دردناک مصرف بی‌رویه کراتین، اختلال در عملکرد روده‌هاست.
  • افزایش فشار خون و اختلال در عملکرد قلب: مصرف خودسرانه کراتین می‌تواند باعث افزایش فشارخون در فرد شود که در نهایت منجر به اختلال در عملکرد قلب و پیدایش بیماری‌های آن خواهد شد.

خرید انواع مکمل های پروتئینی از داروخانه آنلاین صبا

چطور می‌توانید پودر پروتئینی مناسب خودتان را پیدا کنید؟ خرید یک مکمل مناسب، می‌تواند دغدغه‌ای چالش‌برانگیز باشد. به‌خصوص وقتی که به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنید و با قفسه‌هایی پر از پودرهای پروتئینی در انواع‌واقسام مختلف مواجه می‌شوید. اگر پایه‌های پروتئینی را بشناسید، انتخاب برایتان چندان سخت نخواهد بود. بماند که در این مسیر، حتما باید تحت‌نظر پزشک باشید.

نکته قابل توجه دیگر در این راستا، توجه به کیفیت و اصالت محصول است. نباید فراموش کنید که سودجویان زیادی در کمین هستند تا با سوءاستفاده از عدم آگاهی و نیازهای ضروری شما، اجناس تقلبی خود را به‌فروش برسانند. بنابراین، حتما مرکز معتبر و شناخته‌شده‌ای را برای خرید دارو و مکمل انتخاب کنید.

داروخانه آنلاین صبا، با هدف دسترسی آسان شما به محصولاتی باکیفیت راه‌اندازی شد. شما برای خرید انواع پروتئین کازئین اصل، وی و کراتین، می‌توانید ازطریق این مجموعه اینترنتی، اقدام کنید. کارشناسان داروخانه صبا، با ارائه خدمات مشاوره‌ای خود، به شما در تصمیم‌گیری بهتر برای انتخاب محصول کمک می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله، هرآنچه که لازم بود، در مورد مصرف خودسرانه پودر کراتین و زیان‌هایی که به بدن مصرف‌کننده وارد می‌کند خواندید. پودر کراتین دارای فواید بسیاری نظیر افزایش قدرت و توان بدنی و همچنین حجیم‌شدن عضله‌هاست. بنابراین، برای بسیاری از ورزشکاران بسیار محبوب است. اما این دلیل نمی‌تواند توجیه خوبی برای استفاده غیر اصولی از این ماده باشد.

مصرف بی‌رویه کراتین، افراد را در دام مشکلاتی مانند اضافه‌وزن، اختلالات کلیوی و گوارشی، آلرژی و افزایش فشارخون می‌اندازد. بااین‌اوصاف، اگر به‌دنبال فواید این ماده پروتئینی برای دستیابی به تناسب ‌اندام و قدرت بدنی هستید، به استفاده از مقادیر مناسب آن پایبند باشید.