ویروس نیل غربی در پشه های شهرستان آدا شناسایی شد، برای محافظت از خود در برابر نیش ها اقدامات لازم را انجام دهید


دکتر لزلی تنگلسن، بخش بهداشت عمومی

آژانس مبارزه با علف‌های هرز، آفات و پشه شهرستان آدا اولین شناسایی ویروس نیل غربی (WNV) در سال 2023 را در نمونه‌های پشه‌های یافت شده در شهر مریدین شهرستان آدا در 14 و 15 ژوئن گزارش داد. پرسنل مبارزه با پشه‌ها به منطقه اعزام شدند. اقدامات کنترلی را آغاز کنید.

خطر ابتلا به عفونت WNV از پشه‌ها تا زمانی که سرمای کشنده در پاییز فرا برسد، در سراسر ایالت بالا خواهد ماند و خطر مرتبط با پشه را از بین می‌برد. برای افراد مهم است که از خود در برابر پشه ها محافظت کنند، به ویژه بین غروب و سحر که پشه ها بیشتر فعال هستند. نکاتی برای جلوگیری از نیش پشه عبارتند از:

  • هنگام بیرون از منزل، پوست در معرض دید را بپوشانید و DEET یا سایر دافع حشرات مورد تایید EPA را روی پوست و لباس در معرض قرار دهید. دستورالعمل های روی برچسب محصول را به دقت دنبال کنید.
  • با تعمیر یا تعویض صفحه نمایش های فرسوده یا آسیب دیده، خانه خود را در برابر حشرات مقاوم کنید.
  • آب راکد اطراف منازل و املاک را کاهش دهید. اسباب‌بازی‌ها، سینی‌ها و گلدان‌هایی را که در فضای باز هستند و می‌توانند آب را در خود نگه دارند، بررسی و تخلیه کنید.
  • حمام پرندگان، حوضچه های تزیینی ثابت و مخازن آب حیوانات را هر هفته تغییر دهید تا زیستگاه مناسب پشه ها را کاهش دهید.

در اکثر فصول WNV، پشه‌های آلوده معمولاً از اوایل جولای شناسایی می‌شوند. با این حال، طی چند سال، پشه های مثبت در اوایل هفته آخر اردیبهشت و تا اواخر هفته سوم مرداد شناسایی شده اند. اگرچه پیش بینی اینکه آیا امسال سالی با تعداد زیادی WNV در جامعه خواهد بود یا خیر، دشوار است، اما تشخیص این ویروس در این زودهنگام هشداری برای انجام اقدامات احتیاطی و جلوگیری از نیش پشه است.

پشه‌ها، افراد و اسب‌های آلوده به ویروس نیل غربی عمدتاً در جوامع جنوب و جنوب غربی آیداهو یافت می‌شوند. با این حال، این ویروس از زمانی که برای اولین بار در سال 2003 در ایالت پیدا شد، در سراسر ایالت شناسایی شده است.

هر سال خطر ابتلا به WNV در طول ماه های تابستان افزایش می یابد کولکس جمعیت پشه ها رشد می کنند کولکس تارسالیس و کولکس پیپینس محتمل ترین گونه پشه برای حمل و انتقال WNV در آیداهو هستند و مقامات بهداشت عمومی کاملاً انتظار دارند که پشه های مثبت WNV اضافی در تابستان امسال در سراسر ایالت پیدا کنند.

WNV از طریق نیش پشه آلوده منتقل می شود و از طریق تماس اتفاقی از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند. علائم می تواند شامل تب، سردرد، بدن درد، حالت تهوع، و گاهی اوقات تورم غدد لنفاوی یا بثورات پوستی باشد.

عفونت می تواند منجر به بیماری شدید، به ویژه در افراد 50 سال و بالاتر شود. اگر احساس بیماری می کنید و فکر می کنید پشه نیش زده اید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد آزمایش WNV صحبت کنید.

WNV معمولاً حیوانات اهلی مانند سگ و گربه را تحت تأثیر قرار نمی دهد، اما می تواند باعث بیماری شدید در اسب ها و برخی از گونه های پرندگان شود. اگرچه هیچ واکسنی برای افراد وجود ندارد، اما واکسن هایی برای اسب ها وجود دارد که باید سالانه تزریق شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد WNV، لطفاً به http://westnile.idaho.gov مراجعه کنید.

کاهش علف های هرز، آفات و پشه های شهرستان آدا https://adacounty.id.gov/weedpestmosquito/.

در مورد کنه ها و بیماری های منتقله از طریق کنه چطور؟

بهار و تابستان نیز فصل کنه را در آیداهو آغاز می کند. کنه ها همچنین می توانند بیماری هایی از جمله تب خالدار کوه راکی، تب عودکننده کنه و تولارمی را منتقل کنند. بیماری لایم در آیداهو نادر است و عموماً در افرادی رخ می دهد که به مناطقی از کشوری که در آن رایج است سفر کرده اند.

بهترین راه برای محافظت در برابر بیماری های منتقله از کنه مشابه پیشگیری از نیش پشه است: پوست در معرض دید را در خارج از منزل بپوشانید، از DEET یا سایر دافع حشرات تایید شده توسط EPA که شامل محافظت از کنه هستند، و ضد حشرات خانه خود استفاده کنید. همچنین قبل از ورود به داخل، کنه ها را از لباس، بدن، مو و حیوانات خانگی خود بررسی کرده و آنها را بردارید. همچنین می توانید با دامپزشک خود در مورد محصولات پیشگیری از کنه برای حیوانات خانگی خود صحبت کنید. کنه ها می توانند به راحتی با حیوان خانگی شما سوار شوند و به خانه شما ختم شوند.

اکثر بیماری‌های منتقله از کنه که در آیداهو یافت می‌شوند باعث تب می‌شوند و برخی نیز می‌توانند باعث ایجاد بثورات پوستی شوند. برای مبتلایان به تب خال‌دار کوه راکی، علائم می‌تواند شامل تب و لرز، سردرد، گیجی و بثورات پوستی باشد که ممکن است چند روز پس از شروع سایر علائم شروع شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تولارمی و تب عود کننده ناشی از کنه به این وب سایت های CDC مراجعه کنید: https://www.cdc.gov/tularemia/index.html و https://www.cdc.gov/relapsing-fever/index.html

Leslie Tengelsen، دکترای DVM، دامپزشک بهداشت عمومی دولتی در بخش بهداشت عمومی است. او از سال 1998 برای این بخش کار کرده است و بر پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام تمرکز دارد.

وزارت بهداشت و رفاه آیداهو به تقویت سلامت، ایمنی و استقلال آیداهوایی اختصاص دارد. بیشتر بدانید در healthandwelfare.idaho.gov.