گله های حیاط خلوت سالم و خانواده های سالم: نکاتی از بخش بهداشت عمومی


پرندگان حیاط خلوت مانند مرغ، اردک، غاز و بوقلمون در مناطق شهری و برون شهری در حال افزایش هستند. پرورش این پرندگان یک روش محبوب برای داشتن تخم مرغ و مرغ خانگی و یک روش سرگرم کننده برای کودکان برای یادگیری مراقبت از حیوانات است. در حالی که نگهداری گله های طیور می تواند سرگرم کننده و آموزشی باشد، آنها می توانند حامل میکروب های مضری باشند که می توانند شما را بیمار کنند. این نکات را دنبال کنید تا خود و خانواده خود را در عین حال که از گله های حیاط خلوت خود لذت می برید، سالم نگه دارید.

دست هایتان را بشویید. پس از دست زدن به مرغ های حیاط خلوت، دست زدن به تخم مرغ های تازه یا هر چیزی در منطقه ای که پرندگان شما در آن زندگی می کنند یا پرسه می زنند، دست های خود و فرزندانتان را با آب و صابون بشویید. پس از دست زدن به تخم مرغ، دست زدن به تجهیزات مرغداری و قرار گرفتن در محل نگهداری طیور دست ها را بشویید. اگر آب و صابون به راحتی در دسترس نیست از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید.

پرندگان را بیرون نگه دارید و نزدیک آنها نخورید و ننوشید. هرگز جوجه های بچه را به خانه نیاورید، جایی که می توانند سطوح داخلی را آلوده کنند. از خوردن و آشامیدن در اطراف آنها خودداری کنید.

کودکان خردسال را زیر نظر بگیرید. کودکان کمتر از 5 سال نباید جوجه ها، جوجه اردک ها یا سایر ماکیان زنده را لمس کنند. کودکان کوچکتر بیشتر احتمال دارد که بیمار شوند. بچه های بزرگتر فقط باید با بچه جوجه ها، جوجه اردک ها یا سایر مرغ های حیاط خلوت زیر نظر بزرگسالان نگهداری کنند. اگر بر کودکان خردسال نظارت می کنید، به آنها بیاموزید که از قرار دادن دست ها یا بچه طیور نزدیک یا در دهان خود اجتناب کنند و مطمئن شوید که پس از دست زدن به پرندگان، دست های خود را کاملاً بشویید. به کودکان کوچک جوجه یا جوجه اردک هدیه ندهید.

از انتشار میکروب ها خودداری کنید. پرندگان خود را نبوسید یا بغل نکنید و پس از دست زدن به آنها به صورت یا دهان خود دست نزنید. کفش های خود را بعد از راه رفتن در قفس و قبل از ورود به داخل خانه عوض کنید تا هیچ میکروبی را به داخل خانه ردیابی نکنید. لوازم مرغداری مانند ظروف غذا و آب را در بیرون تمیز کنید. تخم مرغ های خود را کاملا بپزید.

بیماری هایی که گله های حیاط خلوت می توانند پخش شوند شامل سالمونلوز، آنفولانزای مرغی، کمپیلوباکتریوز، و E. coli. نکات ویژه برای هر میکروب در زیر ذکر شده است.

  • سالمونلوز توسط باکتری هایی به نام ایجاد می شود سالمونلا

در پرندگان، سالمونلا می تواند در روده ها زندگی کند و می تواند در مدفوع آنها ریخته شود، بدون اینکه بیمار ظاهر شود. در افراد، سالمونلا ممکن است 12 تا 72 ساعت پس از عفونت باعث اسهال، تب و گرفتگی معده شود. افراد با سالمونلوز معمولاً چهار تا هفت روز بیمار هستند و می توانند آن را به دیگران سرایت کنند. اگر فکر می کنید شما یا یکی از عزیزانتان دارای یک سالمونلا عفونت، شما باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

کودکان زیر 5 سال (به ویژه آن‌هایی که کمتر از 12 ماهگی دارند) و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، بالای 65 سال یا با سیستم ایمنی ضعیف، ممکن است به شدت بیمار شوند. سالمونلا باکتری، حتی نیاز به بستری شدن در بیمارستان. کودکان به احتمال زیاد آلوده می شوند زیرا سیستم ایمنی آنها هنوز در حال رشد است و احتمال اینکه جوجه ها را بغل کنند یا ببوسند و بعد از لمس پرندگان انگشتان خود را در دهان بگذارند بسیار بیشتر است.

  • آنفولانزای پرندگان توسط ویروس آنفولانزا ایجاد می شود

آنفولانزای پرندگان یا “آنفولانزای پرندگان” یک بیماری تنفسی مسری است که در پرندگان در گردش است و توسط ویروس های آنفلوانزا ایجاد می شود. اگرچه مرتبط هستند، اما این ویروس ها همان ویروس هایی نیستند که ممکن است افراد در طول فصل معمول آنفولانزا به آن مبتلا شوند. عفونت های انسانی ناشی از آنفولانزای پرندگان نادر است، اما ویروس آنفولانزا می تواند از پرندگان به انسان سرایت کند و سپس از فردی به فرد دیگر سرایت کند و به طور بالقوه منجر به یک بیماری همه گیر جدید شود. معدود عفونت های انسانی که شناسایی شده اند در برخی افراد باعث بیماری خفیف و در برخی دیگر بیماری شدید شده است.

از آنجا که خطر ابتلا به عفونت هنگام دست زدن به پرندگان بیمار یا مرده وجود دارد، صاحبان پرندگان باید مراقب باشند و برای راهنمایی در مورد نحوه گزارش و مدیریت پرندگان بیمار، فوراً با دامپزشک خود و وزارت کشاورزی ایالت آیداهو (به لینک زیر مراجعه کنید) تماس بگیرند. برای پرندگانی که آزمایش آنها مثبت است، مقامات بهداشت عمومی با صاحبان پرندگان برای نظارت بر علائم و توصیه به انجام آزمایش در صورت بیمار شدن آنها همکاری خواهند کرد.

  • کامپیلوباکتریوز توسط باکتری ایجاد می شود کمپیلوباکتر

کمپیلوباکتر در روده پرندگان رایج است و در فضولات ریخته می شود. پسندیدن سالمونلا، این باکتری می تواند افراد را آلوده کرده و باعث بیماری شود حتی اگر پرندگان سالم به نظر برسند. علائم در افراد شامل اسهال، تب و گرفتگی معده طی دو تا پنج روز پس از آلوده شدن است. افراد بیمار حدود یک هفته بیمار هستند و برای دیگران مسری هستند. شستن دقیق دست ها می تواند از انتشار آن در خانه جلوگیری کند. کودکان زیر 5 سال و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، افراد مسن تر از 65 سال یا با سیستم ایمنی ضعیف ممکن است بسیار بیمار شوند.

  • E. coli توسط باکتری ایجاد می شود اشرشیاکلی

پرندگان به طور طبیعی دارند E. coli در روده آنها، و به ندرت بیمار به نظر می رسند. باکتری ها می توانند در مدفوع پرندگان ریخته شوند. اگرچه اکثر انواع E. coli بی ضرر هستند، دیگران می توانند مردم را بیمار کنند. اکثر افراد دارای علامت، گرفتگی معده، اسهال و استفراغ خواهند داشت که سه تا چهار روز پس از ابتلا شروع می شود و تا یک هفته بیمار خواهند بود. برخی افراد دچار نوعی نارسایی کلیه (سندرم همولیتیک اورمیک یا HUS) می شوند و باید در بیمارستان بستری شوند. احتمال ابتلا به بیماری شدید در کودکان زیر 5 سال و افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند، افراد مسن تر از 65 سال یا دارای سیستم ایمنی ضعیف بیشتر است.

منابع:

وزارت بهداشت و رفاه آیداهو به تقویت سلامت، ایمنی و استقلال آیداهوایی اختصاص دارد. در healthandwelfare.idaho.gov بیشتر بیاموزید.