هفته ملی پیشگیری از گاز گرفتگی سگ: چگونه از شما و خانواده تان محافظت کنیم


دکتر کریس کارتر، بخش بهداشت عمومی

همه ما عاشق داشتن حیوانات خانگی هستیم و می گویند سگ ها بهترین دوست انسان هستند. اما سگ ها می توانند به روش های بازیگوش و محافظ گاز بگیرند. هر سگ – بزرگ یا کوچک، جوان یا پیر، نر یا ماده – می تواند گاز بگیرد.

نزدیک به 90 میلیون سگ در خانواده های ایالات متحده زندگی می کنند. هر سال حدود 4.5 میلیون نفر توسط سگ گاز گرفته می شوند. بیشتر قربانیان گاز گرفتن سگ کودکان هستند. سالانه بیش از 800000 نفر برای این گزش ها تحت مراقبت های پزشکی قرار می گیرند.

در آیداهو هم مشکل دارد. صدمات ناشی از گاز گرفتن سگ در آیداهو در حال افزایش است و بازدید از بخش های اورژانس آیداهو برای آسیب های ناشی از گاز گرفتن سگ از 1355 مورد در سال 2020 به 1608 مورد در سال 2023 نزدیک به 20 درصد افزایش یافته است. بستری شدن در بیمارستان برای آسیب های ناشی از گاز گرفتن سگ در آیداهو بیش از 80 درصد افزایش یافته است. به طور متوسط ​​22 نفر در سال قبل از همه گیری کووید-19 به 40 نفر در سال 2022 رسیده است. حتی بیشتر نگران کننده مرگ پس از گاز گرفتن سگ است– در پنج سال گذشته، چهار نفر از آیداهوایی ها بر اثر گاز گرفتن سگ جان خود را از دست داده اند.

اقداماتی که می توانید برای محافظت از خود و خانواده خود انجام دهید:

  • به یاد داشته باشید که هر سگی می تواند گاز بگیرد. حدود یک مورد از هر پنج مراجعه به بخش های اورژانس در آیداهو برای آسیب های ناشی از گاز گرفتن سگ به دلیل گاز گرفتن سگ خانواده (جایی که اطلاعات در دسترس بود) بود. هر سگی می تواند گاز بگیرد، به خصوص اگر مبهوت، ترسیده، زخمی یا مریض باشد. سگ ها برای محافظت از چیزی که برایشان ارزشمند است، مانند توله سگ، غذا یا یک اسباب بازی، گاز می گیرند. سگ ها نیز ممکن است در بازی گاز بگیرند. زبان بدن سگ را بخوانید و اگر به نظر استرس دارد به آن فضا بدهید. سگ را هنگام غذا خوردن یا خواب تنها بگذارید. مطمئن شوید که سگ شما در برابر هاری واکسینه شده است.
  • بر نوزادان و کودکان نوپا در اطراف سگ – حتی سگ خانواده نظارت کنید. در آیداهو، سه مورد از هر 10 بستری مرتبط با گاز گرفتن سگ برای کودکان 4 سال و کمتر بود. برخی از این نیش ها زمانی اتفاق افتاد که کودک و سگ حتی برای یک دقیقه با هم تنها بودند. گاز گرفتن می تواند به سرعت اتفاق بیفتد، بنابراین کودکان خردسال را در اطراف سگ ها، همیشه نظارت کنید.
  • جلوگیری از دعوای سگ برای جلوگیری از گاز گرفتن سگ. شکستن دعوای سگ ها منجر به مراجعه سالانه بیش از 100 بخش اورژانس در آیداهو می شود. نیمی از زمان دعوای سگ ها بین سگ های خود فرد مصدوم بود. مربیان سگ می گویند هیچ راه مطمئنی برای از بین بردن دعوای سگ ها وجود ندارد. با خواندن زبان بدن سگ ها از دعوای سگ ها جلوگیری کنید. در صورت امکان، سگ ها را قبل از شروع جنگ جدا کنید.
  • با احتیاط به سگ های ناآشنا نزدیک شوید. بسیاری از بازدیدهای بخش اورژانس در آیداهو برای درمان بیماران مبتلا به گازگرفتگی از سگ های ولگرد یا ناآشنا است. همیشه قبل از نوازش سگ کسی سوال کنید. برای کمک به سگ های ولگرد یا آسیب دیده با خدمات کنترل حیوانات* تماس بگیرید. اگر سگ شما را گاز گرفت، خدمات کنترل حیوانات می تواند به دریافت سابقه واکسیناسیون سگ کمک کند.
  • زود به دنبال مراقبت های پزشکی باشید و از زخم ها مراقبت کنید. انتظار برای دریافت مراقبت های پزشکی منجر به عفونت می شود. زخم های سوراخ شده ناشی از نیش ممکن است عمیق تر از آن چیزی باشد که به نظر می رسد. مراقبت سریع و کامل زخم برای جلوگیری از عفونت لازم است. سگ هایی که علیه هاری واکسینه شده اند همچنان می توانند حامل میکروب های دیگر باشند. درمانی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما توصیه می کند به آسیب، سایر شرایط سلامتی شما و تاریخچه واکسیناسیون شما و سگ گاز گرفته بستگی دارد.

اگر شما یا کسی که می شناسید گاز گرفته شده است، مهم است که بلافاصله زخم را بشویید و ارزیابی پزشکی را در نظر بگیرید. مراقبت های پزشکی سریع می تواند خطر عوارض مربوط به گاز گرفتن سگ را کاهش دهد. مراقبت خوب از زخم به جلوگیری از عفونت کمک می کند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است آنتی بیوتیک، واکسن کزاز و واکسن هایی را برای محافظت در برابر هاری توصیه کند. هاری یک بیماری کشنده است که توسط ویروس ایجاد می شود. سگ آلوده به ویروس هاری می تواند قبل از اینکه بیمار به نظر برسد با گاز گرفتن آن را پخش کند. کارکنان مراقبت های بهداشتی، بهداشت عمومی، دامپزشکی و کنترل حیوانات با یکدیگر همکاری می کنند تا به تعیین خطر ابتلا به هاری در اثر گاز گرفتن سگ کمک کنند.

بیشتر بدانید:

*آیداهو CareLine (2-1-1) می تواند به شما کمک کند خدمات کنترل حیوانات را در مکان خود پیدا کنید.

دکتر کریس کارتر، افسر حوزه اپیدمیولوژی شغلی CDC در بخش بهداشت عمومی است.

وزارت بهداشت و رفاه آیداهو به تقویت سلامت، ایمنی و استقلال آیداهوایی اختصاص دارد. بیشتر بدانید در healthandwelfare.idaho.gov.



منبع