عمل بینی استخوانی چگونه انجام می شود و چقدر هزینه دارد ؟ – dietition


عمل بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی است و همواره متقاضیان خود را دارد. گفته می‌شود که عمل بینی استخوانی نسبت به بینی گوشتی با نتایج بهتری همراه است و فرد می‌تواند تغییرات دلخواه را در نهایت مشاهده کند.  البته برای اینکه از نتیجه جراحی بینی رضایت کافی داشته باشید، صرفا داشتن بینی استخوانی کافی نیست. در ادامه بیشتر به نحوه انجام و ویژگی‌های این عمل بینی می‌پردازیم.

عمل بینی استخوانی چیست؟

عمل بینی استخوانی یک تکنیک جراحی بینی است که با هدف بهبود فرم و اندازه بینی‌هایی که ویژگی استخوانی دارند انجام می‌شود. افرادی که بینی استخوانی دارند و از شکل آن ناراضی هستند می‌توانند با این جراحی به ظاهر دلخواهشان برسند. بینی استخوانی به دلیل ویژگی‌هایی که دارد بیشتر تغییر را می‌پذیرد و اصلاح می‌شود. یک بینی استخوانی به دلیل ماهیت مقاوم و محکمی که دارد کمتر در معرض آسیب حین عمل قرار دارد و به همین دلیل جراحی بهتر انجام می‌شود. به همین دلیل تکنیک عمل بینی استخوانی طراحی شده است تا نواقص این فرم بینی را به راحتی از بین ببرد.

ویژگی‌های بینی استخوانی

بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که بینی آنهاچه فرمی دارد و آیا برای عمل مناسب است. اگرچه گفته می‌شود عمل بینی استخوانی نتیجه بهتری دارد اما این در تمام موارد صادق نیست؛ علاوه بر این نمی‌توان گفت که فقط بینی‌های استخوانی شرایط جراحی را دارند. ویژگی اصلی بینی استخوانی این است که شکل استخوانی – غضروفی یا اصطلاحا عقابی دارد. از دیگه ویژگی‌های بینی استخوانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استخوان محکم و ضخیم
  • بافت غضروفی مستحکم و حجیم
  • پره‌های بینی کوچک و باریک
  • پوست نازک، خشک و انعطاف پذیر
  • اغلب دارای قوز و برآمدگی
  • لایه چربی باریک و ضعیم

در صورتی که اغلب این ویژگی‌ها را در بینی خود مشاهده می‌کنید، به احتمال زیاد بینی استخوانی دارید.

قبل و بعد از عمل بینی

مراحل عمل بینی استخوانی

عمل بینی استخوانی با دو تکنیک باز یا بسته انجام می‌شود که تکنیک بسته به منظور ایجاد تغییرات جزئی و تکنیک باز به منظور ایجاد اصلاحات بیشتر در فرم بینی کاربرد دارد. در ادامه بیشتر با جزئیات  مراحل جراحی بینی استخوانی آشنا می‌شویم.

مرحله مشاوره و معاینه اولیه

در این مرحله ابتدا به پزشک متخصص جراحی بینی مراجعه می‌کنید و معاینه می‌شوید. پزشک با توجه به تجربه و تخصص خود پیشنهاداتی را برای عمل بینی ارائه می‌کند که می‌توانید آنها را در نظر بگیرید. همچنین شما می‌توانید تمام سوالات خود را بپرسید و در مورد نتیجه مطلوب خود اظهار نظر کنید. در نهایت با توجه به شکل بینی  به نتیجه و جمع بندی نهایی در مورد نحوه انجام عمل می‌رسید.

جراحی بینی

عمل بینی استخوانی در اتاق عمل و با تکنیک بیهوشی انجام می‌شود. معمولا این جراحی بین ۲ تا ۳ ساعت به طول می‌انجامد و در این مدت تمام تیم جراحی با همکاری یکدیگر شکل بینی را به فرم مطلوب تغییر می‌دهند. معمولا در جراحی بینی استخوانی یک برش بین دو استخوان بینی و یا کنار پره‌های ایجاد می‌شود. پس از آن جراح می‌تواند به تمام ساختار داخل بینی دسترسی پیدا می‌کند و نواقص موجود را برطرف می‌کند. بیشتر مداخلات جراحی در ناحیه استخوان و غضروف ایجاد می‌شود و در صورت لزوم از تکنیک‌هایی مثل برش، جابجایی، پیوند و تراشیدن استخوان یا غضروف استفاده می‌شود.

در نهایت پس از ایجاد تغییرات دلخواه در شکل بینی، پوست به محل اولیه خود باز می‌گردد و محل برش با بخیه زیبایی بسته می‌شود.

پانسمان و ترخیص

به منظور خروج از اتاق عمل ابتدا از پانسمان، اسپلینت یا گچ برای ثابت کردن بینی استفاده می‌شود. معمولا  حداکثر چند ساعت بعد از عمل ترخیص می‌شوید و می‌توانید به منزل باز گردید. پزشک یک سری توصیه‌ها و محدودیت‌های دوره نقاهت را به شما گوشزد می‌کند که رعایت آنها تا حد زیادی در نتیجه نهایی عمل بینی استخوانی تاثیرگذار است.

توصیه‌های بعد از عمل بینی

علاوه بر انتخاب پزشک حاذق، رعایت توصیه‌های بعد از عمل بینی به منظور کاهش عوارض و بهبود نتایج جراحی بینی ضروری است. در ادامه مهم‌ترین مراقبت‌های توصیه شده بعد از عمل بینی   را بررسی می‌کنیم.

  • از خم کردن سر خود تا حد امکان خودداری کنید.
  • به دلیل آسیب پذیری بالا بینی بعد از عمل، از هرگونه فشار به بینی که ممکن است شکل آن را تغییر دهد اجتناب کنید.
  • تا ۴۸ ساعت بعد ا زعمل از کمپرس سرد برای کاهش تورم و کبودی استفاده کنید.
  • داروهای بعد از عمل بینی را به صورت منظم مصرف کنید.
  • حداقل تا ۲ هفته بعد از عمل  از مصرف دخانیات  و الکل خودداری کنید.
  • به منظور جلوگیری از خونریزی و تورم، از ورزش و فعالیت سنگین مثل بلند کردن وسایل خودداری کنید.
  • از جویدن غذاهای سفت تا ۳ ماه خودداری کنید.
  • تا ۲ ماه از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  • از گچ، پانسمان و اسپلینت بینی مراقبت کنید.
  • در صورت مشاهده هر گونه عارضه خطرناک و غیر طبیعی یا شل شدن اسپلینت و چسب روی بینی، سریعا خود را به پزشک برسانید.

قبل و بعد از عمل بینی

عوارض عمل بینی استخوانی

عمل بینی استخوانی یک جراحی زیبایی تهاجمی است که عوارض خاص خود را در هر صورت به همراه دارد. عوارض طبیعی عمل بینی در اغلب افراد بروز پیدا می‌کند و با رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی بهبود می یابد. اما عوارض غیر طبیعی که ناشی از اشتباهات پزشکی یا سهل انگاری در دوره نقاهت هستند، ممکن است نتایج غیر قابل جبرانی داشته باشند. در واقع جراحی بینی توسط پزشک مجرب و ماهر  خطرات ناچیزی دارد اما انجام آن به دست یک جراح کم تجربه ممکن است خطرات قابل توجهی را متوجه شما کند. متداول‌ترین عوارض عمل بینی استخوانی عبارتند از:

  • تورم و کبودی بینی
  • خونریز ی
  • درد
  • دشواری در تنفس
  • خشکی دهان

از میان عوارض غیر قابل جبران عمل بینی نیز می‌توان به افتادگی نوک بینی، سوراخ شدن دیواره بینی،  عدم تقارن بینی یا باقی ماندن جای زخم اشاره کرد.

هزینه عمل بینی استخوانی

هزینه نهایی عمل بینی استخوانی به عوامل مختلفی بستگی دارد و یک مبلغ مشخص نیست. عواملی مثل تخصص و اعتبار پزشک، فرم بینی، تجهیزات کلینیک و انتظارات فرد بستگی دارد. معمولا بیشترین تاثیر را تخصص و تجربه پزشک در جراحی خواهد گذاشت. اگرچه گفته می‌شود که عمل بینی استخوانی با پیچیدگی کمتری همراه است؛ اما دشواری‌های خاص خود را دارد. در این جراحی بافت سخت و  استخوان‌های محکم بینی تراشیده می‌شوند که به دقت و ظرافت بالایی احتیاج دارد.  به منظور کسب اطلاع در مورد هزینه دقیق عمل بینی باید به پزشک مراجعه کنید و پس از بررسی‌های لازم، هزینه نهایی را بپرسید.

هزینه عمل بینی در سال ۱۴۰۳ بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان برآورد می شود.

 نتیجه عمل بینی استخوانی

می‌توان گفت که نتیجه عمل  بینی استخوانی از آن جهت که پوست بینی نازک‌تر است و اصلاح فرم استخوان‌ها بهتر انجام می‌شود، ایده‌آل‌تر است. در این روش جراح می‌تواند با دست باز تغییرات دلخواه را در ساختار داخلی بینی ایجاد کند و هیچ مزاحمی مثل پوست ضخیم و غضروف‌های زخیم ندارد. بنابراین افرادی که بینی استخوانی دارند راحت‌تر می‌توانند به نتیجه دلخواه خود برسند. در صورتی که جراحی با رعایت اصول و به صورت تخصصی انجام شود، می‌توان یک نتیجه ماندگار را تجربه کرد. البته به منظور جلوگیری از بازگشتن فرم بینی به حالت اولیه،‌ لازم است علاوه بر انتخاب پزشک مجرب، مراقبت‌های بعد از عمل را به خوبی رعایت کنید.